• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3298 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

خبر كوتاه

درخواست گورباچف

ميخاييل گورباچف، آخرين رهبر شوروي سابق از روسيه و آلمان خواست تا در بحبوحه تشديد تنش‌ها ميان اين دو كشور به دليل بحران اوكراين در راستاي احياي اعتماد دوجانبه گام بردارند. وي همچنين تصريح كرد كه نگران وخامت روابط روسيه با غرب است. گورباچف به خبرگزاري ايتارتاس گفت: آنچه مرا نگران مي‌كند، وخامت روابط ميان آلمان و روسيه است. پس از جنگ جهاني دوم هر كسي فكر مي‌كرد روسيه و آلمان نمي‌توانند همكاري كنند اما آنها موفق به همكاري شدند. آخرين رهبر شوروي سابق افزود: دولت‌هاي آلمان و روسيه بايد عاقلانه عمل كنند و در مسير احياي اعتماد گام بردارند. وي افزود: برلين و مسكو بايد مذاكره كنند و در اين مسير زماني براي از دست دادن وجود ندارد. از زمان تشديد بحران اوكراين غرب، روسيه را به مداخله در امور اوكراين متهم كرده اما مسكو بارها اين اتهامات را رد كرده است.

 

نمي‌گذاريم كاتالونيا جدا شود

ماريانو راخوي، نخست‌وزير اسپانيا اعلام كرد، كه اگر در جريان انتخابات منطقه‌اي ماه سپتامبر اكثريت قانونگذاران جدايي‌طلب روي كار بيايند، وي هرگونه تلاش براي استقلال منطقه شمال شرقي كاتالونيا را متوقف مي‌كند. راخوي، نخست‌وزير اسپانيا اين سخنان را در شرايطي مطرح كرد كه احزاب كاتالونيا ليست نامزدهاي حامي استقلال را براي انتخابات 27 سپتامبر (پنجم مهر) براي پارلمان منطقه‌اي كاتالان آماده كردند. احزاب منطقه كاتالونيا از جمله چپگرايان جمهوريخواه و حزب همگرايي اين انتخابات را راي‌گيري استقلال مي‌دانند و مي‌گويند به صورت يكجانبه براي جدايي كاتالونيا از اسپانيا تلاش مي‌كنند، اما اين در صورتي است كه بتوانند اكثريت كرسي‌ها را در پارلمان منطقه‌اي به دست آورند. ماريانو راخوي گفته است كه هرگونه اعلام استقلال كاتالونيا مغاير با قانون اساسي اسپانياست. وي گفت: اسپانيا آماده برخورد با هرگونه مشكلي است كه ممكن است از سوي برخي‌ها در آينده و با هدف جدايي كاتالونيا ايجاد شود.

 

حذف ياناكوويچ از ليست اينترپل

به دنبال شكايت وكلاي ويكتور ياناكوويچ، رييس‌جمهوري سابق اوكراين مبني بر اينكه اتهامات حقوقي عليه موكل‌شان با انگيزه سياسي مطرح شده، نام وي از فهرست افراد تحت تعقيب پليس بين‌المللي (اينترپل) خارج شد. براساس اتهامات گذشته، يانوكوويچ پس از ناآرامي‌هاي داخلي فوريه سال 2014 ميلادي كه از قدرت بركنار شد، از ژانويه سال 2015 ميلادي به خاطر اختلاس و خيانت در امانت تحت تعقيب قرار گرفت و با حكم بازداشت قرمز اينترپل مواجه شده بود. حكم بازداشت قرمز اينترپل در صورتي صادر مي‌شود كه اينترپل خواهان دستگيري فردي براي اثبات جرمش در دادگاه باشد. اين اخطار به اعضاي اينترپل در كشورهاي مختلف ارسال مي‌شود تا فرد مجرم را پيدا و وي را دستگير كنند.

 

كره شمالي به دنبال آزمايش موشكي

خبرگزاري يونهاپ كره‌جنوبي اعلام كرد، كره‌شمالي براي آزمايش موشكي جديد در ماه اكتبر آماده مي‌شود. مقامات دولتي كره جنوبي مدعي هستند اطلاعات موثقي در دست است كه نشان مي‌دهد كيم‌جونگ اون، رهبر كره‌شمالي دستور پرتاب ماهواره‌اي را به مناسبت هفتادمين سالروز تاسيس حزب حاكم كارگران كره‌شمالي در دهم اكتبر صادر كرده است. با اين وجود وزارت دفاع كره جنوبي اما اين خبر را تاييد يا رد نكرده است. منابع آگاه در كره جنوبي معتقدند كه كره شمالي كار روي سكوي 670 متري پرتاب را به پايان رسانده است كه مي‌تواند موشك‌هايي با دو سايز بيشتر از موشك‌هاي گذشته خود را به آزمايش بگذارد. آخرين موشك آزمايش شده از سوي كره شمالي راكت‌هاي يونها-3 در دسامبر 2012 بود كه با محكوميت‌هاي بين‌المللي روبه‌رو شد و بسياري آن را تست موشك بالستيك دانستند كه همين امر موجب تشديد تحريم‌هاي سازمان ملل عليه كره شمالي شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون