• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5498 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۱ خرداد

بررسي كارنامه تيم ملي در مسابقات جهاني در گفت‌وگو با كارشناس تكواندو:

انتظارم از فرزان عاشورزاده و ميرهاشم حسيني بالاست

بسياري از بچه‌هاي ما 17- 16 ساله هستند

به گزارش «اعتماد» رقابت‌هاي تكواندوي قهرماني جهان در باكو برگزار مي‌شود و تكواندوكاران كشورمان تا اين لحظه از مسابقات عملكرد درخشاني نداشتند. حذف چهار نماينده بانوان و كسب يك مدال برنز و يك ورزشكار ديگر كه مدال برنزش را قطعي كرده براي رزمي‌كاران ايراني به هيچ عنوان نتايج درخشاني محسوب نمي‌شود. اما كيومرث چگيني، كارشناس تكواندوي كشورمان اعتقاد دارد در ادامه مسابقه و با كسب يك مدال طلا شرايط به لحاظ جايگاه كشورها  تغيير مي‌كند.
چگيني در خصوص عملكرد تكواندوكاران كشورمان در اين مسابقات به خبرنگار اعتماد گفت: همين الان كه با شما حرف مي‌زنم آرين سليمي مدال برنزش را قطعي كرد اما بايد منتظر نتايج در روزهاي آينده بود‌ چون امروز فرزان هم بازي دارد. همچنين دو، سه ورزشكار ديگر هم باقي ماندند. كسب يك ‌مدال طلا مي‌تواند در جدول تيم‌ها تغيير ايجاد كند و تا روز آخر ممكن است رنك تيمي تغيير داشته باشيم و رنگ مدال تاثير دارد. چگيني در پاسخ به اين سوال كه آيا بچه‌هاي تيم ملي تا اين لحظه انتظارات را برآورده كردند يا نه به خبرنگار اعتماد گفت: تا اين لحظه كه يك برنز گرفتيم و يك مدال برنز هم قطعي شده. حالا ان‌شاءالله خوشرنگ‌تر هم شود اما اين تيم يك تيم جوان است و كار كردن با جوانان هم ريسك خودش را دارد. بسياري از بچه‌هاي ما ۱۶ يا ۱۷ ساله هستند و از لحاظ تجربي در رده بزرگسالان اولين يا دومين دوره است كه تجربه حضور را پيدا مي‌كنند. به هرحال بايد يك مقدار به آنها اعتماد كرد. بالاخره بازيكناني كه از نوجواني در مسابقات آسيايي و جهاني افتخار كسب كردند و قهرمان شدند آرام آرام بايد به بدنه بزرگسالان تزريق شوند. كارشناس تكواندو اما به موفقيت اين جوانان در آينده اطمينان دارد: قطعا مي‌شود. شما ببينيد رشيدف قهرمان المپيكي ازبك در مسابقات نوجوانان جهان به امير ولي‌پور باخت و بازيكن كشورمان مدال طلا را گرفت اما همان رشيدف به مدال طلاي المپيك در بزرگسالان رسيد. در دختران و پسران در كشورهاي مختلف بازيكناني بودند كه در مسابقات جهاني مدال كسب كردند. همزمان كه وارد بزرگسالان شدند توانستند همان روند را طي كنند. به نظرم بايد پلي بين تيم‌ملي نوجوانان و تيم ملي بزرگسالان بزنند و بچه‌هايي كه از مرحله نوجوانان به بزرگسالان برسند از طريق تيم اميد بشود اينها را وارد بزرگسالان كنند. يعني ابتدا توانايي‌هاي‌شان را در تيم اميد نشان دهند و آرام آرام و با يك تدبير مناسب به تيم ملي بزرگسالان برسند. چگيني در خصوص اينكه در ادامه مسابقات شانس كدام تكواندوكار را براي كسب مدال طلا براي كشورمان بيشتر مي‌داند، گفت: پيش‌بيني كردن در رشته تكواندو بلكه هيچ رشته ديگري عقلاني نيست به خصوص تكواندو كه ورزش لحظه‌هاست، خيلي وقت‌ها ورزشكاران معروف و رنك يك دنيا به بازيكنان گمنام باختند و برعكس بازيكناني بودند كه در شرايط ذهني خوب بودند و‌ توانستند ثبات را حفظ و موفقيت كسب كنند. بچه‌هاي ما هم همه پتانسيل كسب مدال را دارند اما اينكه در روز مسابقه از نظر ذهني و بدني در چه وضعيتي باشد آن يك فاكتور مهم است. اما انتظار من از ميرهاشم حسيني كه بازيكن رزومه‌دار و باكيفيتي است و جزو بهترين‌هاي دنيا است و فرزان عاشورزاده هم به عنوان يك ‌قهرمان و صاحب كارنامه در تيم حضور دارد بيشتر است. ضمن اينكه بازيكنان جوان‌تري كه الان هستند در بازي‌ها مثل نادعليان و حاج موسايي اينها هم مي‌توانند به نوعي شگفتي‌ساز شوند. اينها اين پتانسيل را دارند كه مثل متين رضايي با  اقتدار مدال كسب كنند.
وي با اشاره به سطح بالاي توقعات از تكواندوكارهايي مثل فرزان عاشورزاده ادامه داد: فرزان بسيار باهوش است. او بازيكني است كه اگر از لحاظ روحي و رواني در شرايط خوبي باشد هيچ‌كس جلودارش نيست اما بازهم مي‌گويم بستگي دارد در روز بازي بچه‌ها در چه وضعيتي قرار داشته باشند. اعتقاد دارم فشار نبايد روي بازيكني باشد اينكه جامعه تكواندو‌ و حتي كادر فني از بچه‌ها انتظار مدال داشته باشند، مي‌تواند بار منفي روي بچه‌ها بگذارد. بچه‌ها بايد با آرامش و آنچه كادر فني در اين مدت با آنها كار كردند در زمين بتوانند پياده كنند. آن ارتباط ذهني و روحي رواني كادر فني و بازيكن مي‌تواند به وجود بيايد كه به نظر من فاكتور بسيار مهمي است.
چگيني در خصوص سطح كيفي اين مسابقات گفت: از لحاظ برگزاري يكي از بي‌نظيرترين ‌دوره‌هاي مسابقات است كه آذربايجاني‌ها اين مسابقات را برگزار مي‌كنند. براساس آنچه مشاهده مي‌كنيم از لحاظ سخت‌افزاري و امكانات هم در سال‌هاي قبل بارها پيش آمده كه سيستم مسابقه يعني هوگو و كلاه دچار مشكل مي‌شد اما اينجا به ندرت اين اتفاق رخ داده و بازي روال عادي خودش را طي مي‌كند. ضمن اينكه دنيا نشان داده براي رشته‌هاي انفرادي و المپيكي برنامه‌هاي وسيعي را هم پيش‌بيني كردند و هم به انجام رساندند و نتيجه‌اش را هم مي‌بينند. مثلا در مسابقات ديروز فرانسه در بخش دختران دو مدال طلا گرفت. فرانسه كه نامش كمتر مطرح بود و برخي ديگر از كشورها با سرعت زيادي در حال پيشرفت هستند‌.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون