• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5571 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۱ شهريور

تحليل مرحله گروهي ليگ قهرمانان و پيش‌بيني تيم‌هاي صعود‌كننده

قرعه‌كشي مرحله گروهي ليگ قهرمانان اروپا در فصل جاري برگزار شد.  به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردين، در ادامه به بررسي گروه‌ها و تيم‌هاي احتمالي صعودكننده خواهيم پرداخت. 

گروه A
پيش‌بيني صعود: بايرن مونيخ، منچستريونايتد
بازي مقابل بايرن مونيخ و تيم كپنهاگ با فرض كپنهاگ به جاي بروندبي خاطره جالبي را براي منچستريونايتد از مرحله گروهي 1999-1998 تداعي مي‌كند. خاطره نه چندان خوشايند مشابهي در دهه 90 نيز در گالاتاسراي وجود داشت. خاطره‌اي با تيتر «به جهنم خوش آمديد». درگيري اريك كانتونا با پليس و بي‌ثمر بودن گل‌هاي خارج از خانه. با اين حال اين روزها، قهرمان تركيه احتمالا به جاي ترساندن، بيشتر شبيه تيمي بي‌دست و پاست. هرچند آنها با چهره‌هاي بسيار آشنايي نظير ويلفرد زاها، مائورو ايكاردي، آنجلينو و حكيم زيچ قرارداد بسته‌اند. كپنهاگ همانند فصل قبل در گروه مشابهي قرار گرفته. آنها فصل گذشته در هر سه بازي خانگي در مرحله گروهي به تساوي رسيدند و در خارج از خانه اصلا گلزني نكردند. بايرن، فصل گذشته با اخراج يوليان ناگلزمن و انتصاب توماس توخل درگير بود كه منجر به حذف آنها از ليگ قهرمانان اروپا با باخت مقابل منچسترسيتي و به خطر افتادن قهرماني‌شان در ليگ شد. 

گروه B
پيش‌بيني صعود: آرسنال، آيندهوون
قرعه‌كشي براي آرسنال در بازگشت به ليگ قهرمانان پس از هفت سال مي‌توانست خيلي بدتر باشد. آنها پايين‌ترين تيم رده‌بندي در گلدان دو بودند، اما شانس آوردند كه از سيد يك با يك حريف نسبتا ساده برخورد كردند: سويا، برنده ليگ اروپا. از بين بازيكنان سويا كه در فينال فصل گذشته بازي كردند، ياسين بونو و گونزالو مونتيل رفتند و سويا پس از سه بازي در قعر جدول لاليگا قرار گرفته است. اما آنها در فينال سوپركاپ مقابل منچسترسيتي نشان دادند كه چقدر حريفان قدرتمندي مي‌توانند باشند.
لنز، پايين‌ترين تيم باقيمانده در رقابت‌ها، فصل گذشته تنها با يك امتياز كمتر از قهرمان فرانسه، پاري سن ژرمن، فصل را به پايان رساند. اما فروش سكو فوفانا و لوئيس اوپندا ضربه سختي به آنها زد و آنها فقط يك امتياز از بازي‌هاي خود در اين فصل گرفتند. فروش ژاوي سيمونز به پاري سن ژرمن (و سپس به صورت قرضي به لايپزيگ) ضربه‌اي براي PSV است، اما نايب قهرمان فصل گذشته هلند رنجرز را در مرحله پلي‌آف شكست داد.

گروه C
پيش‌بيني صعود: رئال مادريد، ناپولي
همين تقابل دور اول بين ناپولي و رئال مادريد در سال‌هاي 88-1987 بود كه باعث شد سيلويو برلوسكوني يك مرحله گروهي را براي اين رقابت‌ها پيشنهاد كند. براي او حذف قهرمان اسپانيا يا ايتاليا به اين زودي مسخره بود. نتيجه چيزي شد به اسم ليگ قهرمانان اروپا كه امروز مي‌بينيم. اگرچه ناپولي و مادريد مي‌توانند دوباره در دور اول به مصاف هم بروند، اما مادريد به عنوان نايب قهرمان اسپانيا در مسابقات حضور دارد و احتمالا هر دو از مرحله گروهي عبور خواهند كرد.
ناپولي پس از قهرماني در سري آ براي اولين‌بار در 33 سال در فصل گذشته، توانسته است اكثر ستاره‌هاي خود را حفظ كند. كيم مين جائه تنها جدايي بزرگ در بين بازيكنان بود. اگرچه نبايد فراموش كرد لوسيانو اسپالتي از سمت مربي كنار رفت و رودي گارسيا جايگزين او شد. جود بلينگهام با جدايي كريم بنزما، خريد بزرگ تابستاني مادريد بود. براگا فصل گذشته در پرتغال سوم شد و از آن زمان خوزه فونته و ژائو موتينيو را به خدمت گرفته است، در حالي كه يونيون برلين تيم نادري در آلمان است كه ترجيح مي‌دهد به جاي پرسينگ منطقه‌اي عميق از تاكتيك ديگري استفاده كند، رويكردي كه فصل گذشته به شكل شگفت‌انگيزي رتبه چهارم را براي آنها در بوندسليگا به ارمغان آورد.

گروه D
پيش‌بيني صعود: اينتر،   بنفيكا
اينتر در يك‌چهارم نهايي فصل گذشته و همچنين در فينال 1965-1964 بنفيكا را شكست داد، اما هر دوي آنها براي صعود از گروهي كه ممكن است جذاب‌ترين باشد، با چالش روبه‌رو هستند. آنخل دي ماريا در ميان چرخش‌هاي معمول نقل و انتقالات به بنفيكا آمده است. بنفيكا فصل گذشته در صدر گروه خود قرار گرفت، پاري سن ژرمن را به رده دوم رساند و يوونتوس را حذف كرد، تيمي كه پس از دوران نااميدكننده سرمربي خود، راجر اشميت، راهي براي بازسازي خود انجام داد. اينتر سيمونه اينزاگي كه فصل گذشته در فينال ليگ قهرمانان شكست خورد و در سري آ سوم شد، چندين خريد قابل توجه اگر نه مخصوصا جوان به دست آورده است: الكسيس سانچز، يان سومر، خوان كوادرادو و ماركو آرناوتوويچ. تيم چهارم فصل گذشته در اسپانيا، رئال سوسيداد شبيه يك مكاشفه بود و فوتبالي پر جنب و جوش بر اساس سبك بازي داويد سيلوا ارايه مي‌كرد. او اكنون بازنشسته شده است، اما كيران تيرني و آندره سيلوا به صورت قرضي به اين تيم آمده‌اند. سالزبورگ 10 قهرماني متوالي بوندسليگا اتريش را كسب كرده، اما هنوز تنها يازده حضور در مرحله گروهي ليگ قهرمانان اروپا را پشت سر گذاشته است.
گروه E
پيش‌بيني صعود: اتلتيكو مادريد، فاينورد
سلتيك به‌رغم تمام وعده‌هاي گاه و بي‌گاهي كه داشت، در فصل گذشته ليگ قهرمانان اروپا هيچ بازي را نبرد. آخرين پيروزي آنها در مرحله گروهي در سال 2017 مقابل اندرلخت به دست آمد. زماني كه برندان راجرز سرمربي آنها بود. پس از بازگشت او در تابستان، سلتيك نه تنها براي بهبود اين آمار، بلكه براي صعود شانس معقولي دارد. فاينورد كه آنها را در فينال 1970 شكست داد، پس از اولين قهرماني در اردويسه در شش سال قبل، آرنه اسلات را به عنوان مربي دارد و بيشتر تيم خود را حفظ كرد. اگرچه انتقال اوركون كوكچو به بنفيكا خط هافبك مركزي اين تيم را تضعيف كرد. 
لاتزيو فصل گذشته در سري آ دوم شد، اما از آن زمان آنها سرگئي ميلينكوويچ ساويچ را فروختند. شروع تيم مائوريتزيو ساري در اين فصل با شكست مقابل لچه و جنوا بد بوده است. از سمت ديگر اتلتيكو مادريد را داريم. تيمي كه مردم درباره آن و سرمربي‌اش ديگو سيمئونه كه به دنبال رويكرد گسترده‌تري است، صحبت نمي‌كنند. اما آنها هنوز تيمي هستند كه مدام در حال مبارزه با افول هستند.

گروه F
پيش‌بيني صعود: پي‌اس‌جي، نيوكاسل
اگر نيوكاسل بازگشتش به مرحله گروهي ليگ قهرمانان اروپا پس از 21 سال را به دليل كسب سهميه پيش‌بيني كرده بود، احتمالا از ديدن قرعه فعلي‌اش نااميد شده است. اما اگر آنها زرق و برق و ديده شدن را مي‌خواستند، به سختي مي‌توانستند قرعه‌كشي بهتري پيدا كنند. نيمار از پاري سن ژرمن جدا شده است و اگرچه كيليان امباپه حداقل يك فصل باقي مي‌ماند، اما اين آغاز دوران پساكهكشاني آنهاست. اينكه چقدر واقع‌بينانه است و لوئيس انريكه چقدر مي‌تواند فرهنگ زياده‌خواهي كه سال‌ها باشگاه را تضعيف كرده است، از بين ببرد، يكي از جذابيت‌هاي اوايل اين فصل خواهد بود.
اين مي‌تواند يك گروه دشوار براي بوروسيا دورتموند باشد. مخصوصا پس از آشفتگي احساسي ناشي از باخت بوندسليگا در آخرين روز فصل گذشته و فروش جود بلينگهام و رافائل گوريرو. اين در حالي است كه ميلان فصل را با دو برد از دو بازي، سه گل براي اوليويه ژيرو و دو گل براي كريستين پوليشيچ آغاز كرده است. روبن لوفتوس چيك نيز به خوبي جا افتاده است.

گروه G
پيش‌بيني صعود: منچسترسيتي، لايپزيگ
بيچاره RB لايپزيگ! آنها در دو ديدار خود در آلمان منچسترسيتي را شكست دادند و با آنها مساوي كردند، اما دو بازي در اتحاد يك شكست 7-0 و يك شكست 6-3 براي آنها به همراه داشت. كريستوفر نكونكو، دومينيك زوبوسلاي و جوسكو گوارديول همگي رفته‌اند و شكست از بايرلوركوزن شايد انتظارات از اين تيم را كاهش داده باشد، اما شكست 3-0 بايرن در سوپرجام نشان داد كه لايپزيگ چقدر مي‌تواند خطرناك باشد.
چهار سال از آخرين پيروزي ستاره سرخ بلگراد در مرحله گروهي ليگ قهرمانان اروپا و 31 سال از آخرين باري كه ستاره سرخ بلگراد به مرحله حذفي صعود كرد، مي‌گذرد. آنها در اين فصل در پنج بازي ليگ 18 گل به ثمر رسانده‌اند، اما ممكن است در اين سطح به آنها كمكي نكند. يانگ بويز فصل گذشته به عنوان قهرماني سوييس دست يافت و در اين رقابت‌ها شكست‌ناپذير باقي ماند. پيروزي مقابل ماكابي حيفا در مرحله چهارم پلي‌آف هم به اندازه كافي راحت بود. بازي‌هاي اين گروه در شرايطي برگزار مي‌شود كه پپ گوارديولا به دنبال ركورد پنجمين ليگ قهرمانان اروپاي خود است و براي آنها صعود كار سختي نيست.

گروه H
پيش‌بيني  صعود: بارسلونا،  پورتو
بارسلونا فصل گذشته قهرمان لاليگا شد، اما شك و ترديد در مورد كيفيت آنها وجود دارد. دو شكست راحت از بايرن و تك امتياز مقابل اينتر آنها را محكوم به خروج از مرحله گروهي در فصل گذشته كرد. آنها سپس از منچستريونايتد در ليگ اروپا شكست خوردند. ايلكاي گوندوگان و اوريول رومئو در خط هافبك مركزي جديد آبي‌اناري‌ها ظاهر شده‌اند. آنها در اين گروه از ديميترو چيهرينسكي، مدافع مياني سابق خود كه هشت سال پس از رفتنش به شاختار بازگشته است، استقبال خواهند كرد. از آنجايي كه قهرمانان اوكرايني همچنان با تاثيرات جنگ دست و پنجه نرم مي‌كنند، اين تابستان، تابستان جدايي بازيكنان از اين تيم بود. آنها بازي‌هاي خانگي را در هامبورگ انجام خواهند داد.
پورتو فصل گذشته در مرحله گروهي اتلتيكو را شكست داد، اما شكست 2-0 مقابل بنفيكا در سوپركاپ پرتغال شايد نشان‌دهنده سطح آنها باشد. آنتورپ فصل گذشته اولين قهرماني خود در ليگ را پس از 66 سال با گلي كه توبي آلدرويرلد به ثمر رساند، جشن گرفت. قهرماني قبلي آنها در بلژيك اين تيم را به جام اروپا 1958-1957 رساند، جايي كه آنها بعد از يك تساوي 8-1 به رئال مادريد باختند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها