• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3297 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير

سخنگوي دولت : اشتغال را بالا خواهيم برد

نخستين وعده پس از توافق

هيات‌هاي اروپايي به ايران سفر مي‌كنند

گروه سياسي| در روزهايي كه همه جا صحبت از توافق وين است، در ماه‌هايي كه به انتظار رفع تحريم‌ها مي‌گذرد و در عبور از سال‌هايي كه به اميد تعامل با دنيا به سر شد، در طبقه هشتم ساختمان كوثر، سخنگوي دولت در حلقه خبرنگاران حاضر ‌شد تا از توافق هسته‌اي بگويد، از آثار و نتايج آزادي پول‌هاي بلوكه شده صحبت ‌كند و برنامه‌هايي را اعلام كند كه در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور در حال تدوين است. محمدباقر نوبخت در نشست خبري هفتگي خود كه با انبوه سوالات خبرنگاران در مورد توافق هسته‌اي مواجه شد توضيحات مبسوطي در مورد ميلياردها دلاري كه به ايران سرازير مي‌شود، داد. پولي كه يقينا مي‌تواند از طريق سرمايه‌گذاري‌ها و به تبع آن افزايش توليد و ايجاد اشتغال حاصل شود، راه خوبي براي رضايت مردم است. اما دولت يازدهم به دنبال جلب رضايت مردم نيست. آنجا كه نوبخت تاكيد بر جلب رضايت همگاني از طريق معقول مي‌كند و گام نهادن در مسير پوپوليستي را شيوه‌اي غلط مي‌خواند، شيوه‌اي كه كشور بيگانه با آن نيست. 100 ميليارد دلاري كه در آينده‌اي نزديك راهي ايران مي‌شود هرچند همان مقدار پولي است كه سه سال گذشته و در دولت دهم رقم آشنايي بود، اما در دولت يازدهم براي ريال به ريال آن برنامه‌ريزي مي‌شود. نوبخت كه سفر هيات آلماني به ايران را سفري براي سرمايه‌گذاري اعلام مي‌كند از سفر ديگر هيات‌هاي اروپايي هم در ماه‌هاي آينده به ايران خبر مي‌دهد. سفري كه يقينا در گروي توافق هسته‌اي است مي‌تواند آغازگر دوره‌اي جديد بعد از 14 سال تعليق، در روابط ايران با اروپا باشد. توافق هسته‌اي كه با تمام فراز و نشيب‌هاي موجود حاصل شد و با اتفاق آراي اعضاي شوراي امنيت به نتيجه رسيد اما هنوز به اتفاق نظري در بين خبرنگاران تبديل نشده است. خبرنگاراني كه در جست‌وجوي پاسخگويي دولت ايران به مقامات امريكايي بودند، با اين پرسش نوبخت روبه‌رو شدند كه «آيا دوست داريد ما هم در فضاي بگومگو بيفتيم؟». وي كه جواب درشت‌‌گويي‌ها را كار سختي ندانست و آن را ادبياتي خواند كه در سال‌هاي گذشته كشور با آن كاملا آشنايي داشت، در نهايت پاسخ داد، اما نه با همان ادبيات. نوبخت تنها ريشه اين اظهارات مقامات امريكايي را در مسائل داخلي آن كشور دانست كه بايد رقباي سياسي خود را راضي كند و گفت كه به جاي بگومگوهاي سياسي از در مذاكره وارد مي‌شويم. سخنگوي دولت همچنين دستيابي به توافق هسته‌اي را تحقق يكي از وعده‌هاي رييس‌جمهور دانست و تاكيد كرد كه وي همواره پايبند تعهدات خود نسبت به مردم است.

ما مي‌توانيم براي رفع تحريم‌ها منابع موجود در كشور را به چند دسته تقسيم كنيم در ابتدا منابعي كه مربوط به بانك مركزي است كه دو بخش است و يك منابع ديگر كه جزو ذخاير ارزي اين بانك مي‌شود. ذخاير بانك مركزي مي‌تواند بالغ بر 100 ميليارد دلار باشد و در اين راستا بخشي از منابع‌مان تبديل به ريال نشد و علتش اين بود كه اين پول‌ها و منابع ارزي قابليت ورود به داخل را نداشتند. قسمت ديگر منابع براي دولت است و هنوز وصول نشده كه به حساب بانك مركزي بيايد و نفتي را كه فروخته‌ايم دلارش به حساب بانك مركزي نيامده است تا به ريال تبديل شود و به جهت محدوديت در نقل و انتقال و وجود تحريم‌ها امكان دستيابي به اين ارقام به وجود نيامده است.

بخش ديگر اين منابع متعلق به بانك مركزي و دست دولت نيست و مربوط به صندوق توسعه ملي مي‌شود و منابعش زيرنظر هيات امنا براي اجراي طرح‌هايي است كه قرار است توسط بخش خصوصي اجرايي شود كه به صورت وام است و بانك مركزي نمي‌تواند آن را به حساب ذخاير خود بياورد و اين مجموعه به عنوان دارايي كشور تلقي مي‌شود. برخي بانك‌ها و شركت‌هاي دولتي منابع ارزي در خارج از كشور دارند كه به علت تحريم نمي‌توانند وارد كشور كنند.

12ميليارد دلار منابع بعد از توافق ژنو به صورت اقساط ماهانه وارد اقتصاد ما شد و طي 22 ماه گذشته بخش ديگر اين پول‌هاي بلوكه شده به صورت طلا وارد كشور شد. بخش ديگري از پول‌هاي بلوكه شده را ما با مكانيزم دور زدن تحريم‌ها وارد كشور كرديم و با شرايط وجود تحريم كشور اداره مي‌شد و ما تا آنجا كه بتوانيم در اين راستا اقدامات مناسبي را انجام خواهيم داد.

بخشي از منابع‌مان در دوران نقدينگي مي‌توانست از تقاضا به عرضه تبديل شود اما در فضايي كه تحريم وجود داشت كسي حاضر نبود كه اين منابع را در توليد سرمايه‌گذاري كند و تلاش مي‌كنند اين منابع را به طلا تبديل كنند تا بازدهي بيشتري داشته باشد و اقتصاد شفاف شود.

سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور براي افزايش توليد ناخالص داخلي برنامه‌ريزي دارد. اين سازمان مصمم است كه اين منابع بلوكه شده‌اي را كه آزاد شده‌اند وارد اقتصاد كند و به سمت اعتبارات هزينه‌اي و جاري حركت كند چرا كه اگر بيش از اين برود هزينه جاري اين منابع را مي‌بلعد و ما در مراحل مختلف در بررسي برنامه ششم توسعه اين مهم را بررسي مي‌كنيم و در زمان مقرر اصحاب رسانه را در جريان خواهيم گذاشت.

مقام معظم رهبري نيز همواره در ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي اين مهم را مورد توجه قرار دادند و بر اين امر تاكيد داشتند كه بايد هزينه‌هاي جاري را كاهش داده و به سمت سرمايه‌گذاري برويم تا اشتغال از راه سرمايه‌گذاري رشد كند و ما اين موضوع را استان به استان با عدد و رقم مشخص كه در كجا اين منابع هزينه مي‌شود بررسي مي‌كنيم.

ما به دنبال رضايت موقت مردم نيستيم كه كالاهاي خارجي را وارد كنيم و ما همواره قيمت‌ها را كنترل مي‌كنيم و به دنبال رشد و گسترش عرضه ناشي از توليد داخلي هستيم.

در حال حاضر دولت امريكا بايد رقباي سياسي خود را قانع كند از اينكه ايران در اين مذاكرات 12 ساله و 22 ماهه موفق شده كه مجوز چرخه كامل سوخت اتمي را در داخل بگيرد و تحريم‌ها را رفع و لغو كند.

در حال حاضر دوستان كشورمان در منطقه از اين توافق خوشحالند و بدخواهان‌مان ناراحتند و ما به جاي بگومگوهاي سياسي و درشت‌گويي‌هاي امريكا با هيات‌هاي اروپايي و اقتصادي مذاكره مي‌كنيم تا سرمايه‌گذاري‌ها در كشور رونق بگيرند چرا كه ما مي‌دانيم ريشه ناراحتي امريكا از كجاست.

معقول نيست كه به مقدمات برنامه و جمع‌بندي برنامه هسته‌اي به صورت بدبينانه نگاه كنيم. در حال حاضر اين احتياط را مي‌كنيم كه هر لحظه شرايط تغيير كرد و براساس كنار رفتن تحريم‌ها برنامه خود را عملياتي كنيم و در اين راستا اخلاق اسلامي ايجاد مي‌كند كه بر تعهدات خود پايبند باشيم و قصد زيرپا گذاشتن اين توافقات را نداريم و آنچه را كه گفته‌ايم انجام مي‌دهيم.

رييس‌جمهور با توافق هسته‌اي به وعده‌اش عمل كرد و در كنار چرخش سانتريفيوژها چرخش اقتصادمان تندتر خواهد شد و ايشان همواره پايبند تعهدات خود نسبت به مردم هستند.

دولت به دنبال جلب رضايت مردم از طريق كارهاي عملي است و نه كارهاي پوپوليستي. ما بايد اثر اين توافقنامه را ببينيم كه آيا به نفع بوده است يا خير و بايد چرخه كامل سوخت، غني‌سازي، سانتريفيوژها و تحقيق و توسعه را داشته باشيم. در اين راستا بيشتر دولت‌هاي غربي و به خصوص امريكا در مظان اين پرسش و اعتراض از سوي رقباي سياسي خود هستند.

آنچه در اين توافقنامه هسته‌اي مطرح است، نقطه قوه ما محسوب مي‌شود و بايد در داخل مسير قانوني‌اش طي شود. گزارش مذاكرات هسته‌اي از سوي وزير امور خارجه كشورمان و رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان ارايه شد و در اين راستا شوراي عالي امنيت ملي نيز وظايف خود را انجام خواهد داد.

دولت با خانواده قربانيان و خسارت‌ديدگان سيل اخير همدردي مي‌كند و اگر قصوري از سوي سازمان مديريت بحران صورت گرفته باشد، دولت، هياتي را مامور رسيدگي به اين خاطيان خواهد كرد و ما انتظار پيش‌بيني و تمهيدات را در اين رخداد داريم چرا كه اين پديده در ساير كشورها نيز خسارات مالي و جاني درپي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون