• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5492 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۴ خرداد

كابينه اسراييل به‌رغم مخالفت‌هاي گسترده اپوزيسيون موفق شد بودجه ۲ ساله اين رژيم را به تصويب برساند

شکست مخالفان در دقیقه نود

شهاب شهسواري

در يك موفقيت بزرگ براي دولت بنيامين نتانياهو، كنست اسراييل روز گذشته بودجه جنجالي دو ساله اين رژيم را تصويب كرد. در حالي كه تنها ۵ روز به مهلت تصويب بودجه رژيم باقي مانده ‌بود و در صورت ادامه اختلاف‌ها در كابينه ائتلافي نتانياهو براي تصويب بودجه، دولت مجبور به انحلال كنست و برگزاري انتخابات زودهنگام مي‌شد، با مصالحه‌هايي كه نتانياهو با احزاب هم‌پيمانش انجام داد، از جمله در نظر گرفتن بودجه اضطراري ۴ ميليارد دلاري براي احزاب راست افراطي و تندروي مذهبي، اين بودجه با ۶۴ راي موافق در مقابل ۵۶ راي مخالف تصويب شد. اين بودجه كه در آن مجوزي كلي براي ساخت و ساز شهرك‌هاي جديد غيرقانوني در كرانه ‌باختري صادر شده در ميان اسراييلي‌ها به دليل در نظر گرفتن بودجه‌اي بي‌سابقه براي احزاب راست‌گراي افراطي و تندروي مذهبي مورد انتقاد قرار گرفته است. يك روز پيش از راي كنست به اين بودجه هزاران معترض اسراييلي در قدس اشغالي در اعتراض به اين لايحه تظاهرات كردند و دولت نتانياهو را به «غارت منابع دولت» براي واگذاري به متحدان تندروي مذهبي‌اش متهم كردند. اوايل هفته جاري بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل اعلام كرده ‌بود كه در اين بودجه يك اعتبار ۲۵۰ ميليون شكل (۶۷.۵ ميليون دلار) براي پرداخت حقوق به مردان متاهل مذهبي كه به جاي كار كردن به مطالعات ديني مشغول شوند، در نظر گرفته است. تصويب اين مبلغ يكي از شروط حزب يهوديت متحد توراتي براي راي دادن به بودجه بود. اين مبلغ اضافه علاوه بر ديگر مبالغي است كه به صورت سنتي از سوي وزارتخانه‌هاي مختلف رژيم براي حمايت از يهوديان ارتدوكس در نظر گرفته مي‌شود.

در پي اين پيروزي در كنست، نتانياهو در صفحه خود در شبكه اجتماعي فيس‌بوك نوشت: «ما انتخابات را برديم، بودجه را تصويب كرديم و ۴ سال ديگر در قدرت باقي خواهيم ماند.» نتانياهو در طول هفته‌هاي گذشته تلاش بسياري انجام داد تا با احزاب راست‌گراي افراطي و تندروي مذهبي ائتلافش مصالحه كند كه مجبور به برگزاري انتخابات زودهنگام نشود. در نظر گرفتن بودجه‌هاي جديد براي يهوديان ارتدوكس باعث خشم راي‌دهندگان اسراييلي شده است كه در سال‌هاي اخير با افزايش هزينه‌هاي زندگي و افزايش نرخ بهره مواجه شده‌اند. سيوان آهرون، يك اسراييلي ساكن حومه تل‌آويو به خبرگزاري فرانسه مي‌گويد: «تاسف‌آور است مالياتي كه مي‌دهيم دوباره بين ما بازتوزيع نمي‌شود. اين پول مي‌توانست براي استفاده ضعيف‌ترين اقشار جامعه، سربازان يا خدمات درماني و آموزشي استفاده شود.» 
يايير لاپيد، رهبر اپوزيسيون تصويب اين بودجه را «اخاذي تمام‌نشدني» توصيف كرده كه از پاسخ دادن به مشكلات تورم و افزايش هزينه زندگي بازمانده است. جلسه كنست بامداد روز چهارشنبه برگزار شد و نمايندگان ساعت ۶ صبح بودجه را تصويب كردند. نخست‌وزير پيشين اسراييل در پيامي در شبكه اجتماعي فيس‌بوك خطاب به هوادارانش نوشت: «وقتي شما خوابيد بدترين و مخرب‌ترين بودجه در تاريخ… [رژيم اسراييل] تصويب مي‌شود.»
نتانياهو: اصلاحات قضايي را دوباره از سر مي‌گيريم
نخست‌وزير اسراييل بعد از موفقيتش در تصويب بودجه در كنست اعلام كرد كه قصد دارد برنامه اصلاحات قضايي را كه اوايل فروردين ماه امسال به صورت موقت تعليق كرده ‌بود، دوباره از سر بگيرد. وي صبح چهارشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در اين مورد كه آيا قرار است لايحه جنجالي اصلاحات قضايي دوباره در دستور كار قرار بگيرد، گفت: «قطعا، ما در حال مذاكرات هستيم و تلاش مي‌كنيم كه به تفاهم برسيم و اميدوارم كه اين اصلاحات موفق باشد.» برنامه دولت كابينه راست‌گراي افراطي نتانياهو براي اصلاحات قضايي از جمله تغيير ساز و كار نظارت دادگاه عالي بر مصوبات كنست، با مخالفت گسترده‌اي در ميان منتقدان نتانياهو مواجه شده است. تظاهرات گسترده هفتگي مخالفان برنامه اصلاحات قضايي كه از زمستان گذشته آغاز شد، باعث شد تا نتانياهو تصويب اين برنامه را براي مدتي متوقف كند. از آن زمان نمايندگان دولت نتانياهو و نمايندگان اپوزيسيون در دفتر رييس رژيم اسراييل در قدس اشغالي جلسات متعددي را براي تفاهم در مورد نحوه اجراي اصلاحات برگزار كرده‌اند، با اين حال رسانه‌هاي اسراييلي گزارش مي‌دهند كه هنوز هيچ توافقي ميان نتانياهو و مخالفان شكل نگرفته است.
در پي انتشار خبر آمادگي نتانياهو براي برگرداندن لايحه اصلاحات قضايي به دستور كار، يايير لاپيد، رهبر اپوزيسيون اين اظهارات نتانياهو را محكوم كرد. او در شبكه اجتماعي توييتر نوشت: «تلاش براي كودتاي قانون اساسي موفق نخواهد شد، چراكه ما ديگر بازيچه نتانياهو نيستيم. اظهارات او غافلگير‌كننده نبود، چراكه ديگر هيچ‌كس به او اعتماد ندارد.» لاپيد تاكيد كرد: «رييس‌جمهور بايد از نتانياهو بخواهد كه فوري، علني و منسجم در مورد اظهارات خطرناكش توضيح بدهد.» بني گانتز، رهبر حزب اپوزيسيون وحدت ملي هم در اظهاراتي تاكيد كرد: «من مي‌بينم كه بار ديگر نتانياهو تشنه قدرت شده است، بعد از تصويب بودجه مي‌خواهد دوباره سراغ ما بيايد. مي‌خواهم به نتانياهو يادآوري كنم كه تعريف حماقت اين است كه يك اقدام را دوباره تكرار كني و انتظار نتيجه‌اي متفاوت داشته ‌باشي.» وي ادامه داد: «اگر كودتاي قانون اساسي دوباره در دستور كار قرار گيرد، ما كل كشور را تكان خواهيم داد و دوباره آن را به حالت تعليق در مي‌آوريم.»
اكثريت امريكايي‌ها از بازانديشي در روابط با اسراييل  حمايت  مي‌كنند
يك نظرسنجي جديد در امريكا نشان مي‌دهد كه بيش از نيمي از شهروندان امريكايي از بازانديشي در روابط با اسراييل در صورت تصويب اصلاحات قضايي مدنظر كابينه تندروي نتانياهو حمايت مي‌كنند. بر اساس اين نظرسنجي كه روز دوشنبه در كنفرانس هرتزليا توسط يكي از پژوهشگران موسسه آزادي و مسووليت دانشگاه رايشمن ارايه شد، دست‌كم ۶۰ درصد از امريكايي‌ها از ارزيابي مجدد روابط امريكا و اسراييل در صورت تصويب اصلاحات قضايي مدنظر نتانياهو حمايت مي‌كنند. بر اساس اين نظرسنجي كه توسط موسسه گالوپ انجام شده است، همين تعداد از امريكايي‌ها معتقدند كه واشنگتن بايد از برنامه رژيم اسراييل براي اصلاحات قضايي انتقاد كند. با اين حال در اين نظرسنجي اختلاف نظر عميقي ميان هواداران دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات در اين زمينه وجود دارد و دموكرات‌ها با نسبت بسيار بيشتري از برنامه اسراييل براي اصلاحات قضايي انتقاد مي‌كنند. همچنين در اين نظرسنجي بيش از ۹۰ درصد از پاسخ‌دهندگان اسراييلي تاكيد كرده‌اند كه روابط با امريكا براي اسراييل بسيار مهم است و ۵۱ درصد هم معتقدند كه انتقاد از برنامه اصلاحات قضايي حق مشروع ايالات متحده امريكاست.


ادعاها در مورد پيشرفت مذاكرات عادي‌سازي رياض و تل‌آويو

همزمان با تحولات داخلي در اسراييل، برخي رسانه‌هاي اسراييلي مدعي شده‌اند كه مذاكرات ميان مقام‌هاي عربستان سعودي و رژيم اسراييل براي عادي‌سازي روابط ادامه پيدا كرده است و عربستان سعودي شروطي را براي عادي‌سازي روابط با اسراييل مطرح كرده است. يك شبكه اسراييلي سه روز پيش مدعي شد كه محمد بن سلمان، وليعهد و حاكم بالفعل عربستان سعودي به تازگي با ميانجيگري بحرين و فشار امريكا در سفري كه به بحرين داشت با نخست‌وزير اسراييل تلفني گفت‌وگو كرده است
به ‌نوشته جروزالم پست بر اساس اظهارات «يك منبع ديپلماتيك خارجي»، مذاكرات تلفني نتانياهو- بن‌سلمان هدف اسراييل را در اين مرحله برآورده نكرد و همچنين وليعهد سعودي درخواست نخست‌وزير اسراييل براي ديدار دوجانبه را رد كرد. سايت خبري شبكه ۱۲ تلويزيون اسراييل به نقل از «يك منبع سعودي» اعلام كرد: عربستان فهرستي از مطالبات مشخص خود را در ارتباط با فلسطينيان در اين تماس‌ها ارايه كرد. براساس گزارش اين شبكه، واگذاري اختيارات امنيتي كرانه باختري از ارتش اسراييل به تشكيلات فلسطيني، تقويت دستگاه  امنيتي تشكيلات خودگردان، كنترل بيشتر فلسطينيان بر مسجدالاقصي و منطقه كليساي رستاخيز در شرق قدس اشغالي از جمله شروط سعودي بوده است. به گزارش دويچه وله و به نقل از رسانه‌هاي اسراييلي سعودي‌ها همچنين از كاخ سفيد خواسته‌اند تا برخي قراردادهاي تسليحاتي كه عربستان در دوران رياست‌جمهوري دونالد ترامپ با امريكا منعقد كرده بود و پس از روي كار آمدن جو بايدن، رييس‌جمهور كنوني امريكا، مسدود شده بودند، بار ديگر به جريان بيندازد. عربستان همچنين به دنبال عقد يك معاهده ائتلاف دفاعي با امريكا و حمايت واشنگتن از برنامه‌هاي هسته‌اي غيرنظامي اين كشور است. طبق گزارش كانال ۱۲ توافق عادي‌سازي كامل روابط با عربستان به اسراييل اين امكان را مي‌دهد تا از حمايت همه‌جانبه امريكا براي انجام هر گونه اقدام احتمالي عليه تاسيسات هسته‌اي ايران برخوردار شود. پايگاه خبري اكسيوس پيش از اين گزارش داده ‌بود كه امريكا علاقه‌مند است كه پرونده عادي‌سازي روابط اسراييل و عربستان سعودي دست بالا تا  7-6 ماه ديگر و پيش از اينكه رييس‌جمهور امريكا بيش از پيش مشغول كارزار تبليغات انتخاباتي شود، بسته شود
همزمان به گزارش پايگاه خبري اكسيوس در امريكا ران درمر، وزير امور استراتژيك كابينه اسراييل و تزاچي هانگبي، مشاور امنيت ملي نخست‌وزير اين رژيم قرار است هفته آينده براي گفت‌وگو با مقام‌هاي امريكا در خصوص «عادي‌سازي روابط با عربستان سعودي» و «نگراني‌ها در مورد برنامه هسته‌اي ايران» به واشنگتن سفر كنند. به نوشته اكسيوس قرار است اين دو مقام ارشد اسراييلي اواخر هفته آينده به واشنگتن بروند و در اين سفر با جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور امريكا و تعدادي از مقام‌هاي ارشد امريكايي ديدار و گفت‌وگو كنند. با اين حال به نوشته اكسيوس و به نقل از يك مقام دفتر نخست‌وزيري اسراييل تاريخ اين سفر هنوز قطعي نشده است

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون