• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3308 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد

محور وحدت انتخاباتي اصولگرايان از بين رفت

خروج رسمي آيت‌الله يزدي از ائتلاف جامعتين

 

راه پر پيچ و خم اصولگرايان براي رسيدن به ليست واحد انتخاباتي هنوز ادامه دارد و آنها هنوز به ايستگاه پاياني نرسيده‌اند. اصولگرايان پس از آنكه توانستند جبهه پايداري را راضي به داوري جامعتين كنند و آيت‌الله مصباح را نيز زير پرچم جامعه روحانيت و جامعه مدرسين ببرند، با يك اتفاق تلخ مواجه شدند. اختلاف ميان علما موضوعي بود كه مهره‌هاي عملياتي اصولگرا اعم از باهنر، دبيركل جبهه پيروان و حبيبي، دبيركل موتلفه به آن ورود نكردند اما در نهايت رايزني‌ها به نتيجه مطلوب نرسيد و جامعه مدرسين حوزه علميه قم اعلام كرد در انتخابات مجلس ورودي نخواهد داشت و تنها به مساله خبرگان رهبري مي‌پردازد. اين اتفاق از آن رو براي اصولگرايان سنتي تلخ بود كه تازه موفق شده بودند تك‌روي احتمالي آيت‌الله مصباح را در جريان جامعتين حل و فصل كنند. اما با وضعيتي مواجه شدند كه يك ركن وحدت جامعتين از انتخابات كنار كشيد. اين نكته از آن رو حايز اهميت بود كه آيت‌الله مصباح به عنوان يكي از اعضاي جامعه مدرسين قبول كرده بود در همان جايگاه نقش آفريني كند ، حالا با كنار رفتن جامعه مدرسين اعضاي اين نهاد روحاني از جمله آيت‌الله مصباح مي‌توانند با هويت فردي خود وارد انتخابات شوند. حالا جبهه پايداري در حالي وارد مذاكرات وحدت با ساير گروه‌هاي اصولگرا مي‌شود كه ديگر قيدي مانند پيروي بي‌چون و چرا از جامعتين را پيش روي خود نمي‌بيند و مي‌تواند با ارايه نقطه نظرات آيت‌الله مصباح اهداف انتخاباتي او را دنبال كند. روز گذشته دبيركل جبهه پايداري درباره آخرين برنامه‌هاي تشكل متبوعش و ديدارهاي سه‌جانبه با ايثارگران و موتلفه اظهار داشت: بين اين سه تشكل، نشست‌ها برقرار است و به توافقات و نتايج خوبي رسيده‌ايم. آقاتهراني درباره برگزاري همايش جبهه پايداري كه قرار بود پس از ماه رمضان برگزار شود با تاكيد براينكه ما حتما همايش خواهيم داشت از برگزاري همايش جبهه پايداري تا اواخر مردادماه خبر داد. دبيركل جبهه پايداري با بيان اينكه اصل برگزاري همايش پذيرفته شده اما ما هنوز زمان دقيق آن را مشخص نكرده‌ايم، ديدار اعضاي اين جبهه با علما را يادآور شد و گفت: ما اخيرا با توجه به عمل چشم آيت‌الله مصباح عيادتي از ايشان داشتيم.

آيت‌الله يزدي گفته است كه به انتخابات ورود نمي‌كنم

وي ادامه داد: بنا بود اگر بشود ما نشستي را در خدمت جامعتين باشيم اما در حال حاضر جامعه مدرسين تصميم گرفته كه در انتخابات مجلس ورود نكند و آيت‌الله يزدي، رييس جامعه مدرسين گفته است كه به انتخابات ورود نمي‌كنم. آقاتهراني با بيان اينكه شخصيت ايشان بسيار داراي اهميت است و دوستان نيز نسبت به برگزاري چنين نشست‌هايي با جامعتين اصرار دارند، افزود: ما درخواست خود را از آقايان داشته‌ايم و اين مساله با اينكه دير يا زود دارد اما قطعا سوخت و سوز نخواهد داشت. دبيركل جبهه پايداري درباره موضع جبهه پايداري براي انتخابات خبرگان تصريح كرد: بحث خبرگان بسيار تخصصي است و بايد بزرگان به صحنه بيايند و ما در جلسه‌اي كه پيش از اين با مرحوم آيت‌الله مهدوي‌كني داشتيم، بنا بود كه در انتخابات خبرگان بزرگان ورود كنند. وي با بيان اينكه مباحث مربوط به خبرگان مباحث خبره‌اي است، گفت: اگر آيات موحدي كرماني، يزدي و علامه مصباح‌يزدي نشست داشته باشند و به توافق برسند، بهتر است و جبهه پايداري در بحث خبرگان از نظرات اين سه بزرگوار حمايت خواهد كرد.

فعلا اختلافي نيست

همچنين ديروز سيد محمد غروي، يكي از اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم درباره تكميل ليست جامعتين براي انتخابات خبرگان و مشخص شدن سرليست، گفت: چنين چيزي نيست، البته ممكن است در كميته تصميمي گرفته باشند اما تا در جامعه تصويب نشود، راي جامعه مدرسين نخواهد بود. وي در گفت‌وگو با فارس، درباره ليست مشترك جامعتين براي انتخابات خبرگان تصريح كرد: جامعه روحانيت كارهاي مربوط به خود و جامعه مدرسين نيز كارهاي مربوط به خودش را دنبال مي‌كند. عضو جامعه مدرسين در عين حال تاكيد كرد: اگر احيانا اختلافي هم وجود داشته باشد، بايد جلسه‌اي در اين زمينه برگزار شود كه البته تاكنون برگزار نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون