شركتهاي هواپيمايي از فشار سنگين شوك قيمت دلار بر هزينه ايرلاينها و فشار مضاعف دولت براي سركوب نرخ بليت ميگویند
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
چيزي حدود ۷۰ درصد هزينه شركتهاي هواپيمايي، دلاري و وابسته به دلار است و از ابتداي تير كه نرخ تسعير ارز حدود ۴۲ هزار تومان بود تا امروز كه ارز نيما حذف شده است و بهاي دلار در بازار آزاد به بيشتر از ۹۰ هزار تومان رسيده، شركتهاي هواپيمايي متحمل فشارهاي سنگيني از جانب افزايش نرخ دلار شدهاند. با اين حال گرچه مطابق قانون شركتهاي هواپيمايي اجازه داشتهاند كه هر ساعت صندلي هواپيما را تا ۴۰ دلار عرضه كنند، اما هماكنون نرخ عرضه هر ساعت صندلي ۳۳ دلار است. با اين حال وزارت راه و شهرسازي دولت چهاردهم مشابه وزارت راه و شهرسازي دولت سيزدهم با همصدايي مجلس خواهان سركوب نرخ بليت هواپيماست. شركتهاي هواپيمايي توضيح ميدهند نرخ تسعير ارز در ابتداي تير ۱۴۰۳ حدود ۴۲ هزار تومان بود و در بهمن به ۶۷ هزار و ۱۱۳ تومان رسيد. در واقع بهاي تسعير ارز در يك مدت كوتاه بيشتر از ۶۰ درصد رشد كرد.
اين در حالي است كه نرخ ارز در بازار آزاد به بيش از ۹۰ هزار تومان رسيده و با توجه به اينكه بيش از ۶۷ درصد هزينه هر ساعت صندلي پرواز ارزي است، طبيعي است هرگونه افزايش در تسعير نرخ ارز روي هزينههاي شركتهاي هواپيمايي تاثير ميگذارد. به عنوان مثال شركتهاي تعميركننده هواپيمايي و ارايهدهنده Check- صورتحسابهاي خود را به صورت دلاري و بر مبناي نرخ بازار آزاد (اسكناس) محاسبه كرده و به شركتهاي هواپيمايي ارسال ميكنند.
بر اساس توضيحات ايرلاينها شركت فارسكو در قرارداد شماره ۲۰۰۱۳۰/۱۰/۳۲۵۳۶ مورخ سوم آذر ۱۴۰۳ نرخ برابري تسويه ارزي صورتحساب C-Check هواپيماي MD را بر مبناي نرخ بازار آزاد درج كرده است.
همچنين هزينه اقلام مصرفي كترينگ و ساير هزينههاي خريد داخلي شركتها متاثر از افزايش نرخ ارز از فروردين ماه تا بهمن ماه به صورت متوسط بيش از ۹۰ درصد افزايش يافته است.
گذشته از اين شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران وابسته به وزارت راه و شهرسازي هزينه نشست و برخاست و ناوبري و پاركينگ و روشنايي و... فرودگاهها را متناسب با افزايش نرخ تسعير ارز بيش از ۹۰ درصد افزايش داده و صورتحساب براي شركتها صادر كرده است.
گذشته از اين، خريد قطعات و تجهيزات و لوازم مورد نياز شركتها از طريق سامانه جامع تجارت با نرخ بازار توافقي بيش از ۶۷ هزار تومان تخصيص يافته كه طبيعتا افزايش هزينه شركتها را با توجه به هزينههاي جانبي به بيش از ۷۰ درصد نسبت به تيرماه افزايش ميدهد.
همچنين بر اساس توضيحات ايرلاينها شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران وابسته به وزارت راه و شهرسازي، هزينه اجاره اماكن واگذار شده به شركتهاي هواپيمايي كه صرفا به منظور ارايه خدمات مورد استفاده قرار ميگيرد بين ۱۰۰ تا ۳۵۰۰ درصد افزايش داده است. ضمن اينكه عوارض ايمني پروازهاي داخلي دريافتي از سوي سازمان هواپيمايي كشوري هم در سال جاري افزايش سه برابري داشته است.
بر اساس توضيحات شركتهاي هواپيمايي قيمت بليت هواپيما به ازاي هر ساعت صندلي ۴۰ دلار است و با توجه به تغيير نرخ تسعير ارز، هر ساعت صندلي از يك ميليون و ۶۸۰ هزار تومان به دو ميليون و ۶۸۰ هزار تومان رسيده است.
بنابراين براي تابآوري صنعت هوايي و جلوگيري از زمينگير شدن هواپيماهاي فعال كشور و به منظور پاسخ به تقاضاي سفرهاي هوايي مسافران و ايجاد تعادل بين هزينهها و درآمدهاي شركتها افزايش قيمت بليت هواپيما ضروري است.
با اين حال شركتهاي هواپيمايي با در نظر گرفتن شرايط اجتماعي و اقتصادي كشور و ساير ملاحظات نرخ هر ساعت صندلي خود را ۳۳ دلار عرضه ميكنند.