• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3303 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۷ مرداد

مديركل دفترامورزنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «اعتماد» عنوان كرد

زنان معلم در نقش‌هاي مادري و همسري نيز موفق هستند

زنان معلم به دليل ويژگي‌هاي مادرانه در حرفه معلمي بسيارموفق هستند و به خاطر دانش و مهارت و تجربه تربيتي مادران موفقي نيز هستند، تربيت فرزندان آنها كه از لحاظ تحصيلي و اخلاقي و اجتماعي سطح مناسبي دارند گواه اين مطلب است و از طرفي توان سازگاري آنها موجب شده همسران موفقي نيز باشند به ويژه زوج‌هاي فرهنگي، كه آمار پايين طلاق و اختلافات خانوادگي به خوبي اثبات‌كننده اين واقعيت در خانواده بزرگ فرهنگيان است.

مهناز احمدي دستجردي در گفت‌وگو با خبرنگار گروه مدرسه روزنامه اعتماد ضمن بيان مطلب فوق گفت: بيش از 514 هزار نفر از 955هزار معلم رسمي و پيماني آموزش و پررش را زنان معلم تشكيل مي‌دهند كه بيشتر آنها مدرك تحصيلي ليسانس و فوق ليسانس دارند اين حجم نيروي انساني در كنار ساير زنان تحصيلكرده و توانمند جامعه مي‌تواند همسو با مردان پشتوانه بزرگي براي
توسعه باشد.

مديركل دفترامورزنان و خانواده وزارت آموزش وپرورش درادامه گفت‌وگو در پاسخ به اين پرسش «اعتماد» كه اين حجم نيرو بيشتر به چه كاري و در چه بخش‌ها و سطوحي مشغول خدمت هستند؟ گفت: همان‌گونه كه اطلاع داريد در بين دستگاه‌هاي دولت، آموزش وپرورش بيشترين نيروي زن را دارد كه زنان معلم در تمام مدارس دخترانه و بيشتر مدارس ابتدايي پسرانه مشغول تدريس و مديريت و ارايه خدمات آموزشي هستند اما هرچه در هرم مديريتي و تصميم‌گيري بالاتر مي‌آييم اين حضور كمرنگ‌تر و اين نقش محدودتر مي‌شود البته در سطح كارشناسان و كارشناس مسوول هم تا حد زيادي قابل‌قبول است اما در رده‌هاي بالاتر خيلي اين نسبت كمتر است.

احمدي دستجردي در ادامه پاسخ به اين پرسش افزود: با رويكرد مناسبي كه دكتر فاني نسبت به زنان دارند روند اميدواركننده است پنج نفر از روساي مناطق تهران و اداره استثنايي زن هستند و در تعدادي از استان‌ها معاون مديركل و روساي و معاون ادارات از حضور زنان استفاده مي‌برند كه اميد است روند روبه رشدي داشته باشد.

ايشان پس از تشريح گستره فعاليت زنان معلم در
آموزش وپرورش در پاسخ به اين پرسش كه آيا شرايط جديد دولت و كشور مي‌تواند به ارتقاي اين جايگاه كمك كند؟ گفت: به تبع شرايط سياسي و اقتصادي كه انتظار مي‌رود پس از توافق هسته‌اي در راستاي سياست‌هاي دولت يازدهم ايجاد شود اميد است زنان معلم نيز همراه و همسو با ساير زنان جامعه، در سايه گشايش‌هاي سياسي و اجتماعي و رونق اقتصادي فعال‌تر شوند و با در اولويت قرار گرفتن آموزش وپرورش شاهد تحرك و پويايي در جامعه معلمان به ويژه زنان معلم هم باشيم ودر سايه بهره‌مندي از نيروي انساني رونق فرهنگي كه پايه واساس توسعه همه‌جانبه و پايدار است تحقق يابد و مسير پيشرفت در ابعاد مختلف به‌طور متوازن پي‌گرفته شود.

مديركل دفتر امور زنان وخانواده آموزش وپرورش در پاسخ به اين پرسش «اعتماد» كه چه موانعي در مسير ارتقاي جايگاه ونقش زنان معلم وجود دارد؟ گفت: زنان معلم نيز مانند ساير زنان جامعه با نخستين و ريشه‌دارترين مانعي كه روبه‌رو مي‌شوند غلبه نگرش مردسالارانه مديران و تصميم‌گيران است با وجود توصيه‌هاي مذهبي و تاكيدهاي مقام‌هاي عالي متاسفانه مقاومت شديدي در اين زمينه وجود دارد حتي كساني كه در حوزه نظري به توانمندي زنان اقرار مي‌كنند وقتي مسووليتي مي‌پذيرند در عمل عكس گفته خويش ظاهر مي‌شوند، اين در حالي است كه بستر‌هاي قانوني بهره‌مندي از توان زنان وجود دارد اما اين مانع نگرشي است كه اجازه نداده است تاكنون پتانسيل بزرگ زنان در مسير منافع ملي قرار گيرد.

ايشان ضعف خودباوري در ميان بخشي از زنان معلم، كه از نتايج تحميل نگرش‌هاي غلط و تعدد نقش‌ها است را ازجمله دلايل خودداري زنان در پذيرش مسووليت و ايفاي نقش موثر دانست و افزود: اين دو مانع بيروني و دروني كه ريشه در فرهنگ وسنت اشتباه دارد بايد با همت مردان و زناني كه دل در گروي اين مرز وبوم دارند برداشته شود تا پتانسيل ارزشمند نيروي زنان معلم آزاد شود و در خدمت جامعه قرار گيرد، ابهام‌زدايي از ديگاه‌هاي متضاد و متناقض كه حتي به منابع ديني يا شخصيت‌هاي ملي نسبت داده مي‌شود يكي از راهكار‌هاي مبازره با اين رويكرد و سنت غلط است.

از خانم احمدي در مورد زنان معلم وحضور آنها در عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي علاوه بر نقش‌هاي معلمي، مادري و همسري پرسيديم و اينكه چه ارزيابي‌اي از اين حضور دارند. ايشان اين‌گونه پاسخ دادند: زنان همان‌گونه كه در انقلاب و جنگ حضور و نقش گسترده و موثري داشتند پس از انقلاب هم به ايفاي نقش خود پرداختند اما اين نقش متناسب با رويكرد‌هاي دولت‌ها متفاوت بوده است كه به نظر بنده اين حضورموثر به نسبت ساير دولت‌ها در دولت هفتم وهشتم بيشتر بوده است كه اميد مي‌رود در دولت يازدهم با رويكرد مثبتي كه آقاي روحاني دارند اين روند روبه رشد را شاهد باشيم كه خوشبختانه نشانه‌هاي مثبتي ديده مي‌شود بنا‌بر اين زنان معلم نيز كه فعال‌ترين زنان در عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي هستند اميدواريم در اين فضا حضور بيشتري داشته باشند. يك نگاه كلي هم نشان مي‌دهد آمار حضور زنان معلم به نسبت ساير اقشار بيشتر است كه حضور زنان معلم در شوراهاي اسلامي شهر و روستا تاييد‌كننده اين
ادعا است. مديركل دفتر امور زنان و خانواده وزارت
آموزش و پرورش در ادامه اين گفت‌وگو و در پاسخ به اين پرسش كه چرا زنان معلم در تشكل‌هاي صنفي و سياسي معلمان حضور كمرنگي دارند، نيز گفت: اينجا هم بر مي‌گردد به همان غلبه نگرش مردانه كه مردان فعال در اين تشكل‌ها انگيزه‌اي براي جذب زنان ندارند و تلاش چنداني در اين راستا انجام نمي‌دهند و بزرگاني كه در راس تشكل‌ها هستند همان كساني هستند كه در راس هرم قدرت و تصميم‌گيري قرار دارند بنابر اين آنها همان ديدگاهي كه در عرصه مديريتي دارند در تشكل‌ها هم اعمال مي‌كنند هر چند كمي خفيف‌تر. از خانم احمدي دستجردي كه خود به‌عنوان عضو انجمن اسلامي معلمان در سه‌گانه معلمي، مادري و كنشگري سياسي و صنفي تجربه دارد پرسيدم آيا تجربه او موفقيت‌آميز بوده و اگر جواب مثبت است رمز اين موفقيت چيست؟ ايشان به اين پرسش ما اين‌گونه پاسخ دادند: موفقيت من را بايد از ديگران بپرسيد اما به نظرخودم تلاش كردم ميان نقش‌هاي مختلف به ويژه نقش معلمي، مادري وهمسري تعادل ايجاد كنم و از افراط و تفريط پرهيز كنم.

خانم احمدي در مورد مشكلات فراروي زنان معلم نيز گفت: زنان معلم متاسفانه به دليل كم‌توجهي به خودشان دچار مشكلات جسمي و رواني متعددي مي‌شوند واكثر آنها كه حدود 25سال سابقه كار دارند آنقدر فرسوده مي‌شوند كه با 25سال سابقه كار تقاضاي بازنشستگي زودهنگام دارند كمبود امكانات تفريحي و ورزشي و درماني و بهداشتي از جمله دلايل اين مشكلات است كه گريبانگير زنان معلم مي‌شود و اين مشكلات در مناطق محروم و مرزي و دورافتاده كه با معضل اياب وذهاب نيز مواجه هستند چند برابر مي‌شود. در پايان از مديركل دفترامور زنان وخانواده وزارت آموزش وپرورش خواستيم توصيه‌هايي داشته باشد كه ايشان گفت: به زنان معلم توصيه مي‌كنم به سلامت جسمي و رواني خود اهميت بدهند تا پس از بازنشستگي توانايي ادامه وظيفه‌هاي مادري و همسري را داشته باشند و بتوانند با قدرت و انگيزه تجربه معلمي را به نسل بعد انتقال دهند و براي اينكه پويا و سرزنده بمانند در نهادهاي مدني فعال شوند حتي اگر به فعاليت‌هاي سياسي يا صنفي هم علاقه ندارند بروند در نهادهاي خيريه و غيرسياسي فعال شوند. يشان از مسوولان طراز اول كشور هم خواست حالا كه كشور در مسير رشد و توسعه قرار گرفته است اولويت را به آموزش وپرورش بدهند تا وزير و مسوولان آموزش و پرورش هيچ نگراني جز بهبود كيفيت آموزشي نداشته باشند و با فراغ بال و اطمينان از تامين منابع مالي و رفع مشكلات اقتصادي به ارتقاي كيفيت نيروي انساني و خدمات آموزشي بپردازند و از دولت يازدهم نيز مي‌خواهيم اميدي را كه در مردم ايجادشده به اعتماد متقابل تبديل كند تا سرمايه‌اي باشد براي پيشرفت و ارتقاي همه‌جانبه جامعه و فرهنگيان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون