• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3299 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳ مرداد

مجيد انصاري:

كليد تدبير بزرگ‌ترين قفل زنگ زده بر ديپلماسي كشور را گشود

 

 

گروه سياسي| مجيد انصاري، معاون پارلماني رييس‌جمهور و عضو مجمع روحانيون مبارز از توافق تاريخي ايران با 1+5 مي‌گويد و از دلايلي كه در كنار هم قرار گرفتند تا اين توافق شكل بگيرد. هرچند گلايه‌هايي را هم نسبت به رسانه ملي بيان مي‌كند كه چرا صداوسيما عرصه شجاعت ديده نشده سرداران ديپلماسي را به تصوير نمي‌كشد؟ به گزارش جماران، مهم‌ترين صحبت‌هاي مجيد انصاري در اين گفت‌وگو به شرح زير است.

از هر زاويه‌اي كه به اين موفقيت بزرگ نگاه كنيم مساله را به مثابه پيروزي بزرگ در يك كارزار دشوار بايد به حساب بياوريم. به نظر من، كليد تدبير بزرگ‌ترين قفل زنگ زده بر ديپلماسي كشور را گشود و توانست نظام تحريم‌هاي ظالمانه را در هم بشكند. از اين جهت به نظر من، يك افتخار بزرگ ملي است كه همه ملت در آن سهيم و شريك بودند. همچنين همه مسوولان و نهادها در جاي خود سهمي در اين پيروزي داشتند.

سهم اصلي به مردم و مقاومت مردم تعلق دارد، مردمي كه هوشمند هستند، به موقع تصميم مي‌گيرند و پاي تصميم‌شان صبورانه مي‌ايستند و حمايت مي‌كنند. از همان روزي كه آقاي دكتر روحاني وارد عرصه رقابت انتخاباتي شد و در وعده‌هاي انتخاباتي‌شان مساله حل مشكل هسته‌اي را مطرح كرد. همچنين در مناظره انتخاباتي‌شان اين مساله را مورد تاكيد قرار داد.

يكي از عللي كه مردم آقاي روحاني را انتخاب كردند موضوع هسته‌اي بود كه براي‌شان مهم بود وهمين موضوع باعث شد كه احساس كردند آقاي روحاني توان انجام اين كار را دارد و با انتخاب آقاي روحاني به عنوان رييس‌جمهور، مردم، مسير مذاكرات را در پرونده هسته‌اي برگزيدند.

آنها در برابر گزينه‌هاي مختلفي كه مطرح شد و ممكن بود مطرح بشود و نتيجه‌اي غير از توافق و تفاهم عزتمند در آن متصور بود، تشديد تحريم‌ها يا خداي نكرده رفتن كشور در آستانه جنگ بود. اين موارد مي‌توانست نتايج برخي گزينه‌هاي ديگري باشد. ولي انتخاب مردم، انتخاب تعامل با دنيا و مفاهمه بر اساس مذاكره و منافع متقابل بود كه به تعبير آقاي دكتر روحاني بازي برد - برد بود.

در درجه بعد نقشه راه دقيقي در قالب سياست‌هاي كلي حاكم بر روند مذاكرات و پرونده هسته‌اي از سوي مقام معظم انقلاب ترسيم شده بود. همچنين حمايت‌هاي مكرر و مستمر ايشان از اصل موضوع مذاكرات و از تيم مذاكره‌كننده به ويژه شخص دكتر ظريف در برابر فشارهاي سنگيني كه وجود داشت و هم هدايت و راهنمايي به موقع در مقاطع حساس و ترسيم خطوط قرمز و باز گذاشتن دست مذاكره‌كننده در مواردي كه انعطاف لازم بود كه به تعبير خود ايشان كه فرمودند در مذاكره چيزي داده مي‌شود و چيزي ستانده مي‌شود.

نكته سوم و عامل بسيار موثر، دولت و شخص آقاي رييس‌جمهور است. نقطه قوت مساله مذاكرات هسته‌اي كه به اين دستاورد بزرگ منتهي شد؛ رييس‌جمهوري بود كه بيش از همه مساله هسته‌اي را مي‌شناخت و ساليان سال ايشان در اين موضوع شخصا ورود داشتند و طرف مذاكره در شوراي عالي امنيت ملي بودند كه همين موضوع باعث شد زير و بم پرونده هسته‌اي را به لحاظ فني و حقوقي بر آن اشراف داشته باشد و هيچ نكته مبهم و تاريكي كه قرار باشد كسي براي‌شان توضيح بدهد، وجود نداشت

نمي‌توان نقش مجلس را بي‌رنگ يا حتي كتمان كرد. مجلس يكي از تاثيرگذارترين قوا براي رسيدن به اين توافق بود. اين مساله به عنوان يك پروژه ملي و يك طرح ملي مطرح بود، لذا حمايت ساير قوا، مجلس شوراي اسلامي به ويژه شخص آقاي لاريجاني چون خود ايشان از مديران مشرف به اين موضوع بود به اين موضوع كمك بسيار كرد و نمي‌توانيم چنين موضوعي را ناديد بگيريم.

قوه قضاييه گرچه مستقيم درگير اين موضوع نبودند ولي حمايت‌هاي رييس محترم قوه قضاييه و ساير نيروهاي موثر در كشور در جاي خودش در بحث‌هاي ويژه فني همراهي نيروهاي مسلح، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و در بعد اجتماعي همراهي مراجع عظام تقليد و حمايت مكرر آنها از دولت، آقاي رييس‌جمهور و تيم مذاكره‌كننده و از سوي ديگر حمايت فعالان سياسي به خصوص حاميان دولت، رسانه‌هاي حامي دولت و مطبوعات اصلاح‌طلب و سايت‌هاي اصلاح‌طلب كه حقيقتا در طول اين مدت 22 ماه سعي كردند، حمايت كنند. سعي كردند فشارهاي سنگين برخي تندروي‌ها را خنثي كنند و پاسخ بدهند.

دكتر روحاني به بزرگ‌ترين وعده انتخاباتي خودشان عمل كردند. مردم عمل كرده‌ها را مي‌بينند، صداقت‌ها را مي‌بينند، مردم احساس مي‌كنند آقاي رييس‌جمهور خيلي شفاف و صادقانه با آنها حرف زده، وعده‌اي داده و در انجام كارها اولويت‌بندي درستي كرده است. من فكر مي‌كنم، در انتخابات آينده مجلس، مردم همين رويكرد را دنبال خواهند كرد.

هم در جبهه اصولگرا تمايل به اعتدال تقويت شده و هم در جبهه اصلاح‌طلب‌ها كه من اين را كاملا به وضوح مي‌بينم. درواقع تندروهاي افراطي دو جريان به نوعي در داخل خود جريان‌شان منزوي شدند.

من تقاضايم از منتقدين دولت، مخالفان دولت، رقباي آقاي روحاني و رقباي انتخاباتي‌شان اين است كه در اين پرونده ملي حس رقابت و مسائل دوران انتخابات را كنار بگذارند. امروز اين پيروزي، پيروزي كل مردم است و خوشبختانه اين همراهي در سطح بالايي انجام شده است.

تناقض آشكار در گفتار و رفتار مطبوعاتي و رسانه‌اي و سياسي برخي افراد به هيچ‌وجه قابل توجيه نيست. من خواستم اين را تاكيد كنم كه عظمت اين پيروزي بايد براي مردم گفته شود. ايران براي نخستين بار است كه توانسته در عرصه ديپلماسي بين‌المللي ركوردي از مذاكره عزتمند را به نام خودش ثبت كند كه در تاريخ مذاكرات سياسي جهان بي‌سابقه بوده.

از صداو سيما كه بارها گلايه شده است. به نظر من، انتظار مردم از رسانه ملي ايفاي نقش ملي است نه نقش سياسي. داوري جامعه از رسانه ملي اين است كه برخورد منصفانه ملي نمي‌كند و به نوعي مي‌شود گفت بيشتر دغدغه مخالفان موضوع را منعكس كرده است.

من با قاطعيت مي‌گويم دشواري اين 22 ماه كار آقاي دكتر ظريف به مراتب سخت‌تر از 22 ماه حضور در جبهه بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون