• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5498 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۱ خرداد

واكنش‌ها به ضرب و شتم خبرنگار ايلنا توسط محافظان سيدحسن خميني ادامه دارد

سيد حسن خميني: هركس بايد بتواند با صداي رسا از ظلم و تعدي شكوه كند

گروه سياسي


يك‌بار ديگر خبر برخورد با خبرنگاران، حاشيه‌ساز شد؛ بر اساس خبري كه شب گذشته ابتدا در فضاي مجازي و پس از آن در خبرگزاري ايلنا منتشر شد، در جريان برگزاري مراسم نخستين سالگرد درگذشت مرحوم دعايي مدير موسسه و روزنامه اطلاعات محافظان همراه سيد حسن خميني با ضرب و شتم خبرنگار مانع از انجام وظيفه خبري وي براي پوشش خبري مراسم سالگرد حجت‌الاسلام دعايي شدند. 
بلافاصله پس از انتشار اين خبر كه بازتاب‌هاي فراواني در فضاي مجازي و رسانه‌ها پيدا كرد، مديركل مطبوعات داخلي وزارت ارشاد در پيامي نسبت به اين رخداد واكنش نشان داد و از شخص سيد حسن خميني خواست كه شخصا به اين موضوع ورود كرده و دستور بررسي صادر كند. يادگار امام هم با ارسال نامه‌اي كه جماران آن را منتشر كرد ضمن دلجويي و عذرخواهي از خبرنگار ايلنا اين نوع حوادث را حاوي درس‌هاي فراواني دانست. 

برخوردهاي تكراري با خبرنگاران
 ايلنا اما ماجراي برخورد با خبرنگارش را اينگونه شرح مي‌دهد: « در جريان برگزاري مراسم نخستين سالگرد درگذشت مرحوم دعايي مدير موسسه و روزنامه اطلاعات كه روز گذشته در ساختمان اين روزنامه برگزار شد، خبرنگار اعزامي ايلنا مطابق معمول همه برنامه‌هايي كه براي پوشش خبري آن اقدام مي‌شود، در حال تهيه خبر و تصوير از اين مراسم بود كه بعد از ورود حجت‌الاسلام سيدمحمد خاتمي و استقرار وي در كنار حجت‌الاسلام سيدحسن خميني يادگار امام، به محل حضور اين دو چهره براي تهيه تصوير نزديك مي‌شود كه دو تن از محافظان سيدحسن خميني از حضور وي ممانعت مي‌كنند. پس از اين در حالي كه خبرنگار اعزامي ايلنا در تلاش براي گفت‌وگو و جلب رضايت محافظان آقاي خميني براي گرفتن تصوير و ارسال آن به تحريريه بود، با برخوردي تند اقدام به خارج كردن خبرنگار از مراسم كردند و در ادامه فرد ديگري كه به‌نظر مي‌رسيد، سرگروه تيم حفاظتي است همراه با دو نفر قبلي، با هدايت خبرنگار به آسانسور VIP موسسه اطلاعات، در ابتدا گوشي تلفن همراه وي را ضبط و اقدام به ضرب و شتم و توهين‌هاي مكرر به او كردند و در شرايطي كه نفر سوم در سالن دايما با توهين‌هاي مكرر و مشت و لگد مشغول ضرب و شتم خبرنگار بود، سرگروه تيم حفاظتي به وارسي تلفن همراه و چك كردن پيام‌هاي خصوصي خبرنگار مشغول شد.
اين در حالي است كه در تمام اين مدت خبرنگار تلاش داشته هويت خود را به عنوان خبرنگار به آنها احراز و اثبات كند اما آنها با توقيف كارت شناسايي وي به توهين‌هاي مكرر خود ادامه دادند و تلفن همراه و كارت شناسايي خبرنگار ايلنا را توقيف و با هماهنگي با مسوولان حراست موسسه اطلاعات، وي را براي ساعتي در كيوسك ورودي مجموعه نگه داشتند. پس از پايان مراسم در هنگام خروج، تلفن همراه خبرنگار را به مسوولان حراست موسسه اطلاعات تحويل دادند و بعد از دقايقي خبرنگار موفق به دريافت تلفن همراه خود و خروج از اين مجموعه شد. خبرگزاري ايلنا ضمن محكوميت اقدام نامناسب حراست همراه حجت‌الاسلام سيد حسن خميني، كه نوعي ستيز با اطلاع‌رساني و بي‌احترامي به رسالت مقدس خبرنگاري بود، از پيگيري مدير موسسه اطلاعات و فرزند مرحوم دعايي و دلجويي آنها از خبرنگار كه مشغول انجام وظيفه خبري خود بوده، قدرداني مي‌كند.»

نامه مديركل  مطبوعات داخلي وزارت ارشاد به حسن خميني 
با افزايش واكنش‌ها به موضوع برخورد با خبرنگار ايلنا، ايمان شمسايي، مديركل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي در نامه‌اي سرگشاده كه در صفحه مجازي خود منتشر كرد، در واكنش به ضرب و شتم يك خبرنگار توسط محافظان سيدحسن خميني از وي خواست مساله را شخصا پيگيري كند. شمسايي در اين نامه تاكيد مي‌كند: «باسمه تعالي، جناب حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي حاج سيد حسن خميني، سلام عليكم، ضمن عرض تبريك ولادت حضرت اباالحسن‌الرضا عليه‌السلام، به عرض مي‌رسانم احتمالا تاكنون متوجه شده‌ايد كه محافظان شما در جريان حضورتان در سالگرد مرحوم دعايي، يك خبرنگار را كه براي پوشش مراسم و حضور شما در آن به كار حرفه‌اي مشغول بوده ضرب و شتم كرده‌اند. آنگونه كه از صحبت‌هاي مديرعامل محترم خبرگزاري ايلنا دريافتم، ظاهراً شدت درگيري بالا بوده و معاون جنابعالي در موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام روح‌الله رضوان‌الله عليه نيز قول پيگيري و دلجويي دادند. با خبرنگار هم صحبت كردم. پيشنهاد مي‌كنم حرف‌هايش را بشنويد. بسيار دردآور است. كارت خبرنگاري را به محافظان شما نشان داده اما اعتنايي نكردند و باقي ماجرا كه حتما از ايشان بشنويد. به عنوان يك مسوول از وي عذرخواهي كردم. اما اين كافي نيست. امام به ما آموخت مهرباني و قاطعيت را توامان داشته باشيم. ظلم را تحمل نكنيم و براي احقاق حق مظلومين بكوشيم. ما ان‌شاءالله چنين خواهيم كرد و اميدوارم شما هم از اين خبرنگار دلجويي كنيد هم از همكارانتان پيگيري كنيد. ايمان شمسايي»

نامه سيد حسن خميني به خبرنگار ايلنا
ساعاتي پس از بازتاب‌هاي وسيع ماجرا سيد حسن خميني در نامه‌اي خطاب به خبرنگار ايلنا ضمن عذرخواهي از او اعلام كرد: «هركس بايد بتواند با صداي رسا از ظلم و تعدي شكوه كند.» يادگار امام در نامه‌اي به وي، ضمن دلجويي و عذرخواهي از اين خبرنگار، گفت: اين اتفاق يك درس را براي همه ما به همراه دارد. و آن نقش بي‌بديل افكارعمومي و فضاي رسانه‌اي در كنترل اشكالات و تقصيرها و قصورهاست. به گزارش جماران؛ متن نامه حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني بدين شرح است: «بسمه تعالي؛ دوست ناديده جناب آقاي مهرآور، قصه پر غصه ديروز را در فضاي رسانه‌اي خواندم و متأثر شدم. از ظهر مترصد بودم تا فرصتي بيابم تا به نوعي به نوبه خود از شما عذرخواهي كنم. البته اهل فن واقف‌اند كه مسووليت حفاظت بر عهده حقير نيست، ولي با اين حال وظيفه من در چنين مواردي در حدّ خود باقي است كه ان‌شاء‌الله بايد بررسي كاملي درباره آن صورت پذيرد. اما همين اتفاق يك درس را براي همه ما به همراه دارد. و آن نقش بي‌بديل افكارعمومي و فضاي رسانه‌اي در كنترل اشكالات و تقصيرها و قصورهاست. انتشار امثال اين خبر شايد براي امثال من تلخ و گزنده باشد ولي همه بايد خود را به ثمرات شيرين آن عادت بدهيم و از تلخي‌هاي آن رخ در هم نكشيم. تا حقي از مظلومي ضايع نگردد و هركس بتواند با صداي رسا از ظلم و تعدي شكوه كند. فضاي مجازي آفات بسيار دارد، ولي داراي جهات خوب هم هست و دريچه‌اي است كه صاحبان مكنت و قدرت را به سبب آنكه در اتاق شيشه‌اي قرار مي‌گيرند، در برابر همگان پاسخگو كند. برادرت سيد حسن خميني.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون