• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5747 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

رسانه‌های اسرايیلی فاش کردند

خیز اسرايیل برای حمله به رفح

اخیرا ایستگاه رادیویی رشت بت اسرايیل مدعی شد که رژیم اسرايیل قصد دارد منطقه موسوم به «منطقه بشردوستانه» را در نوار غزه که حدود یک میلیون آواره را در خود جای خواهد داد، به ‌طور قابل‌توجهی گسترش دهد، چرا‌که به گفته این ایستگاه رادیویی، ارتش این رژیم برای حمله به رفح آماده می‌شود. رویترز نیز به نقل از سران ارتش رژیم اسرايیل گفت که این منطقه بسیار بزرگ‌تر از منطقه المواسی در جنوب نوار غزه خواهد بود و در امتداد ساحل امتداد می‌یابد و به حومه منطقه نصیرات در مرکز غزه می‌رسد و قرار است یک میلیون فلسطینی را در خود جای ‌دهد. بر‌اساس این گزارش، پنج بیمارستان صحرایی نیز در منطقه ایجاد شده است.
در 18 آوریل، شبکه امریکایی ابی‌بی‌سی‌نیوز به نقل از یک منبع اسرايیلی گفت که اسرايیل در آماده‌سازی برای تخلیه حدود یک میلیون غیرنظامی از رفح قبل از حمله زمینی به این شهر، «پیشرفت قابل‌توجهی» داشته است. تهاجم زمینی به شهر رفح به سرعت وضعیت وخیم انسانی در نوار غزه را بدتر می‌کند که تحت محاصره بیش از 6 ماهه اسرايیل و بمباران بی‌امان قرار دارد. رهبران جهان، ازجمله برخی از نزدیک‌ترین متحدان اسرايیل‌ و سازمان‌های حقوق بشر به اسرايیل هشدار داده‌اند که تهاجم به رفح را متوقف کند. سازمان ملل در ماه فوریه به اسرايیل هشدار داد که حمله به رفح «می‌تواند به کشتار فراوان منجر شود.» تاکنون، بیش از 34 هزار فلسطینی، که بیشتر آنها زن و کودک هستند، در نوار غزه از زمان آغاز جنگ بی‌رویه اسرايیل در این منطقه در اکتبر گذشته، کشته شده‌اند.
رفح، در مرز سینا مصر، آخرین پناهگاه جمعیت ناامید و بی‌پناه غزه است، اما حتی در آنجا فلسطینی‌ها از بمباران مرگبار اسرايیل مصون نیستند. 
به گفته مقامات بهداشتی، این شهر قبلا مورد حملات هوایی قرار گرفته است، ازجمله یک حمله در آخر هفته اخیر که به کشته شدن 22 نفر ازجمله 18 کودک انجامید. 
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسراييل، با ادعای اینکه حماس هنوز چهار گردان و یک‌سری تونل دست نخورده و کامل در منطقه دارد، مدعی است حمله به رفح برای از بین بردن حماس ضروری است.
نخست‌وزیر رژیم اسرايیل روز یکشنبه متعهد شد که «ضربه‌های دردناک‌تر» را به حماس وارد کند. او مدعی شد: «این چیزی است که به زودی اتفاق خواهد افتاد... طی چند روز آینده، ما فشار نظامی و سیاسی بر حماس را تشدید خواهیم کرد، زیرا این تنها راه برای آزادی اسرا و رسیدن به پیروزی است.» ادعاهای او ساعاتی پس از آن بیان شد که مجلس نمایندگان امریکا بسته کمک نظامی گسترده به اسرايیل را با وجود انتقادات فزاینده در غرب و در سراسر جهان در مورد رفتار اسرايیل در غزه، تصویب کرد. ارزش این بسته 13 میلیارد دلاری است که برخی گمانه‌زنی‌ها را برای کمک به حمایت از ارتش اسرايیل قبل از حمله احتمالی رفح می‌دانند. حماس این کمک‌های نظامی جدید را محکوم کرد و گفت که امریکا به کمک اسرايیل در نسل‌کشی مردم فلسطین ادامه می‌دهد. روزنامه اسرايیلی هاآرتص نیز روز دوشنبه گزارش داد که ارتش رژیم اسرايیل در هفته گذشته اقدامات اولیه را برای تهاجم احتمالی به رفح پس از ماه‌ها تهدید به حمله به این شهر انجام داده است. ارتش اسرايیل در روزهای اخیر تیپ‌های خود را در غزه جایگزین کرده است و گفته می‌شود که این امر مربوط به تهاجم برنامه‌ریزی شده به رفح است.
اوایل هفته گذشته هاآرتص گزارش کرد که قاهره و تشکیلات خودگردان مستقر در رام‌الله «از قبل این واقعیت را پذیرفته‌اند» که اسرايیل وارد رفح شود. مصر قبلا در مورد طرح حمله به رفح به اسرايیل هشدار داده است. این هشدارها را سامح شکری، وزیر خارجه روز یکشنبه و طی سفر خود به استانبول برای دیدار با ريیس‌جمهور ترکیه بیان کرد.
مصر اقداماتی را در مناطق مرزی انجام داده، ازجمله افزایش نیروهای نظامی در امتداد حصار مرزی نوار غزه. قاهره نه تنها نگران پیامدهای انسانی فاجعه‌بار حمله به رفح است بلکه از ماجراجویی احتمالی اسرايیل علیه خود نیز هراس دارد مثلا در ماه اکتبر که اسرايیل اعلام کرد «به‌طور تصادفی» به یک پست نظامی مصر در منطقه مرزی کرم شالوم حمله کرده است. مصر، به ویژه از زمان آغاز جنگ غزه، به‌طور فزاینده‌ای نگران هجوم احتمالی آوارگان فلسطینی و برنامه‌های اسرايیل برای نظامی کردن کریدور فیلادلفی است. این کریدور راهبردی منطقه‌ای حائل به طول 14 کیلومتر و عرض 100 متر است که براساس مفاد توافقنامه کمپ دیوید در سال 1978 بین مصر و اسرايیل امضا شده است.
در ماه ژانویه، وال استریت ژورنال گزارش داد که اسرايیل برنامه‌های خود را برای کنترل این کریدور به مصر اطلاع داده است، اما دیا رشوان، رييس سرویس اطلاعات دولتی مصر که وظیفه نظارت بر مطبوعات خارجی در مصر را بر‌عهده دارد این اتهامات را رد کرد و گفت که آنها «دروغ‌های بی‌اساس» هستند. مصر همچنین اسرايیل را متهم کرده است که می‌خواهد مردم غزه را آواره كرده و آنها را برای همیشه از این منطقه خارج کند و آنها را راهی جز پناه بردن به سینا باقی نگذاشته است.
بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی افراطی و سایر مقامات این رژیم آشکارا تمایل خود را برای اخراج فلسطینیان از غزه ابراز کرده‌اند. مصر یکی از میانجی‌گرانی است که بر سر توافق آتش‌بس میان حماس و اسرايیل مذاکره می‌کند که به دنبال توقف جنگ غزه است. با این حال، مذاکرات به بن‌بست خورده است، زیرا اسرايیل از عقب‌نشینی از شهرها و شهرهای نوار غزه و اجازه بازگشت فلسطینیان خودداری کرده است. اینها خواسته‌های اصلی حماس و دیگر جناح‌های فلسطینی است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون