• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5530 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۱ تير

سرانه مصرف شير 28 پله سقوط كرد

گروه اقتصادي| سرانه مصرف شير 28 پله سقوط كرد. طبق داده‌هاي موجود، ظرف 4 سال اخير سرانه مصرف شير از 98 كيلوگرم به كمتر از 70 كيلوگرم رسيده است. موضوعي كه محمود نجفي‌عرب، رييس اتاق بازرگاني تهران هم آن را تاييد مي‌كند. او با اشاره به لغو برنامه‌هاي توزيع شير در سال‌هاي اخير مي‌گويد: درحالي كه با تلاش‌هاي زياد سرانه مصرف تا سال 1389 با اجراي اين برنامه‌ها به 98 كيلوگرم رسيده بود تا سال 1401 به كمتر از 70 كيلوگرم رسيده است.

هشدار رييس اتاق تهران به وزير بهداشت

رييس اتاق بازرگاني تهران با هشدار به وزارت بهداشت تاكيد كرد كه نتيجه كاهش مصرف شير و لبنيات، بيش از همه هزينه‌هاي سنگيني به وزارت بهداشت و درمان وارد مي‌كند كه در سال‌هاي آينده بايد با آسيب‌هاي جدي ازجمله پوكي استخوان مواجه شود و پول زيادي صرف دارو و درمان و واردات پروتز كند. او افزود: به نظر من وزير بهداشت و درمان بايد بيشتر از همه مدعي از سرگيري اين برنامه‌ها باشد، چراكه آمار مصرف نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه سهم لبنيات در سبد مصرفي خانوار پايين آمده يا از آن خارج شده است.

يارانه به شكر و روغن به جاي شير

رييس اتاق بازرگاني تهران با توصيه به فعالان صنايع لبني براي مطالبه‌گري بازگشت برنامه‌هاي توزيع شير يارانه‌اي گفت: براي من جاي تعجب دارد كه دولت به شكر و روغن كه براي سلامت انسان كاملا مضر هستند، يارانه مي‌دهد اما با يك قيام و عقود برنامه شير مدارس و شير يارانه‌اي را قطع مي‌كند. زماني به بهانه اعطاي يارانه نقدي اين اتفاق افتاد اما اكنون كه با تورم بالا قدرت خريد مردم بسيار كاهش يافته، لبنيات در حال خروج كامل از سفره مردم است. او با اشاره به بررسي برنامه هفتم در مجلس، از همه فعالان صنايع لبني خواست با تمام توان خود وارد مذاكره و چانه‌زني با نمايندگان مردم در تهران و ديگر استان‌ها شوند تا بتوانند برنامه توزيع شير در مدارس و براي دهك‌هاي كم‌برخوردار را مجدد به برنامه سلامت كشور برگردانند.

توقف شير مدارس

تاريخ توزيع شير رايگان در مدارس به 72 سال قبل برمي‌گردد. در دهه 1330 براساس پيشنهاد سازمان بهداشت جهاني، توزيع شير در مدارس كشور و بين كودكان آغاز شد. در آغاز روند اجرا به اين صورت بود كه به مدارس شيرخشك وارداتي داده مي‌شد تا با آب‌جوش قاطي كنند و بين دانش‌آموزان توزيع كنند. بعد از مدتي با راه‌اندازي كارخانه شير پاستوريزه تهران، شير به صورت پاكتي و بسته‌بندي به دانش‌آموزان داده مي‌شد. پس از آن برنامه توزيع شير در مدارس با تغييرات مختلف تا اواخر دهه 1380 اجرا مي‌شد، اما دولت به بهانه ناتواني در تامين هزينه‌ها اين طرح را لغو كرد. همچنين توزيع گسترده شير يارانه‌اي با هدف اصابت به سه دهك كم‌برخوردار نيز اجرا مي‌شد كه آن‌هم متاسفانه متوقف شد. قطع اين دو برنامه آسيب جدي به سرانه مصرف شير و لبنيات در كشور زد. به ‌طوري كه منجر شد سرانه مصرف شير در كشور 28 پله سقوط كند.

ضربه قيمت‌گذاري دستوري

طبق اعلام اتاق بازرگاني تهران، نجفي عرب در بخش ديگري از سخنان خود به آسيب‌هاي سياست قيمت‌گذاري دستوري پرداخت و گفت: امروز به دليل قيمت‌گذاري دستوري دامداران ما گاوهاي شيرده را به دليل ناتواني در تامين علوفه و خوراك به كشتارگاه بسپارند. او افزود: دولت بايد قيمت‌گذاري دستوري را رها كند و مطمئن باشد كه با آزادسازي، قيمت پايين‌تر هم مي‌آيد و كيفيت بالاتر مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون