• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3301 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ مرداد

در جلسه روز گذشته مجلس رخ داد

واكنش‌هاي متفاوت اصولگرايان به توافق هسته‌اي

 

گروه سياسي| روز گذشته مجلس شاهد واكنش‌هاي منتقدان هسته‌اي بود، منتقداني كه انتقادات خود را در قالب تذكر شفاهي در مجلس بيان كردند. انتقادهايي كه در مقايسه به ماه‌هاي پايان پيش از توافق وين كمي نرم‌تر و آهسته‌تر بود. احمد توكلي نماينده‌اي كه در روزهاي پاياني مذاكرات در حمايت از تيم مذاكره‌كننده در كنار چهره‌هايي همچون علي لاريجاني سنگ تمام گذاشته بود حالا چند روز بعد از ارايه گزارش توسط محمد جواد ظريف و علي اكبر صالحي به مجلس درمورد مذاكرات و توافق وين تذكري را مطرح كرد.

او مي‌گويد: دولت بايد توافق هسته‌اي با گروه 1+5 را مانند يك لايحه براي بررسي به مجلس تقديم كند و گزارش آقاي ظريف در مورد كليات توافق منطقي نيست. توكلي در تذكر شفاهي ديروز خود در مجلس با اشاره به اين موضوع كه قبلا هم نسبت به اين موضوع اخطار داده بود اضافه كرد: قرار شد هيات رييسه اين موضوع را بررسي كند. اما هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده در حالي كه دولت بر اساس فرموده رهبري و قانون اساسي بايد توافقنامه را در مجلس رسما بررسي و مانند يك لايحه تقديم مجلس كند؛ در حالي كه ما در يك گردنه مهم و تاريخي هستيم بايد تلاش كنيم كه هرچه سريع‌تر اين لايحه بررسي شود و تحريم‌ها به معناي واقعي برداشته شود.

علي لاريجاني، رييس مجلس هم تذكر توكلي را وارد دانست و اظهار كرد: وزير مي‌تواند گزارش را تقديم مجلس كند. اما لوايح را بايد دولت به مجلس دهد و اين تذكر در اين جا وارد است. اما ديگر صداي منتقد كه روز گذشته بلند شد صداي منتقداني از جنس ديگر بود. روح‌الله حسينيان ديروز در تذكر شفاهي خود گفت: ما اقليت هستيم اجازه دهيد اقليت نيز نظرش را بدهد تا در نهايت مردم قضاوت كنند و حتي بعد از اين اتفاقات نيز عليه ما شعار بدهند. ما مخالفيم، دهن مان را نبنديد و اجازه بدهيد حرف‌مان را بزنيم.

عضو جبهه پايداري در تذكر خود از هيات رييسه مجلس خواست تا هر چه سريع‌تر متن برجام كه توسط وزير خارجه به مجلس ارايه شد را بين نمايندگان توزيع كند و گفت: نمايندگان بايد متوجه ماهيت و محتواي تفاهمنامه شوند چون به باور ما بسياري از مسائلي كه در اين تفاهمنامه توسط وزارت خارجه ترجمه شده است، با آن چيزي كه مسوولان ادعا مي‌كنند، انطباق ندارد. اما حسينيان به روشني از مواردي كه ممكن است با ادعاهاي مسوولان در تناقض باشد صحبت نكرد.

وي با بيان اينكه «دوستان ما، نسبت به بسياري از مواد اين تفاهمنامه كه امتيازاتي را به مدت به هشت تا 25 سال به دشمنان انقلاب مي‌دهند مخالفند» مدعي شد: در اين شرايط متاسفانه طوري در مجلس برنامه‌ريزي شده كه صداي مخالفان به گوش مردم نرسد. اين عضو جبهه پايداري معتقد است: اين اتفاق در ادامه اقدامي است كه نسبت به مصوبه كميسيون امنيت انجام شد. اين مصوبه بسيار خوب بود اما با وتوي يك نفر و ترميم يك نفر ديگر از روساي فراكسيون ماستمالي شد و قانون بي‌خاصيتي تحويل مردم دادند. اكنون نيز برنامه‌ريزي براي اجراي كميسيون مشترك مي‌كنند تا مخالفين اين تفاهمنامه يا قرارداد نتوانند حرف خود را به گوش مردم برسانند.

از سوي ديگر نايب‌رييس فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس، نيز اعلام كرد: در نشست امروز اين فراكسيون پيشنهادات مربوط به نحوه رسيدگي به متن برجام در مجلس بررسي شد. به گزارش خانه ملت حسن سبحاني‌نيا در تشريح نشست ديروز شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس، گفت: نشست امروز با حضور دكتر علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي و با هدف بررسي موضوعات و مسائل داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي به‌ويژه بحران عراق، سوريه و يمن و توافق برجام برگزار شد. وي گفت: در اين نشست درباره نحوه بررسي متن برجام پيشنهادات بسياري مانند بررسي ماده به ماده متن يا بررسي و راي‌گيري كلي مطرح اما در نهايت نتيجه خاصي در اين رابطه حاصل نشد، بنابر اين قرار است كه اين موضوعات و پيشنهادات آن و همچنين انتخاب اعضاي پيشنهادي فراكسيون جهت عضويت در كميته بررسي برجام، در نشست مجمع عمومي فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس تعيين تكليف شود. حال بايد ديد دولت مي‌خواهد با اين منتقدان چه كند. منتقداني از يك جريان اما از طيف‌هاي مختلف. يكي خواهان لايحه براي بررسي توافق است و ديگري كه حالا در اين ميدان خود را اقليت مي‌داند تنها به داشتن متن ترجمه شده هم بسنده مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون