• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3304 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ مرداد

«اعتماد» از مهم‌ترين تحولات گروه‌هاي سياسي گزارش مي‌دهد

كارنامه هفتگي احزاب

گروه احزاب| «ساختار سياسي ايران مبتني بر فعاليت احزاب نيست. احزاب در ايران رشد نكرده يا ناقص متولد شده‌اند» جملاتي از اين دست سخنان نخستين تمام كساني است كه در ايران مي‌خواهند شرايط احزاب را تحليل كنند. با اين حال همين احزاب فعلي هم در سپر سياسي ايران نقش و اثرگذاري خود را دارند. گروه احزاب روزنامه اعتماد در نظر دارد از اين پس آخرين روز هفته را با مروري بر مواضع و جهت‌گيري‌هاي مهم احزاب و فعالين سياسي كارنامه سياسي يك هفته‌اي آنان را منتشر كند. فعاليت‌هاي احزاب سياسي در ايران طي ماه‌هاي گذشته شتاب بيشتري به خود گرفته و آنها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب درصدد نقش‌آفريني جدي در فرآيند انتخابات مجلس هستند. از اين منظر رصد فعاليت‌هاي احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا مي‌تواند نقشه راه آنها براي انتخابات مجلس را نمايان كند. از سوي ديگر اين كارنامه وضعيت انسجام و انشقاق دو جريان اصلي كشور در فاصله هفت ماه مانده به دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نماي كلي از رقابت‌هاي سياسي را نيز نشان مي‌دهد. احزاب ايراني هفت ماه پرتلاش براي انتخابات را پيش‌رو خواهند داشت تا بتوانند اكثريت كرسي‌هاي بهارستان را در اختيار بگيرند.

 

سفر دبيركل مردمسالاري به مشهد و استقبال از استاندار فارس

حزب مردمسالاري طي هفته جاري بيشتر در حوزه شهرستان‌ها فعال بود و تحرك خاصي در تهران نداشت. مصطفي كواكبيان، دبيركل مردم‌سالاري به مشهد سفر كرد و در همايش «پيروزي ديپلماسي پيشرو»، گفت: در خصوص تصويب برجام نگراني ندارم، چرا كه خود اوباما اذعان كرده در صورت عدم تصويب برنامه جامع اقدام مشترك وتو مي‌كنم. وي با بيان اينكه «مجلس مي‌تواند كل طرح را رد يا كل آن را تصويب كند»، ادامه داد: به تصور بنده مجلس نمي‌خواهد با كليت برجام مخالفت كند. شاخه استان فارس اين حزب نيز طي نامه‌اي نسبت به انتخاب استاندار جديد اين استان واكنش نشان داد و تعامل و همكاري با احزاب و تشكل‌هاي مردم‌نهاد را به عنوان اصلي‌ترين خواسته خود مطرح كرد. در نامه حمايتي اين حزب آمده است: «با توجه به اعتقاد و التزام جناب آقاي مهندس افشاني به اصلاح و مردم‌سالاري و اجراي
بي‌كم و كاست قانون اساسي، همراه با ديگر احزاب معتقد به قانون اساسي و مشي اصلاح‌طلبي، بر خود وظيفه دانسته كه انتصاب آن برادر بزرگوار به عنوان استاندار استان فارس را به فال نيك گرفته و ضمن تبريك و خوشامدگويي، حمايت همه‌جانبه و صادقانه خود را براي نيل به اهداف فوق‌الذكر از استاندار محترم اعلام كند.»به دنبال انتخاب دبير حزب مردم‌سالاري استان كردستان به عنوان يكي از اعضاي سه نفره هيات استقبال مردمي از رياست محترم جمهوري و كاروان تدبير و اميد به استان كردستان وي گزارشي از اين استقبال منتشر كرد كه در آن آمده است: نكته بسيار مهم و شايان توجه در استقبال مردم و مراجعات آنان به پايگاه‌هاي مستقر در سطح شهر بيان احساسات و انتظارات آنها بود كه در ميان آنها مكرر به تاكيد بر عملي ساختن بيانيه اقوام و مذاهب رياست محترم جمهوري اشاره مي‌شد. در اين هفته همچنين كارگاه علوم سياسي اعضاي حزب مردم‌سالاري استان كرمان با حضور علي هاشمي‌رفسنجاني نماينده مردم رفسنجان در مجلس ششم برگزار شد. در اين نشست سجاد صفاهاني، دبير حزب مردمسالاري در استان كرمان خلاصه‌اي از عملكرد و فعاليت‌هاي انجام شده حزب مردمسالاري در كرمان را تشريح كرد.

 

اتحاد ملت ايران، كنگره در مرداد ماه

پس از آنكه هفته گذشته ولي‌الله شجاع‌پوريان اعلام كرد به زودي نخستين كنگره حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت ايران اسلامي برگزار مي‌شود، اعضاي موسس اين حزب در هفته جاري تلاش جدي خود را براي برگزاري كنگره به كار بستند. شنيده‌ها حاكي است اين حزب اصلاح‌طلب در مرداد ماه جاري نخستين كنگره خود را برگزار مي‌كند.

حزب اتحاد ملت ايران اسلامي در جريان دريافت مجوز رسمي فعاليت از كميسيون ماده 10 احزاب با فشارهاي سنگيني از سوي اصولگرايان مواجه شد. آنها با همراهي گسترده رسانه‌هاي منتسب به جريان اصولگرا هجمه شديدي را عليه اين حزب راه انداختند. اصولگرايان معتقد بودند اتحاد ملت ايران اسلامي نسخه بدلي جبهه مشاركت ايران اسلامي است. با اين حال اعضاي موسس اين حزب در زمان اعمال فشار اصولگرايان به وزارت كشور سكوت كردند تا روال قانوني دريافت مجوز به خوبي طي شود.

با تسليم نشدن وزارت كشور در برابر فشارهاي غيرقانوني بالاخره اتحاد ملت ايران اسلامي موفق شد در آخرين جلسه فروردين ماه گذشته كميسيون ماده 10 احزاب مجوز خود را دريافت كند. شنيده‌هاي خبرنگار «اعتماد» حاكي از آن است كه با وجود فشار سنگين رسانه‌هاي اصولگرا، برخي اعضاي اصلي جريان راست راديكال كه در مجلس نيز حضور دارند در جلسه اعطاي مجوز به اتحاد راي موافق داده بودند.

ولي‌الله شجاع‌پوريان، يكي از كانديداهاي دبيركلي اين حزب چندي پيش درباره فشارهاي وارده بر حزب گفته بود: ما به نوعي به بداخلاقي‌هاي در سپهر سياسي كشور عادت كرده‌ايم و چنين رفتارهايي خللي در فعاليت و اراده ما ايجاد نمي‌كند و حتي چنين رفتارهايي انگيزه ما را براي ادامه مسير دوچندان مي‌كند. با اين حال وزارت كشور اگرچه مجوز فعاليت اين حزب را صادر كرد اما آن را منوط به لغو عضويت هشت چهره سياسي از هيات موسس كرده بود. اين درخواست كه مبناي آن عضويت اين هشت نفر در جبهه مشاركت بود اگرچه پايه حقوقي دقيقي نداشت اما با موافقت اعضاي موسس روبه‌رو شد تا در نهايت اين حزب تازه‌وارد اصلاح‌طلب شكل گيرد.

 

پيش‌كنگره كارگزاران در ماه جاري

حزب كارگزاران سازندگي پر‌خبرترين و فعال‌ترين حزب اصلاح‌طلب است كه تقريبا هر روز يكي از اعضاي بلندپايه آن مصاحبه مي‌كند يا خط و خبري از آنان راهي رسانه‌ها مي‌شود.

هفته‌نامه «صدا» ارگان مطبوعاتي حزب كارگزاران در شماره اين هفته خود خبر از برگزاري پيش‌كنگره كارگزاران در مرداد داد. بر اين اساس حزب كارگزاران سازندگي بنا دارد در مرداد ماه «گردهمايي استاني» را براي آشنايي اوليه اعضا با كارهاي كلان تشكيلاتي و وحدت اين مجموعه برگزار كند. قرار است اين گردهمايي يك روزه، با سخنراني يكي از مسوولان حكومتي افتتاح شود. بعد از آن گزارش دبيركل ايراد خواهد شد و سپس دو تن از اساتيد برجسته دانشگاه، سخنان خود را ارايه خواهند داد. در اين مراسم، همچنين قرار است سه پنل نيز برگزار شود كه سخنرانان و اعضاي حزب در شهرستان‌ها نظرات خود را در آن بيان كنند. در نشست پاياني نيز حسن مرعشي، رييس كميته سياسي گزارشي از مواضع و ديدگاه‌هاي حزب در خصوص انتخابات مجلس بيان خواهد كرد. قرار است پس از اين گردهمايي، كنگره حزب كارگزاران سازندگي در آذرماه برگزار شود.

در هفته جاري محمد هاشمي، عضو جدا شده اين حزب بالاخره دليل اصلي جدايي‌اش را اينگونه شرح داد: اظهارنظري توسط يكي از بزرگان حزب انجام شد كه اعلام كرد حزب كارگزاران حزبي است «ليبرال دموكرات مسلمان». امام مرجع تقليد من بوده است بنابراين نمي‌توانستيم چيزي را كه عدول از خط امام باشد، بگوييم. حتي چيزي كه به ظاهر متفاوت باشد را نمي‌توانيم بيان كنيم. اين هفته همچنين سعيد ليلاز در گفت‌وگويي با «اعتماد» اظهار كرد: همين الان تا حد زيادي ماهيت‌هاي حزب فراگير درون جريان اصلاحات تشكيل شده است. تقريبا مي‌توان گفت از انتخابات رياست‌جمهوري 92 به بعد ما كاركرد حزب فراگير را در درون جريان اصلاحات مشاهده كرديم و رهبران آن هم رييس دولت اصلاحات، آقاي هاشمي و آقاي روحاني هستند و آقاي عارف هم از شخصيت‌هاي مهم در اتفاقات اخير بوده است.

 

فعاليت انتخاباتي و انتظار براي تعيين تكليف عضو بازداشت شده

حزب اعتماد ملي هفته گذشته بيشتر با موضوع بازداشت اسماعيل گرامي مقدم، سخنگوي سابق اين حزب درگير بود. گرامي مقدم كه با پايان دوره تحصيلي خود به ايران بازگشته بود دو هفته پيش هنگام ورود به ايران بازداشت شد. محمدجواد حق‌شناس، عضو شوراي مركزي اين حزب طي هفته گذشته درباره اين بازداشت گفته بود: اين فعال سياسي در تعطيلات عيد فطر بعد از ورود به تهران در فرودگاه امام متاسفانه بازداشت شده‌ و به زندان منتقل شد اما درباره اتهام‌ها و تفهيم اتهام همچنان منتظر اظهارنظر مقام‌هاي رسمي قضايي هستيم. محمدرضا خباز، عضو حزب اعتماد ملي كه به تازگي از سمت خود در تشكيلات معاونت پارلماني رييس‌جمهور استعفا داده تا آماده ورود به مجلس شود طي مصاحبه‌اي تفصيلي به تحليل شرايط گروه‌هاي سياسي پرداخت. او در مورد علي لاريجاني نيز گفت: بينش لاريجاني از وقتي دبير شوراي عالي امنيت ملي شد، خيلي فرق كرده است. او همچنين خاطره‌اي از مجلس پنجم تعريف كرد: يك جلسه را آقاي روحاني اداره مي‌كرد وارد شد. همين‌كه ديديم در موردي زورمان نمي‌رسد و دارد يك حرف غيرمنطقي به نتيجه مي‌رسد آقاي انصاري بلند شد و گفت كه ما جلسه را ترك مي‌كنيم، زرنگي روحاني در آن مقطع اين بود كه زنگ پايان جلسه را زد و جلسه تعطيل شد و ديگر راديو چيزي پخش نكرد. ما آمديم بيرون، فورا روحاني از جلسه رياست آمد به جمع ما و گفت خواست‌تان چيست؟ بعد از طرح موضوع خوشبختانه روحاني پذيرفت و از ما خواستند كه برگرديم، وي زنگ جلسه را زد و جلسه با اكثريت رسميت پيدا كرد، اين اقليت در مجلس پنجم بودند. بر اساس اخبار منتشر شده، شاخه شوشتر اين حزب با بررسي چهار گزينه نهايي در مورد حمايت از كانديداي رسما وارد فعاليت‌هاي سياسي معطوف به انتخابات شده است. همچنين در جلسه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات استان گلستان، دبير حزب اعتماد ملي اين استان با راي اعضا به عنوان رييس دوره‌اي اين شورا انتخاب شد. شاخه كردستان اين حزب نيز پيش از سفر استاني دولت به كردستان در اطلاعيه‌اي از مردم دعوت كرد تا استقبالي پرشكوه را رقم بزنند.

 

تغيير در رياست شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات

شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات هفته پر‌خبري را پشت سر گذاشت. همان‌طور كه از پيش مشخص شده بود در اين هفته رياست دوره‌اي دبير مجمع اسلامي مهندسين كشور به عنوان رييس شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات آغاز شد. محمد غريباني، دبير مجمع اسلامي مهندسين كشور به عنوان رييس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات كار خود را آغاز كرد و از اول مردادماه به مدت سه ماه اين مسووليت را عهده‌دار شد. پيش از اين فرج‌ كميجاني، دبيركل مجمع فرهنگيان ايران اسلامي رياست دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات را برعهده داشت. همچنين رييس سابق شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات از تصويب طرح پيشنهادي كميته سياسي اين شورا مبني بر تشكيل پارلمان اصلاحات خبر داد. فرج كميجاني، رييس سابق شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات با اشاره به جلسه تشكل متبوعش اظهار داشت: جلسه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات طبق روال هفتگي با حضور اكثريت اعضا تشكيل شد و در خصوص مطالبي اتخاذ تصميم شد. طرح پيشنهادي كميته سياسي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات مبني بر تشكيل پارلمان اصلاحات مورد تصويب قرار گرفت و مقرر شد در جلسات آينده كميته سياسي بررسي كارشناسي را در اين زمينه انجام دهد و آيين‌نامه اجرايي و نحوه دعوت از احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب تدوين و براي تصويب به شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات ارايه شود تا زمينه‌هاي لازم براي استفاده از مشاركت فكري و اجرايي همه احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب براي پيشبرد اهداف اصلاح‌طلبان در جامعه مهيا شود. اين آخرين جلسه‌اي بود كه كميجاني رياست اين شورا را به‌عهده داشت. در دوره رياست او هماهنگي بسيار مطلوبي بين شوراي هماهنگي و شوراي راهبردي انتخابات پديد آمد و با وجود برخي موضع‌گيري‌هاي عجولانه، اعضاي شوراي هماهنگي از آسيب رساندن به انسجام كلي اصلاح‌طلبان جلوگيري كردند. در دور تازه فعاليت شوراي هماهنگي، حسين موسوي تبريزي دبيركل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم قائم مقامي شورا را به عهده دارد. به نظر مي‌رسد حضور موسوي تبريزي مي‌تواند در راه حفظ انسجام فعلي موثر باشد.

 

 

موضع قاطع عارف و توييت‌هاي جذاب اصغرزاده

چهره‌هاي موثر جبهه اصلاحات در هفته گذشته فعاليت‌ها و موضع‌گيري‌هاي خود را طبق روال معمول به انجام رساندند. محمد رضا عارف به عنوان يكي از مهم‌ترين چهره‌هاي اصلاح‌طلب كه سرليستي وي در انتخابات مجلس آتي با مخالفت هيچ يك از گروه‌هاي اصلاح‌طلب روبه‌رو نيست در اين هفته نيز به سفرها و ديدارهاي خود ادامه داد. او در ديدار با جمعي از نخبگان استان لرستان با اتخاذ موضعي قاطعانه در برابر شايعاتي مبني بر رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان گفت: عده‌اي كه مسووليتي در برگزاري انتخابات ندارند از ماه‌ها قبل اصلاح‌طلبان را با عناوين مختلف از جمله «رد صلاحيت» تهديد مي‌كنند و اصرار دارند جريان اصلاح‌طلب در انتخابات شركت نكنند اما اصلاح‌طلبان بايد نشان دهند با تهديدهاي اينچنيني عقب‌نشيني نمي‌كنند و در انتخابات حضور جدي خواهند داشت. عارف همچنين روز گذشته در سفري يك روزه به استان زنجان رفت تا همچنان فعال‌ترين چهره اصلاح‌طلب در اين روزها باشد.

احمد پورنجاتي، مشاور رييس دولت اصلاحات نيز از چهره‌هايي است كه با انجام گفت‌وگوهاي مطبوعاتي نقطه نظرات خود را ابراز مي‌كند. او در اين هفته طي گفت‌وگويي با روزنامه اعتماد به بررسي علل محبوبيت افراد و چهره‌هاي سياسي پرداخت. او در اين گفت‌وگو كه تيتر انتخابي روزنامه اعتماد نيز از آن اقتباس شده بود، گفت: به نظر من دست‌كم مردم بسيار بيش از گذشته از توزيع روشنفكري بهره‌مند و روشنفكرتر شده‌اند.

در ميان چهره‌هاي اصلاح‌طلب ابراهيم اصغرزاده جايگاه خاصي دارد. او با سخنراني‌هاي هيجان‌انگيز در جمع دانشجويان و تك جمله‌هاي مهم در حساب كاربري توييترش اين روزها فعاليت بيشتري دارد. او در اين هفته در توييتي موضعش را اين‌گونه بيان كرد: تا حال روسيه با كارت ما از غرب امتياز گرفته، حالا نوبت ما است كه با كارت روس‌ها معامله كنيم و سهم درياي خزر را پس بگيريم. اصغرزاده براي اين توييت عكسي از ولاديمير پوتين در حالي كه يك يوزپلنگ را در بغل گرفته بود انتخاب كرد.

 

توافق هسته‌اي زير ذره‌بين جمعيت ايثارگران

جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي اين هفته بيش از همه احزاب اصولگرا روي توافق وين مانور داد. ايثارگراني‌ها هم درباره توافق وين بيانيه دادند و هم آنكه برخي چهره‌هاي ارشدشان به بندهايي از اين توافقنامه ايراد گرفتند. البته وحدت اصولگرايان و انتخابات مجلس دهم هم از مهم‌ترين مسائلي بود كه شوراي مركزي جمعيت ايثارگران و دبيركل آن به آن توجه داشتند و درباره‌اش سخن گفتند. در بيانيه ايثارگران براي توافق هسته‌اي هرچند تشكر نصفه و نيمه از عملكرد تيم مذاكره‌كننده شده بود اما توصيه‌هايي را به دولت براي وضعيت اقتصادي داشت تا جايي كه ايثارگراني‌ها در بند شش بيانيه خود خطاب به دولتمردان نوشتند: «جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي دلسوزانه و از روي نگراني به دولت محترم توصيه مي‌كند اكنون با انگيزه‌اي مضاعف، پيكان حركت خود را به سوي «اقتصاد درون‌زا» و «معيشت مردم» تنظيم نمايد.» مجتبي شاكري، عضو شوراي مركزي ايثارگران هم طي اظهاراتي در ارزيابي مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 با بيان اينكه ما اجازه نمي‌دهيم كسي در محدوده امنيتي و نظامي ما ورود كنند، خاطرنشان كرد: اكنون تصور كنيد كه ما بايد براي كمك به غزه، حزب‌الله لبنان و يمن و هركسي كه جزو متحدين منطقه‌اي خودمان است از آنان اجازه بگيريم و بازرسي شويم كه اين امر برخلاف خط قرمزهايي است كه مقام معظم رهبري بيان كردند. حسين نجابت كه از معدود ايثارگراني‌هاي حاضر در مجلس است هم در اظهاراتي مشابه شاكري در اين زمينه گفت: اينكه گفته مي‌شود ايران در بعد موضوعات تسليحاتي در 5 سال آينده نمي‌تواند سلاح‌هاي متعارف را صادر و يا وارد كند و وارد كردن آن تنها با مجوز شوراي امنيت ملي است بندي است كه تا حدي مساله امنيت كشور را به خطر مي‌اندازد. اما جداي از اينكه توافق هسته‌اي زير ذره‌بين ايثارگراني‌ها قرار گرفت اين حزب اصولگرا همچون ماه‌هاي قبل مذاكراتي را با حزب موتلفه و پايداري درباره وحدت اصولگرايان داشت. از سوي ديگر حسين فدايي، دبيركل ايثارگران به عنوان سخنران در جمع دبيران استاني حزب موتلفه حاضر شد و اعلام كرد كه راهبرد و راهكار ما ائتلاف حداكثري اصولگرايان از جليلي تا لاريجاني است. فدايي در سخنان خود تاكيد كرد مهم‌ترين شاخص و ميزاني كه مي‌تواند ميان اصولگرايان هماهنگي به وجود آورد تبعيت از ولايت است. لطف‌الله فروزنده، قائم‌مقام جمعيت ايثارگران هم طي اظهاراتي هشدار داد كه اگر اختلاف ميان اصولگرايان باقي بماند امكان بازگشت چهره‌هاي مجلس ششم در مجلس آينده وجود دارد.

 

انتشار ليست اوليه نامزدهاي انتخاباتي تا آخر مرداد

جبهه پيروان خط و امام رهبري را بايد غايب بزرگ نشست‌هاي سه‌گانه موتلفه، ايثارگران و پايداري دانست. هرچند موتلفه به عنوان اصلي‌ترين حزب جبهه پيروان محور وحدت عملياتي اصولگرايان است اما اين دليل نيست تا مديران ديگر تشكل‌هاي جبهه پيروان از اين موضوع خشنود باشند. هرچند محمدرضا باهنر رابطه صميمانه‌اي با موتلفه‌اي‌ها دارد و هفته گذشته به دعوت موتلفه‌اي‌ها براي سخنراني كردن در اجلاس دبيران استاني حزب موتلفه لبيك گفت و در جمع آنان حاضر شد اما بازهم به نظر مي‌رسد جبهه پيروان با دبيركلي باهنر هرگز نتوانسته اثرگذاري دوران مرحوم حبيب‌الله عسگراولادي را براي خود نگه دارد. شايد مهم‌ترين خبري كه در اين هفته مربوط به جبهه پيروان خط امام و رهبري بود را بايد انتشار ليست اوليه كانديداهاي جبهه پيروان براي انتخابات مجلس دهم تا آخر مرداد اعلام كرد. خبري كه سيد كمال‌الدين سجادي، سخنگوي جبهه پيروان آن را اعلام كرد. سجادي با اشاره به بررسي مساله انتخابات در آخرين جلسه جبهه پيروان گفت: كميته ستاد انتخابات گزارشي از فعاليت‌هاي خود ارايه داد و قرار شد اسامي جمع‌آوري شده به خصوص در استان‌ها و شهرستان‌هاي‌ تك نماينده تا آخر مرداد پردازش و با شاخص‌هاي جبهه پيروان مشخص و اعلام شود كه ما از چه كانديداهايي حمايت خواهيم كرد. وي بر همين اساس از نهايي شدن ليست اوليه كانديداهاي جبهه پيروان براي انتخابات مجلس تا آخر مردادماه خبر داد و گفت: جبهه پيروان هنوز بررسي مصاديق را براي حوزه انتخابيه تهران آغاز نكرده است. سجادي همچنين به نشست محمدرضا باهنر دبيركل جبهه پيروان با احزاب اصولگرا از جمله موتلفه، پايداري و ايثارگران اشاره كرد و يادآور شد: آقاي باهنر تاكيد كرد كه اين جلسات در راستاي ائتلاف و همگرايي اصولگرايان بوده است. محسن كوهكن، نايب‌رييس اين جبهه هم طي اظهاراتي ‌با اشاره به برگزاري آخرين جلسه هيات رييسه جبهه پيروان به رياست باهنر اظهارداشت: در جلسه اين هفته اعضا از آقاي باهنر به عنوان رياست جبهه پيروان درخواست كردند كه به نمايندگي از 17 تشكل اصولگرا در تعامل با بقيه سلايق اصولگرايي، ‌مديريت و ارتباط نزديكي ايجاد كنند. محمدرضا باهنر هم در جمع موتلفه‌اي‌ها گفته است: در حال حاضر جامعتين تلاش‌هاي بسيار خوبي انجام داده‌اند و جبهه پيروان خط امام و رهبري نيز به جامعتين براي انتخابات مجلس خبرگان كمك خواهد كرد. باهنر در گفت‌وگوي خود با «اعتماد» هم اعلام كرد كه حدود پنج هزار نفر اصولگرا متقاضي قرار گرفتن در ليست انتخاباتي اصولگرايان براي استان تهران هستند كه از ميان اين تعداد حدود 300 چهره سرشناس وجود دارد.

 

ميزباني موتلفه از اصولگرايان براي وحدت

حزب موتلفه اسلامي همچون ماه‌هاي قبل محوريت وحدت اصولگرايان را برعهده دارد. موتلفه‌اي‌ها در دفتر مركزي‌شان در خيابان خردمند جنوبي هم ميزبان مديران ايثارگران و پايداري بودند و هم آنكه در دفتر تهران‌شان در ميدان بهارستان از اصولگراياني همچون حداد عادل و حسين فدايي پذيرايي كردند تا شايد اصولگرايان هر چه بهتر بتوانند موانع اختلاف‌شان را برطرف كنند. همين بود كه محمدنبي حبيبي و اسدالله بادامچيان در مقام مديران اين حزب طي اظهاراتي درباره ضرورت وحدت و ائتلاف اصولگرايان سخن گفتند.

محمدنبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه اسلامي درباره سياست اين حزب در وحدت اصولگرايان گفت: در شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي تصويب شده كه سياست ما اين است مجلس آينده مجلسي اصولگرا باشد حتي اگر يك موتلفه‌اي در آن حضور نداشته باشد. مهم براي ما پيروزي اصولگرايان است. او البته به اين مساله هم اعتراف كرد كه وحدت اصولگرايان با عبور از راه پرپيچ و خمي محقق مي‌شود. حبيبي همچنين در اظهاراتي در اين هفته گفت: هر اصلاح‌طلبي كه الزاما مقابل انقلاب نيست. ما اصلاح‌طلباني داريم كه داخل نظام بوده و قانون اساسي و انقلاب را قبول دارند. اصلاح‌طلبان ممكن است جريان اصولگرايي را قبول نداشته باشند ولي اين به معناي مقابله اصلاح‌طلبان با نظام نيست. حبيبي همچنين درباره‌ عملكرد شوراي نگهبان هم گفت: بارها گفته‌ام كه شوراي نگهبان مبرا از عملكرد جناحي است اما نسبت به انقلاب حتما يك جهت مشخص انقلابي دارد. برخي انتظار دارند كه شوراي نگهبان فراانقلابي عمل كند و نسبت به انقلاب بي‌تفاوت باشد. برخي تشكل‌ها و افراد با انقلاب مشكل دارند و بنابراين با شوراي نگهبان اصطكاك پيدا مي‌كنند. اسدالله بادامچيان مسوول كميته استان‌هاي شوراي همگرايي اصولگرايان هم در اظهاراتي در اجلاس دبيران استان‌هاي حزب موتلفه گفت: ما با تحقق همگرايي در جريان اصولگرايي وارد رقابت‌هاي دروني با خود نخواهيم شد و خوشبختانه جلسات خوبي براي همگرايي اصولگرايان تشكيل شده است. ما ائتلاف و وحدت زير چتر جامعتين را قبول داريم و مطمئنيم با محوريت جامعتين به وحدت خواهيم رسيد. حزب موتلفه همچنين در اين هفته توضيحاتي را درباره گزارش روزنامه اعتماد با عنوان «پايان عقد اخوت 50 ساله» ارسال كرد و در آن مدعي شد كه رابطه موتلفه با هاشمي از ابتداي نهضت امام آغاز شده و اگر كسي در اين حزب از آيت‌الله هاشمي انتقاد مي‌كند نظر شخصي كسي است كه انتقاد كرده است.

 

خداحافظي كوچك‌زاده و رسايي از پايداري

پايداري‌ها تقسيم كار كرده‌اند. مي‌دانند كه نه اصولگرايان دل خوشي از آنان دارند و نه دولت. همين است كه تمركز چهره‌هاي مجلسي‌شان زير سوال بردن توافق هسته‌اي و فشار آوردن به دولت است. غير مجلسي‌هاي‌شان هم با مديريت صادق محصولي به نشست و برخاست با موتلفه و ايثارگران و باهنر روي آورده‌اند تا شايد بتوانند هم آيت‌الله مصباح را در مقام يكي از اضلاع رهبري اصولگرايي قرار دهند و هم آنكه سهمي از فهرست اصولگرايان براي انتخابات مجلس براي خودشان دست و پا كنند. از همين رو مهم‌ترين اخبار هفته جاري پايداري‌ها محدود به همين اتفاقات است. صادق محصولي، قائم‌مقام جبهه پايداري در اجلاس دبيران استان‌هاي حزب موتلفه اسلامي گفت: اصولگرايان بايد ميان خود رحمت و مروت داشته باشند. نبايد بگذاريم نظرات امام(ره) و رهبري تحريف شود، برخي به دنبال اين هستند كه راحت‌طلبي را جاي مجاهدت و استكبارستيزي جايگزين كنند. محصولي تاكيد كرد: آيت‌الله يزدي رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، آيت‌الله موحدي كرماني دبيركل جامعه روحانيت مبارز و آيت‌الله مصباح در راس وحدت اصولگرايي قرار داشته و نقش پدري دارند و فصل‌الخطاب آنها هستند. در كنار اين فعل و انفعالات انتشار خبر اخراج دو عضو شوراي مركزي جبهه پايداري هم منتشر شد كه سايت خبرآنلاين در گفت‌وگو با سيداميرحسين قاضي‌زاده هاشمي، نماينده مردم مشهد در مجلس و سخنگوي جبهه پايداري اين موضوع را پيگيري كرد. قاضي‌زاده در خصوص اينكه آيا دو نماينده تهراني كه اين روزها در رسانه‌ها به عنوان دو عضو تندروي جبهه پايداري مطرح هستند، از اين جبهه اخراج شده‌اند؟، گفت: اين آقايان ابتدا از هيات موسس جبهه پايداري بودند. اما پس از مدت كوتاهي از عضويت در شوراي مركزي اين حزب كناره‌گيري كردند. وي در پاسخ به اينكه اين كناره‌گيري به درخواست اين نمايندگان صورت گرفته يا اعضاي شوراي مركزي به اين نتيجه رسيده‌اند؟، تصريح كرد: خير، آقايان كوچك‌زاده و رسايي با بيان اين دليل كه نمي‌خواهيم در كار تشكيلاتي محدود باشيم و مي‌خواهيم به ايفاي بهتر وظيفه نمايندگي بپردازيم، اين درخواست را مطرح كردند كه مورد موافقت اعضا نيز قرار گرفت. قاضي‌زاده همچنين در واكنش به خبر كناره‌گيري روح‌الله حسينيان از شوراي مركزي اين جبهه نيز گفت: آقاي حسينيان همچنان در شوراي مركزي جبهه پايداري عضويت دارند و درخواستي براي كناره‌گيري نداشته‌اند.

 

خداحافظي با فهرست انتخاباتي اصولگرايان

شايد بشود گفت جامعه روحانيت مبارز پس از رحلت آيت‌الله مهدوي‌كني و استمرار غيبت هاشمي‌رفسنجاني، ناطق نوري و حسن روحاني، آن اثرگذاري هميشگي در ميان اصولگرايان را ندارد. البته هر چند اعضاي جامعه رحانيت با دبيركلي آيت‌الله موحدي‌كرماني و ميدانداري سيدرضا تقوي براي ائتلاف اصولگرايان پيشقدم شده‌اند اما خبرهاي منتشر شده از دل جامعه روحانيت مبارز در اين هفته حكايت از آن دارد كه روحانيون سياستمدار قصد ندارند درباره مصاديق انتخاباتي يا همان ليست بستن اصولگرايان ورود كنند. اين خبر را سيد رضا تقوي، عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت اعلام كرد. قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز با تاكيد بر اينكه جامعه روحانيت در مورد انتخابات آينده مجلس وارد مصداق نمي‌شود، اظهار داشت: سياست جامعه روحانيت مبارز بر اين است كه براي انتخابات مجلس احزاب اصولگرا و نيروهاي متدين و ارزشي به تفاهم برسند. وي ادامه داد: نقش جامعه روحانيت مبارز به تفاهم رساندن نيروهاي ارزشي و اصولگراست و آنها در مورد هر كانديدايي به تفاهم برسند، مورد قبول ما است و ما تفاهم و وحدت مي‌خواهيم. قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز درباره برنامه‌هاي اين تشكل در مورد انتخابات خبرگان رهبري، يادآور شد: جامعه روحانيت در مورد انتخابات خبرگان رهبري با جامعه مدرسين حوزه علميه قم همكاري دارد. شوراي مركزي جامعه روحانيت همچنين سه‌شنبه شب آخرين جلسه خودشان را برگزار كردند و درباره توافق هسته‌اي و مسائل انتخاباتي به گپ و گفت با يكديگر نشستند. اما شايد ديدار اعضاي كميته سياسي اين تشكل سياسي و مذهبي با محمدباقر قاليباف جالب‌ترين خبري بود كه به نقل از غلامرضا مصباحي‌مقدم روي خروجي خبرگزاري اصولگراي فارس قرار گرفت. خبري كه بلافاصله از سوي مصباحي مقدم تكذيب شد. مصباحي‌مقدم سخنگوي جامعه روحانيت مبارز تهران در خصوص برخي اخبار مبني بر ديدار كميته سياسي جامعه روحانيت با محمدباقر قاليباف، شهردار تهران اظهار داشت: تاكنون چنين ديداري نبوده و پيش‌بيني هم نشده است. وي افزود: اخبار جامعه روحانيت مبارز فقط از طريق سخنگو يا سايت رسمي جامعه منتشر مي‌شود و اخبار منتشره از سوي منابع ديگر اعتبار ندارد. خبرگزاري فارس مدعي شده بود كه مصباحي‌مقدم در گفت‌وگو با اين خبرگزاري اعلام كرده كميته سياسي جامعه روحانيت مبارز از هفته‌هاي قبل به دنبال تشكيل جلسه با آقاي قاليباف بود كه در آينده براي بحث همگرايي اصولگرايان برگزار مي‌شود.

 

«يكتا» درصدد گسترش فعاليت سياسي

جبهه ياران كارآمدي و تحول ايران اسلامي (يكتا) هنوز نيامده و مجوز قانوني فعاليت نگرفته مي‌خواهد فعاليت‌هاي سياسي خود را گسترش دهد. اين همان چيزي است كه سيد محمد حسيني، وزير ارشاد دولت احمدي‌نژاد در دو، سه روز گذشته چندباري درباره آن سخن گفت. به گفته سيد محمد حسيني احتمالا جبهه يكتا طي همين ماه فعاليت‌هاي استاني خود را ساماندهي مي‌كند تا در استان‌ها هم افرادي كه علاقه‌مند به همكاري با اين مجموعه هستند مشخص و جذب شوند و فعلا اين مساله در اولويت كاري خواهد بود. حسيني با بيان اينكه كميته‌هاي مختلفي در جبهه يكتا شكل گرفته است، افزود: اين كميته‌ها در حال فعاليت هستند البته عجله و شتابي نيست چون اين يك كار درازمدت است و مقطعي و آني به حساب نمي‌آيد. يكتا بيشتر بحث گفتماني دارد و مي‌خواهد آرمان‌هاي انقلاب، امام و رهبري را تقويت كند به همين دليل بايد كار حساب شده و دقيقي انجام دهد. اما اين اظهارات حسيني در شرايطي است كه پيش از اين اميري، سخنگوي وزارت كشور اعلام كرده بود اين تشكل هيچ‌گونه مجوزي براي فعاليت ندارد. اميري درباره فعاليت‌هاي جبهه يكتا گفته بود: تحت عنوان يكتا وزارت كشور هيچ مجوز فعاليتي صادر نكرده است. به اضافه اينكه آنها هم تا اين لحظه درخواستي در‌اين‌باره نداده‌اند. هر نوع فعاليت حزبي در كشور مستلزم داشتن مجوز از كمسيون ماده 10 است. اگر تشكلي بخواهد بدون فعاليت حزبي فعاليت كند اين فعاليت غيرقانوني خواهد بود. وي در پاسخ به اين سوال كه اين تشكل تحت عنوان «جبهه يكتا» همايش برگزار كرده و فعاليت‌هاي خود را دنبال مي‌كنند، اظهار داشت: جبهه در ادبيات سياسي به مجموعه چند حزب مي‌گويند. تشكلي هم اگر بخواهد تحت عنوان جبهه فعاليت كند باز هم نيازمند مجوز كميسيون ماده 10 است. اميري افزود: برگزاري يك نشست به خودي خود اشكالي ندارد اما اعلام چيزي به نام حزب و جبهه و تشكل سياسي براي فعاليت‌هاي سياسي و حزبي بدون مجوز، غيرقانوني است. همزمان با اعلام اين مساله از سوي سخنگوي وزارت كشور كه جبهه يكتا غيرقانوني است، علي‌اصغر عنابستاني از اعضاي جبهه يكتا كه در دولت سابق مديركل امور اجتماعي استانداري خراسان رضوي بوده گفته است جمعي از دولتمردان اصولگرا كه هشت سال در اين كشور فعاليت كردند و در گذشته نيز سوابقي داشتند گرد هم جمع شوند و تجربيات خود را در اختيار نظام و كشور قرار دهند. به گفته او اضلاع اصولگرايي بدون حضور يكتا ناقص است. به همين دليل تعدادي از دولتمردان دولت نهم و دهم گردهم جمع شده كه البته بايد گفت قشر عظيم و تاثيرگذاري هستند و نمي‌شود در اضلاع اصولگرايي آنان را ناديده گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون