• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5728 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۸ اسفند

بزرگ‌ترين قراردادهاي نفت ايران با ۱۳ ميليارد دلار سرمایه گذاری و ایجاد 66 هزار اشتغال جدید در يك دهه اخير امضا شد

ورود بانك‌ها به توسعه 6 ميدان نفتي

در آستانه سالروز ملي شدن صنعت نفت، بزرگ‌ترين قراردادهاي صنعت نفت كشور در يك دهه اخير، به ارزش بيش از ۱۳ ميليارد دلار با حضور محمد مخبر، معاون اول رييس‌جمهور امضا شد. قراردادهاي توسعه 6 ميدان نفتي كه به گفته خبرگزاري‌ها، به منظور افزايش روزانه ۳۵۰ هزار بشكه‌اي ظرفيت توليد نفت خام ايران با شركت‌هاي اكتشاف توليد داخلي و سرمايه‌گذاري بانك‌هاي ايراني بسته شده، منجر به اشتغال مستقيم و غيرمستقيم 66 هزار نفر مي‌شود.

ميدان نفتي آزادگان، در مجاورت ميدان مجنون عراق و ۸۰ كيلومتري غرب اهواز قرار دارد و پيش از اين، طرح توسعه ميدان آزادگان با حفاري ۱۸۵ حلقه چاه تازه به اجرا درآمده و به تازگي آيين رسمي عملياتي شدن ۶۰ حلقه چاه آن نيز با حضور رييس‌جمهور در استان خوزستان عملياتي شد. ميدان نفتي مسجدسليمان نيز نخستين و قديمي‌ترين ميدان نفتي در خاورميانه، در شهرستان مسجدسليمان و استان خوزستان واقع شده است كه توسعه مرحله نخست اين ميدان از سوي شاخه بين‌الملل شركت ملي نفت چين (CNPCI) در قالب بيع متقابل انجام شد. حال قرارداد گام دوم توسعه اين ميدان امضا شده است. حجم نفت درجاي ميدان مسجدسليمان حدود ۶.۲ ميليارد بشكه برآورد مي‌شود و توليد نفت در ايران براي نخستين‌بار در خرداد ماه سال ۱۲۸۷ از مسجدسليمان آغاز و تاكنون از اين مخزن، حدود يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون بشكه نفت برداشت شده است.

قرارداد توسعه سه ميدان سومار، سامان و دلاوران واقع در گستره عملياتي شركت نفت مناطق مركزي در غرب كشور نيز در قالب الگوي تازه قراردادهاي نفتي ايران شامل توسعه، توليد و بهره‌برداري امضا شده است. محمد مخبر، در مراسم امضاي قراردادهاي بالادستي توسعه شش ميدان نفتي شامل ميدان مشترك آزادگان و آذر و ميادين نفتي سومار، سامان، دلاوران و مسجد سليمان تاكيد كرد: سرمايه‌گذاري در نفت و گاز از مهم‌ترين حلقه‌هاي زنجيره استقلال كشور است كه بايد از تمام اركان وزارت نفت و شركت ملي نفت براي اين اقدام بزرگ و بي‌سابقه در تاريخ كشور قدرداني كرد كه به روند اداره كشور كمك شايان توجهي كرده است. مخبر تصريح كرد: با تلاش‌هاي دولت سيزدهم و پس از گذار از چندين سال رشد اقتصادي منفي يا پايين توانستيم به رشد بيش از ۶درصدي در سال جاري برسيم كه در حدود ۲۰درصد از اين رشد اقتصادي مديون اقدامات و تلاش‌هاي جهادگران وزارت نفت است كه پس از شناسايي ظرفيت‌هاي موجود سرمايه‌گذاري گسترده‌اي انجام شده است. مخبر افزود: در ابتداي دولت سيزدهم و در جلسه‌اي با مديران نفتي يادآور شدم كه كشوري با بيش از صد سال سابقه استخراج نفت شايسته نيست كه منتظر پيمانكاران خارجي براي اكتشاف، بهره‌برداري نفت و بخش پتروشيمي باشد، پس از دو سال از روي كار آمدن دولت شاهد اين هستيم كه با توان پيمانكار و طراحي و سرمايه‌گذاري داخلي و بومي چنين اتفاق بزرگي در كشور رخ داده است.

 

وزير نفت: بازارهاي جديدي براي نفت ايران پيدا كرديم

جواد اوجي، وزير نفت نيز در اين مراسم، با اشاره به اتفاق‌هاي مطلوب صنعت نفت ازجمله بهره‌برداري از فاز 2 پالايشگاه آبادان با ظرفيت روزانه 210 هزار بشكه و افزايش ظرفيت فرآورش توليد بنزين از 97 ميليون ليتر در آغاز دولت سيزدهم به 115 ميليون ليتر تصريح كرد: پنج طرح پتروشيمي نيز آماده بهره‌برداري است كه ظرفيت توليد محصولات اين صنعت را 8 ميليون تن اضافه مي‌كند. 1402 سالي پرفراز و نشيب براي صنعت نفت بود، اما به لطف الهي با پيدا كردن بازارهاي جديد هيچ‌ وقفه‌اي در صادرات نفت ايجاد نشد. وي به امضاي قراردادهاي اجرايي طرح ملي فشارافزايي ميدان مشترك گازي پارس جنوبي با چهار پيمانكار اصلي داخلي به ارزش 20 ميليارد دلار در اسفند ماه اشاره و اظهار كرد: امروز نيز قراردادهاي توسعه 6 ميدان نفتي با هدف افزايش توليد روزانه نزديك به 400 هزار بشكه از اين ميدان‌ها امضا مي‌شود كه در مجموع 15 ميليارد دلار عايدي سالانه اين افزايش توليد خواهد بود و با اجراي قراردادهاي توسعه‌اي اين 6 ميدان نفتي، از سال 1403 به توليد زودهنگام خواهيم رسيد. محسن خجسته مهر، مديرعامل شركت ملي نفت ايران نيز در اين مراسم گفت: براي اولين‌بار بانك‌ها از تسهيلات‌دهنده به سرمايه‌گذار تبديل شده است و همچنين توانستيم شركت‌هاي پتروشيمي را براي تامين خوراك موردنياز وارد چرخه توليد و اكتشاف كنيم. وي اضافه كرد: با امضاي قراردادهاي بالادستي و توسعه ۶ ميدان نفتي به ۴۰۰ هزار بشكه توليد اضافي و ۶۲۰ هزار توليد نهايي خواهيم رسيد. اين ميزان از استخراج، اكتشاف و توليد درآمدزايي ۱۵ ميليارد دلاري براي كشور دارد كه اين قراردادها علاوه بر اشتغال‌زايي ۶۶ هزار نفري به صورت مستقيم و غيرمستقيم مبلغ ۲۵۰ ميليارد دلار مسووليت اجتماعي براي مردم پيرامون اين مناطق و ميادين نفتي درنظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها