• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5531 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۲ تير

خبرگزاري دويچه وله گزارش داد

پشت پرده چراغ سبز اردوغان به سوئد

پس از يك روند تقريبا طولاني به مدت بيش از يكسال، «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه بالاخره از پيوستن سوئد به ناتو حمايت كرد.
پايگاه خبري دويچه وله درباره پشت پرده تصميم آنكارا در اين زمينه نوشت؛ اردوغان چند روز پيش دوبار در يك روز غرب را متحير و گيج كرد؛ يك بار با گذاشتن يك شرط اضافي براي عضويت سوئد در ناتو و ديگري موافقت با پيوستن اين كشور به ناتو.
اردوغان روز يكشنبه قبل از پرواز به ليتواني براي شركت در نشست سران ناتو شرط تركيه براي عضويت سوئد در اين سازمان را پذيرفته شدن عضويت تركيه در اتحاديه اروپا مطرح كرد. خواسته‌اي كه بيش از 15 سال همچنان عملي نشده است و آنكارا پشت دروازه‌هاي بروكسل متوقف شده است. 
با اين حال، روز دوشنبه «ينس استولتنبرگ» دبيركل ناتو از موافقت اردوغان با پيوستن سوئد به ناتو خبر داد و گفت كه پارلمان تركيه به زودي عضويت استكهلم در ناتو را تصويب خواهد كرد. برخي خبرها حاكي از اين است كه استكهلم موافقت كرده است كه از عضويت آنكارا در اتحاديه اروپا مجدانه حمايت كند.  اگرچه رسانه‌هاي تركيه‌اي كسب حمايت سوئد براي عضويت تركيه در اتحاديه اروپا را يك پيروزي براي اردوغان خوانده‌اند اما تحليلگران مي‌گويند كه سوئد يكي از معدود كشورهاي اروپايي است كه از مدت‌ها قبل از پيوستن تركيه به اروپا حمايت مي‌كرد و اين چيز جديدي نيست. «ازگور اولوهيسار چيليك» رييس صندوق مارشال آلمان در آنكارا مي‌گويد، من فكر مي‌كنم بعد از انتخابات اردوغان به دنبال روابط مثبت‌تر با اروپا و امريكا است و به دنبال پذيرفته شدن از سوي آنهاست. درباره پيوستن تركيه به اروپا چيز جديدي رخ نداده و خودشان هم مي‌دانند اما حرف اردوغان اين است من را از اين حلقه اخراج  نكنيد. 
نظريه ديگر اين است كه تركيه به دليل تورم بالا و ريزش ارزش لير به دنبال توازن بيشتر در روابط خود با غرب و روسيه است و به دلايل اقتصادي بيشتر متمايل به غرب شده است. به گزارش فارس در ادامه اين گزارش آمده است: تركيه مي‌تواند با نوسازي اتحاديه گمركي تركيه- اتحاديه اروپا به مزاياي اقتصادي دست يابد. 
هدف اين نوسازي گسترش اتحاديه به گونه‌اي است كه علاوه بر محصولات صنعتي، محصولات كشاورزي، بخش‌هاي خدمات و تداركات دولتي را نيز شامل شود. تجارت تركيه همچنين به دنبال محافظت از خود در برابر توافقات تجاري پيچيده اتحاديه اروپا با كشورهاي ثالث است.
بنابراين درحالي كه پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا به سمت يك مقصد واقعي نيست اما تصميم آنكارا در حمايت از عضويت سوئد در ناتو آغاز يك توافق جديد با واشنگتن است. تحركات اخير ديپلماتيك ميان تركيه و امريكا نيز به توافقات حاصل شده در ليتواني كمك كرد. جو بايدن رييس‌جمهور امريكا در بيانيه‌اي گفت: من آماده همكاري با رييس‌جمهور اردوغان براي تقويت قدرت دفاعي و بازدارندگي تركيه هستم. 
پيش از نشست سران ناتو نيز، «جيك ساليوان» رييس شوراي امنيت ملي امريكا از عزم امريكا براي پيشبرد توافق فروش جنگنده‌هاي اف-16 به تركيه خبر داده بود. 
گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي مي‌گويند كه اردوغان در ازاي حمايت از پيوستن سوئد به ناتو يك قدم به خريد جنگنده‌هاي اف-16 نزديك‌تر شده است. پيش از اين به رغم تلاش‌هاي بايدن براي جلب حمايت كنگره از فروش اف-16 به تركيه، بسياري از سناتورهاي امريكايي از جمله رييس شوراي روابط خارجي كنگره با آن كاملا مخالف  بود. 
بعد از چراغ سبز اردوغان درباره سوئد، «باب منندز» نيز پيام خوشبينانه‌اي در اين زمينه منتشر كرد و به نظر مي‌رسد تصميم چراغ سبز كنگره را نيز با خود دارد.
روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به توافق اردوغان و بايدن در گزارشي نوشت، توافق فروش اف-16 ممكن است به زودي عملي نشود اما احتمالا تضمين‌هاي قوي داده شده كه اين جنگنده‌ها حتما تحويل داده خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون