• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3298 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

عدد نوشت

افزايش صادرات نفت به چين

واردات نفت چين از ايران در ماه ژوئن به بالاترين سطح دو ماه اخير رسيد. به گزارش رويترز، آمار گمرك چين نشان مي‌دهد در شرايطي كه ايران پس از توافق هسته‌اي به دنبال افزايش صادرات نفت خود است، واردات نفت چين از ايران در ماه ژوئن با 6/29 درصد افزايش نسبت به ماه قبل‌تر (مه) به روزانه 671 هزار و 800 بشكه در روز رسيد. صادرات نفت ايران به چين در ماه ژوئن همچنين نسبت به دوره مشابه سال قبل 5/26 درصد افزايش يافته است.

 

سهم ايران از پروژه نفتي با سوريه

نخست‌وزير سوريه گفت: ايران و سوريه پروژه‌هاي مشتركي به ارزش سه ميليارد و 600 ميليون دلار در بخش خطوط لوله نفت و گاز دارند. وائل نادر حلقي، افزود: توافق هسته‌اي اخير باعث آزادسازي 150 تا 170 ميليارد دلار از دارايي‌هاي مسدود شده ايران مي‌شود و دست اين كشور را براي كمك به همسايگان متحد منطقه‌اي باز مي‌كند. همچنين توافق هسته‌اي ايران و شش قدرت جهاني راه را براي لغو تحريم‌هاي اقتصادي ايران از جمله تحريم‌هاي بخش نفت و گاز باز مي‌كند. وي افزود: دمشق و تهران در حال برنامه‌ريزي براي افزايش همكاري‌هاي دوجانبه در تمام بخش‌هاي مهم اقتصادي از كشاورزي و حمل و نقل گرفته تا انرژي هستند.

 

خريد ذرت و سوياي ايران

رويترز به نقل از معامله‌گران بين‌المللي گزارش داد واردكنندگان ايراني در هفته‌هاي اخير بيش از 200 هزار تن ذرت و سويا از امريكاي جنوبي خريداري كردند كه نخستين خريد بزرگ چند ماه گذشته بود. با وجود توافق هسته‌اي هفته گذشته ميان ايران و گروه 1+5 كه زمينه را براي برداشتن تحريم‌هاي اقتصادي هموار مي‌كند، بعيد است اين كشور تا چند ماه آينده و تا زماني‌كه شفافيت بيشتري درباره لغو تحريم‌ها ايجاد نشود، مقادير زيادي گندم خريداري كند. منابع بازرگاني اظهار كردند كه خريداران ايراني حدود 180 هزار تن ذرت برزيلي و 29 هزار تن سوياي آرژانتيني براي تحويل در ژوييه و آگوست خريداري كردند.

 

طلب چايكاران از دولت

رييس سازمان چاي كشور با‌بيان‌اينكه ارزش برگ سبز چاي خريداري شده از كشاورزان تاكنون معادل ۹۶ ميليارد تومان است، گفت: از اين مبلغ ۴۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان به كشاورزان پرداخت شده است. محمد ولي روزبهان گفت: چين سوم برگ سبز چاي از حدود 15 مرداد آغاز مي‌شود. وي با بيان اينكه چين دوم برگ سبز چاي تا روز گذشته ادامه داشت: گفت: در اين مرحله حدود 25 هزار تن برگ سبز چاي برداشت شد. در چين بهاره و مرحله اول برداشت برگ سبز چاي حدود 34 هزار تن برداشت شد. وي افزود: از اوايل ارديبهشت تاكنون 13 هزار تن چاي خشك در 154 كارخانه چاي‌سازي مازندران و گيلان توليد شده است. وي با بيان اينكه ارزش برگ سبز چاي خريداري‌شده از كشاورزان از ابتداي فصل برداشت تاكنون 96 ميليارد تومان بوده است، گفت: از اين مبلغ تاكنون 43 ميليارد و 500 ميليون تومان به چايكاران پرداخت شده است.

 

كاهش واردات در بهار

مديركل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداري گفت: در بهار 94، ميزان 9 ميليون و 400 هزار تن كالاهاي نفتي و غيرنفتي از مرزهاي زميني و آبي وارد و 12 ميليون و 496 هزار تن كالا از مرزهاي كشور صادر شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ميزان واردات شش درصد كاهش داشته است. فرامرز مداح بيان كرد: از مجموع كالاهاي صادر شده، ميزان يك ميليون و 717 هزار تن كالا از طريق مرزهاي جاده‌اي از كشور خارج و ميزان 368 هزار تن از مرزهاي جاده‌اي به كشور وارد شدند. وي با اشاره به اينكه از مجموع واردات و صادرات سهم جاده 5/9 درصد و سهم دريا 5/90 درصد است، اظهار داشت: از ميان مرزهاي جاده‌اي كشور، مرز بازرگان با سهم 55 درصدي فعال‌ترين مرز در زمينه واردات كالا به كشور به‌شمار مي‌رود؛ پس از آن مرزهاي آستارا و ميرجاوه با 19 و 12 درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون