• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3306 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۱ مرداد

پايان جلسات رسيدگي به اتهامات دادستان سابق تهران

مرتضوي: شش سال است كه در عذاب هستم

روح‌الاميني: مرتضوي در وارونه‌گويي استاد است

رضوانه رضايي‌پور / دادگاهي كه به گفته قاضي آن مي‌توانست در يك جلسه به نتيجه برسد بالاخره در عدد شش به پايان رسيد. البته پاياني با اما و اگر. جلسه رسيدگي به اتهامات مديرعامل سابق تامين اجتماعي برگزار شد. سعيد مرتضوي كه در پنجمين جلسه دادگاه خود، با دفاعيه‌اي 51 صفحه‌اي در شعبه 9 كيفري تهران حضور يافت، اما گويا ناگفته‌هاي ديگري هم داشت. ناگفته‌هايي از شش سال عذابي كه همراه او شده است. مي‌گويد كه عذاب از افرادي كه مقصر اصلي هستند و در پشت صحنه حضور دارند. متهم پرونده كهريزك حال چند صفحه‌اي را هم براي اضافه كردن به لايحه دفاعيه خود دارد. او از فرصت يك هفته‌اي خود نهايت استفاده را مي‌برد و مصاحبه‌هاي سردار احمدي مقدم را جمع‌آوري مي‌كند. مصاحبه‌هايي كه شايد كمك‌حالي براي دادستان سابق تهران در پرونده كهريزك باشد. ديروز مرتضوي به روال سابق در جمع خبرنگاران حضور يافت و تمام دفاعيات خود را بازگو كرد. از تامين اجتماعي شروع كرد و با پرونده كهريزك به دفاعيات خود پايان داد. براي وزيري كه به احضار دادگاه توجه نكرد درخواست جلب داد و براي قرباني كهريزك دليل ديگري از فوت ‌آورد. دادستان سابق تهران اكنون با ارايه لايحه‌ دفاعيه ديگري اميد به تكرار جلسه رسيدگي دارد. جلساتي كه ديگر به محملي براي تكرار مكررات وي تبديل شده است. لايحه مي‌دهد، توضيحات مفصلي ارايه مي‌كند و نهايتا براي هر مبحث جديدي، صفحات ديگري بر دفاعيات خود مي‌افزايد.

مرتضوي: لايحه‌اي در رابطه با لزوم حضور ربيعي
به دادگاه ارايه مي‌دهم

سعيد مرتضوي پس از پايان ششمين جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران با بيان اينكه كلياتي را كه افشاي اطلاعات غيرعلني اطلاق نمي‌شود، مطرح مي‌كنم، گفت: در اين جلسه دو موضوع مورد رسيدگي قرار گرفت؛ نخست شكايت سازمان تامين اجتماعي بود كه در شكايت اين سازمان مسائل مختلفي مطرح شد كه لازم بود وزير كار در جلسه حاضر شود و به ابهامات شكايت پاسخ دهد. در اين شكايت مواردي مربوط به مديرعامل سازمان تامين اجتماعي بود كه بر اساس آن قرار شد مديرعامل اين سازمان نيز در جلسه حضور يابد. شكايت سازمان تامين اجتماعي اين بود كه من از مصوبه رييس مجلس شوراي اسلامي و اجراي راي ديوان عدالت اداري در خصوص تبديل سازمان به صندوق و بالعكس استنكاف كردم. در اين رابطه دلايلي را ارايه كردم كه نه‌تنها من در رابطه با اين موضوع استنكافي نكردم بلكه مديرعامل و وزير فعلي نيز خودشان از اين موضوع استنكاف كردند. وي ادامه داد: با توجه به انتشار اين مطالب، دادگاه آقايان نوربخش و ربيعي را احضار كرد كه آنها در جلسه امروز حضور نيافتند و نمايندگان خود را معرفي كردند. اين در حالي است كه وقتي كسي براي گواهي يا به عنوان شاهد به دادگاه احضار مي‌شود بايد خودش در دادگاه حضور يابد. مرتضوي گفت: لايحه‌اي در رابطه با لزوم حضور نوربخش و ربيعي به دادگاه ارايه مي‌دهم تا ببينيم آيا اين دو نفر براي شكايتي كه مطرح كردند اسناد و مداركي را ارايه مي‌كنند يا خير؟ فردا مشخص مي‌شود كه جلسه بعدي دادگاه تشكيل مي‌شود يا خير. مرتضوي در رابطه با شكايت روح‌الاميني نيز مدعي شد: به شكايت آقاي روح‌الاميني بيش از هشت بار رسيدگي شده و قرار منع پيگرد نيز صادر شده است و اساسا اين پرونده اعتبار امر مختومه دارد. آقاي روح‌الاميني به مصاحبه‌اي از آقاي احمدي‌مقدم استناد كردند و درخواست كردند كه در دادگاه حضور پيدا كنند، من نيز از آنجا كه استناد آقاي روح‌الاميني حرف‌هاي آقاي احمدي‌مقدم بوده است مصاحبه‌هاي وي را در رابطه با حادثه كهريزك جمع‌آوري كردم. دادستان سابق تهران ادامه داد: آقاي احمدي‌مقدم در مصاحبه خبري خود گفته بودند كه كشته‌شدگان كهريزك به ويژه آقاي روح‌الاميني در كهريزك كتك نخوردند بلكه در محل درگيري و فتنه كتك خورده‌اند. من نيز اين مطالب را به دادگاه ارايه كردم. اين افراد در اغتشاش سال 88 شركت كردند و با پليس درگير شدند. پليس نيز آنها را دستگير كرده و من دخالتي در دستگيري آنها نداشتم. سازمان بازرسي نيز نظريه‌اي داده و اعلام كرده كه اختصاصا مرحوم روح‌الاميني زخم‌ها و جراحتش مربوط به زماني كه در كهريزك بازداشت بود نيست بلكه اين زخم‌ها قديمي است و به قبل از اعزام به كهريزك بازمي‌گردد. مرتضوي با بيان اينكه يكي از استنادات دادسرا گزارش سازمان بازرسي است، گفت: من اين گزارش را در دادگاه بيان كردم و گفته شده بود اين زخم‌ها مربوط به قبل از هجدهم تير است. هم من به عنوان كسي كه با فتنه مبارزه كردم و هم آقاي روح‌الاميني خسارت بالايي را ديده‌ايم حال خسارت ايشان بيشتر است، اما من نيز به عنوان دادستان تهران و مسوول امنيت تهران خسارت خورد‌ه‌ام. من در اين شش سال در عذاب هستم در حالي كه مقصران اصلي افرادي هستند كه در پشت صحنه حضور دارند كه همان سران فتنه و ضدانقلاب‌هايي هستند كه عليه كشور فتنه برپا كردند و بايد پاسخگو باشند.

روح‌الاميني: مرتضوي در وارونه گويي استاد است

شايد طرح مباحث فوق از سوي مرتضوي باعث شد تا اولياي دم يكي از كشته‌شدگان حادثه كهريزك در سال 88 او را استاد وارونه‌گويي خطاب كند. روح الاميني پس از پايان جلسه روز گذشته دادگاه گفت: دادستان سابق تهران (سعيد مرتضوي) در وارونه‌گويي و وارونه‌نمايي استاد است و بهتر است مشاور فيلم‌هاي پليسي - تخيلي - جنايي شود. به گزارش ايرنا، وي اضافه كرد: برخي مردم از رسيدگي به پرونده مرتضوي نااميد هستند و مي‌گويند چاقو دسته خود را نمي‌برد و من اميدوارم قوه قضاييه اين ضرب‌المثل را باطل كند.

نظري: لزومي به حضور وزير كار نيست

وكيل سازمان تامين اجتماعي پس از پايان جلسه روز گذشته در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن اشاره به اينكه اين جلسه آخرين جلسه رسيدگي به اتهامات مرتضوي در بخشي از پرونده تامين اجتماعي و پرونده كهريزك است، گفت: اين جلسات تنها به دليل حرف‌هاي خارج از قاعده‌اي كه از سوي متهم زده شده است، تاكنون به طول انجاميد. مرتضوي در همين جلسه نيز گفت كه دفاعيات من كافي نيست و قرار است مجددا لايحه دفاعيه بنويسد. مجتبي نظري با بيان اينكه ممكن است دادگاه به تشخيص رييس در يك نوبت ديگر برگزار شود، گفت: قاضي كشكولي نيز هر چند موافقت كرد كه مرتضوي اين لايحه را به دادگاه ارايه دهد اما گفت كه اگر لازم ديد ممكن است جلسه ديگري را نيز برگزار كند. اما جلسه ديروز آخرين جلسه بود. وي در خصوص صحبت‌هاي مرتضوي مبني بر ضرورت حضور ربيعي در دادگاه و درخواست جلب وي گفت: واقعيت اين است كه به حضور ربيعي و نوربخش به عنوان وزير تعاون و رييس سازمان تامين اجتماعي نيازي نبود. اين افراد از كساني بودند كه با تغيير دولت بر سر كار آمدند. پس اينها كه در آن زمان سمتي نداشتند تا دخالتي در كارهاي مرتضوي داشته باشند براي چه بايد در دادگاه حضور يابند. كجاي دنيا وزيري با اين همه مشغله براي مسائل جزيي به دادگاه مي‌رود؟ وي با بيان اينكه مديركل سازمان تامين اجتماعي در اين جلسه از دادگاه حضور داشت، گفت: كريمي‌نژاد در اين جلسه حاضر شدند و با دلايل كافي در مورد حقوق دريافتي مرتضوي تا آخرين روز فعاليت وي در سازمان توضيحاتي را ارايه كردند. وي تاكيد كرد: با نامه‌اي كه از سوي وزير كار به رييس دادگاه ارسال شد، ديگر نيازي به حضور وي در دادگاه وجود ندارد.

 

برش

مرتضوي: مرحوم روح‌الاميني زخم‌ها و جراحتش مربوط به زماني كه در كهريزك بازداشت بود نيست بلكه اين زخم‌ها قديمي است و به قبل از اعزام به كهريزك بازمي‌گردد.

روح‌الاميني: دادستان سابق تهران (سعيد مرتضوي) در وارونه‌گويي و وارونه‌نمايي استاد است و بهتر است مشاور فيلم‌هاي پليسي - تخيلي - جنايي شود.

مرتضوي: هم من به عنوان كسي كه با فتنه مبارزه كردم و هم آقاي روح‌الاميني خسارت بالايي را ديده‌ايم حال خسارت ايشان بيشتر است، اما من نيز به عنوان دادستان تهران و مسوول امنيت تهران خسارت خورد‌ه‌ام. من در اين شش سال در عذاب هستم در حالي كه مقصران اصلي افرادي هستند كه در پشت صحنه حضور دارند كه همان سران فتنه و ضدانقلاب‌هايي هستند كه عليه كشور فتنه برپا كردند و بايد پاسخگو باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون