• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3306 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۱ مرداد

معاون امنيتي وزارت كشور:

تنها در صورت مشكل امنيتي به موضوع تجمعات ورود مي‌كنيم

گروه سياسي|‌ معاون امنيتي- انتظامي وزارت كشور با تاكيد بر اينكه كسي صرفا به دليل تجمع و بيان مشكلاتش بازداشت نمي‌شود مگر آنكه در جريان تجمع، فرد يا افرادي به انجام اقدامات غيرقانوني نيز دست زده باشند، گفت: نگاه‌هاي مختلفي در استان‌هاي كشور وجود دارد، لذا براي حل اين موضوع جلسات متعددي برگزار شده تا در صحنه عمل يك رويه منظم و قاعده‌مندي را داشته باشيم. سردار حسين ذوالفقاري با اشاره به اينكه تلاش مي‌كنيم تا موضوعات امنيتي را به موضوعات سياسي و موضوعات سياسي را به مسائل اجتماعي تنزل بدهيم، تاكيد كرد: اين موضوع امروز در جامعه امنيتي و انتظامي كشور نهادينه شده است. ضمن اينكه در جايي كه به سخنرانان تعرض شده، برابر قانون با افراد رفتار شده است و نمونه آن قضيه شيراز بود.

به گزارش ايلنا، گزيده سخنان سردار حسين ذوالفقاري، معاون اجتماعي وزارت كشور در ادامه مي‌آيد:

هيات وزيران يك مصوبه قانوني دارد كه در آن تعريفي از تجمعات قانوني و غيرقانوني آمده است و در آن تاكيد شده كه نيروي انتظامي مكلف به تامين امنيت تجمعات قانوني است.

بر اساس آنچه كه در اين مدت يافتيم، به اين نتيجه رسيديم كه نگاه‌هاي مختلفي در استان‌هاي كشور وجود دارد، مثلا فردي در دانشگاه دعوت مي‌شود، اما در بيرون دانشگاه مسوولان سياسي و امنيتي معتقدند اگر وي سخنراني داشته باشد به ايجاد تنش در جامعه منجر مي‌شود. گاهي بين نظر شوراي تامين استان و هيات سه نفره دانشگاه‌ها اختلاف‌نظرهايي به وجود مي‌آيد، لذا براي حل اين موضوع جلسات متعددي برگزار شده و پيش‌نويس دستورالعمل اجرايي مصوبه هيات وزيران تهيه و در سير مراحل تصويب قرارگرفته تا در صحنه عمل يك رويه منظم و قاعده‌مندي را داشته باشيم و رده‌هاي استاني و شهرستاني ما بدانند كه در اين ارتباط بايد چه كاري انجام دهند تا در چارچوب قوانين و مقررات تعامل و هماهنگي ايجاد شود.

كسي در جريان تجمعات صنفي و صرفا به دليل تجمع بازداشت نشده است. اگر فكر مي‌كنيد موردي به اين دليل بازداشت شده اطلاع دهيد. مطمئن باشيد كسي صرفا به دليل تجمع و بيان مشكلاتش بازداشت و زنداني نمي‌شود مگر آنكه در جريان تجمع، فرد يا افرادي به انجام اقدامات غيرقانوني نيز دست زده باشند.

ما روزانه تجمعات صنفي بسيار داريم. هم‌اكنون در مكان‌هاي مختلف سخنراني‌هاي زيادي مي‌شود٬ اما برخوردي صورت نمي‌گيرد. زماني حوزه امنيتي و انتظامي به مساله وارد مي‌شود كه يك مشكل امنيتي در حال وقوع باشد.

تلاش مي‌كنيم تا موضوعات امنيتي را به موضوعات سياسي و موضوعات سياسي را به مسائل اجتماعي تنزل بدهيم، اين رويكرد واقعاً دنبال مي‌شود. اين موضوع امروز در جامعه امنيتي و انتظامي كشور نهادينه شده است. ضمن اينكه در جايي كه به سخنرانان تعرض شده، برابر قانون با افراد رفتار شده است و نمونه آن قضيه شيراز بود.

در مورد حواشي سالگرد ارتحال امام(ره) بايد بگويم كه متاسفانه اين مساله از چند سال قبل باب شد. اما طي اين سال‌ها روندي نزولي را طي كرده است. اينكه گفته شده مسووليت امنيت اين مراسم با سپاه است؛ يعني اينكه امنيت حلقه اول و دوم مراسم بزرگداشت سالگرد حضرت امام خميني (ره) با سپاه است.

طبق مقررات، برقراري امنيت و حفاظت از روساي قوا با سپاه است، وزارت اطلاعات نيز در حوزه اطلاعاتي خود فعال است و نيروي انتظامي نيز در لايه‌هاي مختلف در اين مراسم‌ها حضور دارند. اما هماهنگي‌هاي لازم را سپاه انجام مي‌دهد. در شب سخنراني رييس‌جمهور شعارهايي داده شد، آنچه تاكنون اطلاعات قرارگاه ثارالله كه مسووليت اين مراسم را به عهده داشته است و براساس مشاهده‌ها و فيلم‌ها و صحبت‌هاي موجود ارايه داده، اين است كه در حين سخنراني رييس‌جمهور يك نفر از افرادي كه در يكي از شركت‌ها كار مي‌كند، از جاي خود بلند مي‌شود تا نوشته‌اي را از روي كاغذ قرائت و پيشنهاد خود را مطرح كند. افرادي تصور مي‌كنند كه اين شخص مي‌خواهد در سخنان رييس‌جمهور اخلال وارد كند، براي همين شعار «مرگ بر منافق» مي‌دهند و منظورشان آن فرد بوده و طبق گزارش سپاه اين افراد شناسايي و از آنها تحقيق و با اخذ تعهد آزاد مي‌شوند.

در مورد اين گونه موضوعات قبل از اينكه بخواهيم با رويكرد امنيتي به آن بپردازيم، به نظر من بايد اصلاح اخلاقي و اقدامات فرهنگي، در جامعه انجام دهيم. چنين موضوعاتي اگر در جامعه ما رشد پيدا كند، قطعاً به ضرر كشور، فرهنگ و اخلاق ما خواهد بود و بايد از تريبون‌هاي مختلف از جمله صداوسيما چنين رفتارهايي را تقبيح كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون