• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3317 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۵ مرداد

روحانی در افتتاحیه اجلاس مجمع جهانی اهل بیت

هلال شیعه نداریم

مرز اسلام نه مرز خون است و نه مرز نژاد و افراط، مرز ايمان و اخلاق است

گروه سياسي| فرقه‌گرايي، طايفه‌گرايي، اختلاف، خشونت، افراطي‌گري، كشتار و آوارگي حال و روز چندين ساله مردمان خاورميانه است. دين اسلام، دين صلح، دين مقاومت و ايستادگي باني اجلاسي شده تا بگويد كه مرز اسلام، اعتقاد و ايمان است نه خون و جغرافيا. حسن روحاني با تفاسيري كه از اوضاع اين روزهاي خاورميانه دارد، سخنران مراسم افتتاحيه مجمع جهاني اهل بيت (ع) شد. اجلاسي كه تهران ميزبان ششمين دوره برگزاري آن را بر عهده دارد، علمايي از كشورمان و جهان اسلام را دور هم جمع كرد. علمايي از كشورهايي كه خود نيز در آتش افراطي‌گري گرفتار شده‌اند، در كنفرانسي حضور يافتند كه با هدف وحدت دنياي اسلام، و براي صلح و ثبات و امنيت در منطقه و جهان تشكيل شده است. حسن روحاني در آغاز اين مراسم با اشاره به اينكه اسلام درست است كه دين قدرت و اقتدار است، اما همزمان دين صلح، سلم و سلام است، تاكيد كرد: اسلام شمشير دارد، اما جز در ضرورت از اين شمشير استفاده نمي‌كند. شمشير در نيام مي‌ماند و با منطق و استدلال با جهان و دنيا حرف و سخن مي‌گويد. روحاني از آنچه كه بر اسلام رفته نيز گفت. از افراطي‌گري‌هايي كه خشونت‌هايي را با نام دين رقم مي‌زند. از فلسطين ياد كرد و جنايت‌هايي كه با به نام دين يهود انجام مي‌شود، انسان‌سوزي‌هايي كه به نام بودا به راه مي‌افتد و عمل افرادي نادان كه به نام اسلام و جهاد مسجد و كليسا و معبد را نابود مي‌كنند. اما روحاني در پاسخ به تمام اين خشونت‌ها به وحي الهي اشاره مي‌كند. آنجا كه خداوند اساس آيات جهاد را با كلمه دفاع شروع مي‌كند. دفاع از حيثيت، جان، دين، آزادي و مردمسالاري ديني در جامعه. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، گزيده سخنان رييس‌جمهور در اجلاس مجمع جهاني اهل بيت در ادامه مي‌آيد:

موج انقلاب اسلامي به جهانيان اعلام كرد كه مرز اسلام نه مرز خون است و نه مرز نژاد و افراط. مرز اسلام، مرز اعتقاد، ايمان و اخلاق است و لذا اين الگو و ايمان، مرزهاي نظامي و مرزهاي جغرافيايي را نمي‌شناسد. در اعماق اروپا و امريكا يا در اقصي‌نقاط آسيا و آفريقا، اين ندا مي‌تواند پيرواني مخلص داشته باشد و خواهد داشت.

ما صداي اسلام را از طريق صفير گلوله به جهانيان نرسانديم، ما صداي اسلام را از طريق مأذنه‌ها، مدرسه‌ها، حجره‌ها، منبرها و بيانات در اجتماعات با منطق و استدلال به گوش جهانيان رسانديم. ما تابع همان قرآني هستيم كه به ما مي‌گويد فبشر عباد‌الذين يستمعون‌القول و يتبعون احسنه. در يك دنياي آزاد كه تك‌صدايي نيست و صداهاي مختلف را مي‌شنويم و گوش فرا مي‌دهيم، اما قدرت گزينش بهترين‌ها را داريم و خواهيم داشت.

اسلام درست است كه دين قدرت و اقتدار است، اما همزمان دين صلح، سلم و سلام است. اسلام شمشير دارد، اما جز در ضرورت از اين شمشير استفاده نمي‌كند. شمشير در نيام مي‌ماند و با منطق و استدلال با جهان و دنيا حرف و سخن مي‌گويد.

مكتب اهل بيت، مكتب تفسير واقعي اسلام و قرآن است. برخلاف نظر آنها كه امروز مي‌خواهند در منطقه ما تفرقه بيافرينند، ما هلال شيعه نداريم، ما قمر و بدر اسلام داريم. همه ما مسلمان‌ها يكپارچه و متحد در برابر كفر و نفاق هستيم.

امروز دشمن راه ديگري را آغاز كرده است. اكنون كه فهميده است توطئه دين‌زدايي او به سنگ خورده است، مسير انحرافي جديدي را آغاز كرده و آن تحريف واقعيت دين است. دشمن مي‌خواهد دين قانون، اخلاق، برادري، عطوفت و رحمت را تبديل به دين خشونت، افراط، كشتار، تفرقه و انشقاق كند.

در جامعه ايران ما، اهل سنت ما نه تنها با ما برادرند و از حاكميت، رهبري، قانون و قانون اساسي دفاع مي‌كنند، حتي در بسياري از بخش‌هاي مرزي ما مرزبانان خوب سرزمين ما هستند. در كردستان، تركمن صحرا، بخشي از خراسان، هرمزگان، سيستان و بلوچستان بخش‌هايي در مرزهاي اين سرزمين به دست اهل سنت ما به خوبي حراست و حفاظت مي‌شود. دشمن مي‌خواهد ما را از اسلام واقعي جدا كند. دشمن مي‌خواهد دين را منشأ خشونت قرار دهد. همه اديان آسماني در پي كرامت انساني بودند و چطور شده است كه امروز به نام موسي و دين يهود در فلسطين كشتار به راه مي‌اندازند و زنان و كودكان را به ناروا به مسلخ مي‌برند. دين موسي و دين يهود، دين اخلاق بوده است و نه دين تجاوز. اين انحراف بزرگ در يك دين ابراهيمي است.

امروز اين‌بار سنگين مسووليت بر دوش همه ما است. ديروز براي احياي اسلام در برابر دين‌زدايي و امروز براي احياي اسلام در برابر تحريف و انحراف. نگذاريم دين اسلام كه دين بركت براي همه انسان‌هاست، كه دين مدافع از حقوق همه انسان‌هاست و دين اسلام، عدل و اعتدال و رحمت است، دشمنان اسلام از طريق گروهك‌هاي تروريستي، دين اسلام را دين كشتار، خشونت و نابودي تمدن‌ها معرفي كنند.

اگر شرايطي است كه نمي‌تواني بگويي حاكم، والي و قدرتمند، تو بايد در برابر مردم تواضع داشته باشي، نبايد گردنكشي كني در برابر مخلوقات و انسان‌ها و جامعه، آنگاه مي‌تواني با اين دعا اين حقيقت را بگويي كه خدايا اگر من در جامعه مقامي مي‌يابم به همان اندازه در نفس خودم احساس فروتني بيشتر نمايم.

امروز در سطح جهان، دولت جمهوري اسلامي ايران اعلام مي‌كند، كه قدرت ما در سايه منطق ما است. قدرت ما در سايه توان مذاكره و گفتمان جديد ما است. ما قدرت‌مان را در زور بازو نمي‌بينيم. ما قدرت‌مان را در سلاح و اسلحه نمي‌بينيم. ما قدرت‌مان را در منطق و استدلال و به اهتزاز در آوردن پرچم صلح مي‌بينيم. نه بمب اتم توانست براي متجاوزين صهيونيست، امنيتي را به وجود بياورد و ثباتي و نه سلاح‌هاي مدرن توانست براي كشورهاي همسايه ما امنيت به وجود بياورد؛ كساني كه با بمب و هواپيما ملت بزرگ، آزاده و مظلومي مثل يمن را زير بمباران قرار داده‌اند.

ما ثابت كرديم با قدرت سياسي و منطق قادريم در برابر بزرگ‌ترين قدرت‌هاي جهان بنشينيم و آنها را وادار كنيم تا در برابر حق مسلم ملت ما سر فرود بياورند و قبول و اعتراف كنند كه اين مردم قادرند از منطق و استدلال در دفاع از حقوق خود براي علم و فناوري و فناوري صلح‌آميز هسته‌اي و براي از بين بردن تحريم و براي پايان دادن به قطعنامه غلط شوراي امنيت استفاده كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها