• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3308 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد

اعلام کاندیداتوری هاشمی رفسنجاني برای خبرگان

آيت‌الله مي‌آيد

«ملی گرا» و «انقلابی» پای صندوق‌های رای حاضر شوند

مهشيد ستوده / 804 روز پس از آنكه خبر رد صلاحيت در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم را شنيد، 739 روز پس از آنكه نزديك‌ترين كانديدا به او رييس‌جمهور شد و درست در روزهايي كه چهره‌اش پر از شادي توافق هسته‌اي دولت مورد حمايتش است براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري اعلام كانديداتوري كرد. اعلام كانديداتوري‌اش به اين سادگي نبود. هرچند اين‌بار تا لحظه آخر حاميانش را در برزخ «آمدن يا نيامدن» نگذاشت و حتي از هشت ماه پيش «مي‌آيم» را اعلام كرد اما بازهم اعلامش ساده نبود. همان چند جمله‌اي كه در مورد آمدنش گفت همراه با نگراني‌هايي بود كه نشان مي‌دهد اين‌بار زود از آمدن صحبت كرده است تا هشدار هم داده باشد، اهميت انتخابات مجلس خبرگان رهبري را برجسته كند و از «همه»، حتي «ملي‌گرا»ها هم دعوت كند كه نسبت به اين انتخابات كه از نگاه او اهميت ويژه‌اي دارد بي‌تفاوت نباشند. درست در روزهايي كه حواس بيشتر جناح‌ها به انتخابات مجلس خبرگان رهبري است، آيت‌الله كه هم رياست مجلس شوراي اسلامي را تجربه كرده است و هم رياست مجلس خبرگان رهبري را انتخاباتي را كه قرار است همزمان با انتخابات مجلس در يك روز برگزار شود هم مورد توجه قرار داده است. هاشمي‌رفسنجاني اين روزها بازهم تغيير كرده است. سياستمدار خبره‌اي است كه «تغيير» جزو لاينفك سال‌هاي حيات سياسي‌اش بوده است. اگر لازم باشد تا يك لحظه پيش از پايان زمان ثبت نام هم از كانديداتوري نمي‌گويد و اگر لازم باشد از ماه‌ها پيش مي‌گويد. كاري به كار برنامه‌هاي مخالفانش ندارد. درست در روزهايي كه بسياري اميد دارند با حكم مجازاتي كه براي فرزندش در نظر گرفته شده است حضورش كمرنگ‌تر شود، چهره‌اش از شادي مي‌درخشد و از تحركي كه براي انتخابات آينده در نظر گرفته است صحبت مي‌كند. از همه دعوت مي‌كند كه به صحنه انتخابات خبرگان رهبري بيايند و حساسيتي كه در مورد انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم داشتند و نتيجه آن انتخابات را از اين رو به آن رو كردند در انتخابات مجلس خبرگان هم داشته باشند؛ هشدارها و دعوت‌هايي از جنس آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تا حواس‌ها به آن چيزي جمع شود كه بايد بشود. درست آن جايي كه مي‌گويد نتيجه انتخابات مجلس خبرگان رهبري به خود ايرانيان بازمي‌گردد.

 

اعلام كانديداتوري براي انتخابات اسفند 94

اسفند 94 با دو انتخابات روبه‌رو است؛ انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان. انتخابات‌هايي مهم كه همه جناح‌ها چشم به نتيجه آن دوخته‌اند. سرنوشت خيلي موارد قرار است در اين انتخابات روشن شود و «تعيين‌كنندگي» خاصيت بارز اين انتخابات است. حالا مردي كه رياست هر دو اين مجالس را در عمر ديرينه سياسي خود تجربه كرده است مي‌گويد براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبري آماده است. آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني مردي كه دو سال و نيم پيش براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم با سد «رد صلاحيت» شوراي نگهبان روبه‌رو شد حالا براي يك انتخابات ديگر آماده است؛ انتخاباتي كه او از هشت ماه پيش از جنبه «اهميتش» هشدار مي‌دهد و گويا به همين دليل از حالا براي اين انتخابات اعلام آمادگي كرده است. انتخابات مجلس خبرگان رهبري اما همان‌جايي است كه بسياري اهميتش را حتي بالاتر از انتخابات مجلس شوراي اسلامي مي‌دانند. انتخابات هيات رييسه اين مجلس در اسفند ماه سال گذشته بسياري از معادلات را بر هم ريخت. نتيجه انتخابات آن چيزي نشد كه بسياري تصورش را داشتند و حالا تركيب مجلس خبرگان رهبري با نگاه‌هاي متفاوتي از آن چيزي كه تصور مي‌شود جلو مي‌رود. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني اما در انتخابات سال 92 بنا به آنچه شرايط جسماني و سني عنوان مي‌شد رد صلاحيت شد؛ چيزي كه بعيد است جزو شروط انتخابات مجلس خبرگان رهبري باشد و به همين علت تاييد صلاحيت فردي همچون او حتمي به نظر مي‌رسد.

 

هشدارهايي از جنبه اهميت «انتخابات مجلس خبرگان»

اما آنچه بيشتر از اعلام كانديداتوري آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني مهم به نظر مي‌رسد يك موضوع ديگر است؛ هشدارها و دعوت‌هاي او در مورد اين انتخابات. او صراحتا در مورد اهميت‌هاي اين انتخابات تاكيد كرده است كه «اين دو انتخابات بسيار مهم و جزو مهم‌ترين انتخابات ما هستند. هركس تعهد اسلامي و ملي دارد، بايد خودش را آماده كند و در انتخابات حضور داشته باشد.» آيت‌الله اما در ادامه دعوت كرده است. دعوت براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبري و «بي‌تفاوت» نبودن نسبت به اين انتخابات. هشدارهايي كه بدون شك نشان مي‌دهد آيت‌الله از يك انتخابات خبرگان رهبري سرد هراس دارد. او كه با نشريه طلوع صبح گفت‌وگو مي‌كرد حتي براي آنهايي كه صلاحيت حضور در اين انتخابات را ندارند هم نقشه راه تعيين و اضافه كرد: كساني كه خود را صالح مي‌دانند، نامزد شوند و اگر در آن سطح نيستند، براي راي دادن بيايند. اينجا بسيار مهم است و نتيجه‌اش هم به همه‌ ايراني‌ها برمي‌گردد. اين‌گونه نيست كه يك عده ببرند و يك عده ببازند. نتيجه‌ مثبت و منفي‌اش به همه برمي‌گردد. لذا خوب است همه كساني كه احساس ملي‌گرايي دارند يا اسلامي يا انقلابي هستند و هرچه هستند يا هر سه هستند، بيايند و در انتخابات شركت كنند و بي‌تفاوت نباشند.

 

برش

كساني كه خود را صالح مي‌دانند، نامزد شوند و اگر در آن سطح نيستند، براي راي دادن بيايند. اينجا بسيار مهم است و نتيجه‌اش هم به همه‌ ايراني‌ها برمي‌گردد. اين‌گونه نيست كه يك عده ببرند و يك عده ببازند.

همه كساني كه احساس ملي‌گرايي دارند يا اسلامي يا انقلابي هستند و هرچه هستند يا هر سه هستند، بيايند و در انتخابات شركت كنند و بي‌تفاوت نباشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون