• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3300 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ مرداد

كردستان مهمان نواز است اما توسعه نيافته

به مناسبت سفر رييس‌جمهور به استان كردستان

سيد معروف صمدي ٭

مردم كردستان هــمواره بـــه مهمان‌نوازي شهره و نامي هستند و از هر مهمان به گرمي و به لطف مهمان نوازي مي‌كنند، به ويژه آنكه مهمان، با آراي 72درصد منتخب خودشان نيز باشد.

طبق معمول، پيش از سفر رييس‌جمهوري به هر استاني، ابتدا مشكلات و نواقص استان‌ها در رسانه‌ها منعكس مي‌شود و چه كسي است كه نداند نه تنها در كردستان بلكه در همه استان‌هاي كشور، مهم‌ترين مشكلات مردم در چند كلمه خلاصه مي‌شود؛ توسعه، حاشيه‌نشيني، بيكاري، گراني، فقر و...

تنها تفاوت اينجاست كه بنا بر اطلاعات و آمارهاي منتشر شده از سوي مركز آمار ايران، شدت اين مشكلات در مناطق و استان‌هاي مختلف كشور يكسان نيست! بر اساس جداول پراكنش ميزان بيكاري در استان‌هاي كشور، منتشر شده در سال‌هاي 91، 92 و 93، همواره استان‌هاي كردستان، كرمانشاه و ايلام كه از قضا در خط مقدم جنگ بودند، دربردارنده اعداد و ارقامي نگران‌كننده هستند.

چند موضوع مهم براي مردم منطقه از جمله افزايش نرخ اشتغال، ساماندهي «روياي» راه‌آهن، گسترش سرمايه‌گذاري‌هاي عمراني در كردستان، چاره‌انديشي براي رفع مشكل جدي كم‌آبي، و مشكل ريزگردها و.... را مي‌توان نام برد كه بيش از هر موضوع ديگري اولويت بررسي دارد.

توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌و‌نقل، (ريلي، هوايي، جاده‌اي) ايجاد منطقه آزاد تجاري بانه و مريوان، بازارچه‌هاي مرزي كامياران، و رفع مشكلات خاص ديواندره و ساير شهرها، سقز، بيجار، قروه، سنندج و حفظ چشمه بل، بحث آب و توسعه كشاورزي، تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام، ايجاد شهرك علم و فناوري اطلاعات، احداث دانشكده‌هاي هنر، موسيقي و گردشگري از مطالبات ديگر مردم استان است

لازم است همه مزيت‌ها، چالش‌ها، پتانسيل‌ها و محدوديت‌ها شناسايي و بررسي شود. يادآوري مهم اينكه، مرزهاي كردستان مرز تهديد نيست بلكه فرصت است. امروز اين مرزها به دريچه‌هاي ورود به اقتصاد منطقه‌اي و جهان تبديل شده است و مي‌توان با بهره‌مندي درست از آنها به توسعه كشور و استان كمك كرد.

دولت تدبير و اميد به‌رغم وعده‌هاي داده شده تاكنون كارنامه موفقي در بهره‌گيري از نيروها و سرمايه‌هاي انساني استان كردستان و ساير استان‌هاي كردنشين ايران نداشته است. اين در حالي است كه نسبت جوانان تحصيلكرده استان كردستان به جمعيت استان و مقايسه آن با ساير استان‌هاي كشور نشان‌دهنده توسعه‌يافتگي در حوزه دانش و مهارت‌هاي تخصصي و فراهم بودن زمينه براي پرورش نيروها و سرمايه‌هاي كارآمد مديريتي است و هر يك از متخصصان استان مي‌توانند فرصتي براي دولت يازدهم باشند اما با اين حال، چنان كه بايد و شايد از اين سرمايه به خوبي استفاده نشده است.

تعلق و دلبستگي مرزداران، غيور بودن مردم استان كردستان به مرزهاي ايران را نبايد به صرف حضور در نقشه‌ها و در مرزهاي جغرافياي سياسي كشورمان تقليل داد. شهروند بودن كردستاني‌ها در ايران به منزله بهره‌مند شدن از همه حقوق و فرصت‌هاي ديگر ايرانيان در سراسر كشور است، اينكه يك استان، با وجود توانمندي، كمترين سهم از مديران بومي را در مسووليت‌ها داشته باشد يك نقطه ضعف بزرگ براي كشور و دولت به حساب مي‌آيد و تاسف‌بارتر اين است كه با وجود ظرفيت‌هاي بسيار، در تصدي پست‌هاي انتصابي ملي نيز بهره‌اي نبرده‌اند البته اميد به جبران مافات هست. در پايان سفرخوبي را براي مردم و آقاي رييس‌جمهور آرزو مي‌كنم.

٭ نماينده دوره‌هاي چهارم و پنجم
مردم سنندج، كامياران، ديواندره در مجلس

فعال سياسي، مدني كرد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون