• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3293 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۴ تير

هنرايران به بازارهاي جهاني مي‌رود

مرتضي كاظمي ٭

يكي از عرصه‌هايي كه بيشترين بهره و سهم را از اين «توافق» خواهد برد، «هنرايران» است، به اين دليل كه هنر ما از ظرفيت‌هاي فوق‌العاده‌اي بهره‌مند است و مي‌تواند در بازارهاي جهاني حضوري موفق داشته باشد اما در دهه گذشته، تحريم‌هايي كه وضع شد، موانعي بزرگ براي تحقق اين موقعيت ايجاد كرد اگرچه با تمام مشكلاتي كه در اين زمينه وجود داشت، هنرمندان عرصه تجسمي توانستند برخي از اين موانع را پشت سر بگذارند و حضوري قابل توجه دربازارهاي منطقه و درمواردي دربازارهاي جهاني داشته باشند، اما نمي‌توان اين مساله را انكار كرد كه به دليل تحريم‌ها، اين حضوربا مشكلات بسياري مواجه بوده است كه از جمله آن مي‌توان به رفت‌و‌آمد هنرمندان، ‌نقل و انتقال پول، ارتباط با نهادهاي هنري جهان و مسائلي از اين دست اشاره كردكه باعث شدند تا امكان حضوري موفق و چشمگير درشأن و تراز هنر ايران فراهم نشود.

در وضعيت جديد اما مي‌توان اميدوار بود كه مسيرهنركشور به سمت مجامع و بازارهاي جهاني هموارشود تا هنرمندان ما بتوانند جايگاه شايسته خود را در روند جهاني هنر معاصركسب كنند. در همين جا بايد اشاره كنم كه آثارهنري اين سرزمين، چه سنتي، چه مدرن و چه معاصر درجهان خريداران بسياري دارند و اگر عرضه مناسبي داشته باشند مي‌توانند درميدان رقابت، گوي سبقت را ازآثار ساير كشورها، به ويژه درخاورميانه، بربايند. من به همين سبب اميدوارم دولت و همچنين هنرمندان، مجموعه‌داران و مديران گالري‌ها اين موقعيت جديد را به خوبي درك كرده و با برنامه‌ريزي جامع امكان صادرات و عرضه آثار هنري را فراهم كنند. در چنين صورتي تحولات چشمگيري درهنر كشور رخ خواهد داد زيرا هنرمندان خواهند توانست به چشم‌اندازي فراتر از افق ملي دست يابند و به افق‌هاي جهاني بنگرند.

همين امر در كميت آثار و مهم‌تر از آن در كيفيت نگاه وخلاقيت ايشان تاثير فراواني خواهد گذارد، تا آنجا كه سبب ظهور سبك‌ها و جريان‌هاي جديد هنري خواهد شد. خلاصه اينكه در دوران پساتحريم هنرمندان ايران اين امكان را خواهند يافت كه با بهره‌گيري از فناوري‌هاي پيشرفته، ميدان خلاقيت خود را وسعت بخشند وبا خلق و عرضه آثاري با ويژگي‌هاي فرهنگ ديني و ملي خود، دايره مخاطبان هنرايران را در قلمروهاي جهاني گسترش دهند، به همين دليل بايد آن‌گونه برنامه‌ريزي و اقدام كرد كه چنين هدف بايسته وشايسته‌اي تحقق يافته و غيبت تمامي اين سال‌ها به بهترين شكل جبران شود. به عبارت ديگرهنرايران جاي خالي خود را درهنرجهان پر كند.

٭مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اقتصاد فرهنگ و هنر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون