• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5552 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۹ مرداد

نقدينگي كاهش يافته، تورم ماهانه صفر شده و خبرهاي ارزي خوبي در راه است

اظهارات جالب‌توجه رييس كل بانك مركزي درباره اقتصاد ايران

نشست مشترك خبري تيم اقتصادي دولت براي ارايه گزارش عملكرد اقتصادي دولت سيزدهم با حضور رييس كل بانك مركزي و وزير اقتصاد برگزار شد و هر دوي اين عزيزان از وضعيت «بسيار خوب» اقتصاد ايران صحبت كردند. ازجمله اينكه رييس كل بانك مركزي در صحبت‌هايش گفت كه «تورم ماهانه تير ماه، صفر شده»‌ و «اخبار خوبي در حوزه ارز نيز در راه است» و وزير اقتصاد نيز عنوان كرد كه «كشور به كارگاه عمراني تبديل شده.» پس ظاهرا خروجي اين نشست وضعيت گل و بلبل اقتصاد ايران است و در نبود آمارهاي روشن و شفافي از وضعيت فروش نفت و ورود ارز و برخي شاخص‌هاي مهم ديگر، بايد به همين حرف‌ها استناد كرد. بخش‌هايي از صحبت‌هاي رييس كل بانك مركزي را بخوانيد:

نظام بانكي كمبود نقدينگي دارد

محمدرضا فرزين رييس كل بانك مركزي در اين نشست يك حرف «تكراري» زد و بار ديگر گفت كه «نظام بانكي ايران ورشكسته نيست بلكه كمبود نقدينگي دارد.» او افزود: ناترازي به معني ورشكستگي نيست؛ دارايي منجمد و عدم كفايت سرمايه مشكل اساسي بانك مركزي است و بايد بانك‌ها كفايت سرمايه را افزايش دهند. رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه وظيفه بانك مركزي تنظيم امور پولي، اعتباري و ارزي كشور است، اظهار كرد: متغيرهاي پولي كشور در پنج سال گذشته آسيب جدي داشته است و از اين رو نياز به اصلاح اساسي در قوانين و نظامات بانكي و پولي احساس شد.

رشد نقدينگي به ۲۷،۵درصد در تير ماه

كاهش يافت

وي با بيان اينكه متوسط رشد نقدينگي از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ برابر ۳۳درصد و نرخ تورم معادل ۴۲درصد بود، افزود: به دليل شوك‌هاي سياسي و انتظارات تورمي، بي‌اعتمادي و فضاي ناشي از بي‌اعتمادي در كشور ايجاد شد. فرزين يكي از تصميم‌هاي اصلي و جدي دولت سيزدهم در حوزه سياست‌هاي پولي را تصميم‌گيري درباره نقدينگي عنوان كرد و با يادآوري اين نكته كه نقدينگي عامل تورم در بلندمدت است، افزود: يكي از مهم‌ترين وظايف بانك مركزي، كنترل نقدينگي است. وي بر اين نكته تاكيد كرد كه برنامه‌ريزي بانك مركزي رساندن نرخ رشد نقدينگي به ۲۵درصد در پايان سال جاري است.

تورم تير ماه صفر شد

رييس كل بانك مركزي به موضوع تورم مصرف نيز اشاره كرد و گفت: نرخ رشد تورم ماهانه كالا در ماه گذشته (تير ماه) به صفر رسيد و نرخ تورم ماهانه به ‌شدت كاهش يافت.

فرزين با بيان اينكه نقدينگي در سه ماهه اول امسال ۳،۹درصد رشد كرده است، متذكر شد: رشد نقدينگي در حال كاهش و فروش ارز در حال افزايش است. وي از روند رو به افزايش تراز پرداخت‌ها و فروش نفت به عنوان دو دليل براي كاهش تورم ياد كرد.

تورم ماهانه توليد در تير ماه

به ۱،۸درصد كاهش يافت

رييس كل بانك مركزي به نرخ تورم توليدكننده به عنوان يكي ديگر از شاخص‌هاي كلان اقتصادي گريزي زد و گفت: نرخ نقطه به نقطه تورم توليد كننده كه در ارديبهشت ۱۴۰۰ معادل ۱۰۳درصد بود، در تير ماه امسال به ۳۲درصد رسيده و تورم ماهانه توليد نيز در اين ماه به ۱،۸درصد كاهش يافته است كه يكي از پايين‌ترين نرخ‌ها در سال‌هاي گذشته به شمار مي‌رود. رييس كل بانك مركزي همچنين گفت: در سال ۱۳۹۰، حساب جاري كشور مثبت ۲۶ ميليار دلار بود اما در سال ۹۹ اين حساب به منفي ۷۰۸ ميليون دلار رسيده بود. فرزين ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ رقم حساب جاري به ۱۱ ميليارد دلار و در سال ۱۴۰۱ به بيش از ۱۴ ميليارد دلار رسيده است. وي با يادآوري اينكه حساب كالايي كشور نيز به ۲۲ ميليارد دلار رسيده است، توضيح داد: اين بدان معناست كه صادرات كالاي ايران ۲۲ ميليارد دلار بيش از واردات بوده است.

ضريب جيني با حذف ارز ترجيحي كاهش يافت

رييس كل بانك مركزي در ادامه به ارايه آماري از رشد اقتصادي كشور پرداخت و با بيان اينكه رشد نرخ ۹۱ تا ۱۴۰۱ در كشاورزي ۳،۵ و نفت منفي يك درصد بوده است، گفت: فقط رشد بخش كشاورزي پايين‌تر از نرخ متوسط است. وي با بيان اينكه رشد بخش نفت به ۱۰درصد رسيده و فروش نفت نيز در تير به بالاترين رقم در پنج سال گذشته رسيده است، افزود: صادرات نفت ۴۱درصد رشد كرده است. فرزين ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ ضريب جيني به اندازه دو دهم واحد كاهش يافت، زيرا ميزان پرداخت يارانه نقدي به ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان رسيد كه البته منجر به افزايش تورم شد اما ضريب جيني را كاهش داد.

خبرهاي خوش ارزي در راه است

رييس كل بانك مركزي درباره وصول مطالبات ارزي ايران از ساير كشورها اظهار داشت: از بسياري از كشورها طلب ارزي داريم و در حال مذاكره با تمام اين كشورها براي وصول آنها هستيم. فرزين با بيان اينكه اگر با مذاكره حل نشود، شكايت مي‌كنيم، گفت: خبرهاي خوب ارزي در راه است و آثار آن را به زودي مشاهده خواهيد كرد. رييس كل بانك مركزي توقف فروش ارز در خيابان و جمع شدن صف‌هاي خريد ارز را ازجمله دستاوردهاي اين نهاد نظارتي برشمرد و گفت: تقاضاي ارز براي رفتارهاي سفته‌بازانه در بازار نيز كاهش يافته و متقاضيان بايد حساب ارزي افتتاح كنند. به گفته فرزين، با اين اقدامات ميزان فروش ارز كه پيش از عيد روزانه ۳۰ ميليون دلار بود، اكنون به‌طور متوسط به حدود ۵ تا ۶ ميليون دلار رسيده است. وي با يادآوري اينكه بالاي ۶۰ نياز ارزي در سامانه ارزي آورده شده است، افزود: امروز غالب نيازهاي كشور در يك سامانه تامين مي‌شود.

سه موسسه اعتباري تا مهر ماه منحل مي‌شود

رييس كل بانك مركزي گفت: هيچ بانكي خارج از كنترل نيست؛ اگرچه برخي بانك‌ها اضافه برداشت رو به افزايش دارند كه رسيدگي آنها در اولويت كاري بانك مركزي قرار دارد و تحت كنترل هستند. فرزين از برگزاري مجامع براي انحلال سه موسسه اعتباري خبر داد و گفت: مجامع انحلال سه موسسه اعتباري تا مهر ماه برگزار مي‌شود و در مورد بقيه بانك‌ها نيز با همكاري وزارت اقتصاد برنامه مشخصي داريم. وي تاكيد كرد: هدف دولت امسال كنترل رشد نقدينگي با اصلاح شبكه بانكي و ساير ناترازي‌هاي موجود است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون