• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5501 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۷ خرداد

نقش معادن در بحران زيست محيطي ديار مارليك-1

مي‌گويند: قرآن استفاده نادرست را كه موجب اخلال در نظم طبيعت مي‌شود مصداق فساد مي‌داند و حاصل اين فساد را نابودي نباتات و انقراض گونه‌ها بر مي‌شمارد. ديويد‌اي لوري و ديويد كمپ و ديگران نيز در كتاب شهروندي سبز و... ترجمه محمود روغني از قول افلاطون (متولد 427 قبل از ميلاد) درباره وضعيت نامساعد و نگران‌كننده زمين كه انسان با همه عظمتش به نابودي آن كمر بسته، سخنان در خور توجهي آورده و گفته‌اند: ... و از زمين پرقوت، چيزي باقي نمانده و مانند اسكلت مرد بيماري است كه تمام گوشت و چربي‌اش پوسيده و تنها چارچوب بدنش باقي مانده. (1386: 15) بي‌ترديد پيكر امروز زمين با توجه به مولفه‌هايي چون: افزايش جمعيت، گسترش تكنولوژي و استفاده بي‌رويه انسان از منابع معدني و انرژي طبيعي و فسيلي و... نسبت به آن روزي كه افلاطون ديد و توصيف كرد، به مراتب بيمارتر و آسيب‌پذيرتر است.
با وجود اين تا يكي دو نسل پيش‌تر، انسان‌ها قدر حيات طبيعي و پديده‌هاي آن را بيشتر مي‌دانسته‌اند و زبان آن را بهتر مي‌فهميدند. ولي متاسفانه در جهان امروز، اين نگاه احترام‌آميز رنگ باخته، به گونه‌اي كه مي‌توان بحران زيست محيطي به وجود آمده در دنياي معاصر را تا حد زيادي حاصل رشد تمدن بشري و پيشرفت تكنولوژي و استخراج بي‌رويه منابع معدني و انرژي طبيعي دانست. حال اگر بخواهيم به اصل مطلب برگرديم، بايد بگوييم كه حكايت فعالان اقتصادي و بهره‌برداران غير بومي مواد معدني در روستاهاي همجوار تپه باستاني مارليك، حكايت كساني است كه كمر به نابودي زيستگاه‌ها و زيبايي‌هاي طبيعي اقليم اين روستاها زده و به اين فكر نمي‌كنند كه منابع طبيعي به نسل‌هاي آينده نيز تعلق دارد و مصداق فرمايش پيامبر اكرم(ص) است كه مي‌فرمايد: «المسلمون شركاء في ثلاث: في الماء و الكلا و النار» يعني مسلمانان در سه چيز با يكديگر سهيم‌اند: آب، مرتع و آتش. بنابراين با توجه به اين روايت اگر كسي در اراضي عمومي (موات و اراضي ملكي دولتي) ايجاد تخريب و نابودي كند؛ متجاوز و گناهكار دانسته مي‌شود. 
شايان ذكر است، اين فعالان معدني علاوه بر برداشت بي‌رويه واريزه‌هاي كوهي و آلودگي هوا، اخيرا هم با كندن صخره‌ها و كوه‌ها با بيل‌هاي مكانيكي و با انفجار‌هاي مهيب، وقت و بي‌وقت عرصه را بر مردم اين روستاها تنگ كرده و آرامش و آسايش آنان را به هم زده و با اين كار صدمات روحي جبران‌ناپذير و آسيب‌هاي جدي بر شبكه شنوايي افراد كهنسال و نونهالان و كودكان وارد مي‌كنند و زيان‌هاي مادي و معنوي بي‌شماري متوجه آنان مي‌نمايند به‌طوري كه اين انفجار‌ها باعث شده ديوار خانه‌هاي تعدادي از اهالي آسيب جدي ببيند و ترك بردارند. بدون اينكه در برابر اعتراضات و شكايات اهالي بر دامن كبريايي مسوولان ذي‌ربط و فعالان معدني گردي بنشيند يا خمي به ابروي‌شان بيايد!  ادامه دارد...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون