• 1404 چهارشنبه 17 ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 6037 -
  • 1404 چهارشنبه 17 ارديبهشت

پاسخ معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش به مطلب « اعتماد» با عنوان «بي‌پناهي دانش‌آموزان» و «خشونت با 13 دانش‌آموز»

 در پاسخ به مطالب مندرج در آن روزنامه به تاريخ 30/01/1404 با عنوان «بي‌پناهي دانش‌آموزان» و «خشونت با 13 دانش‌آموز» پاسخ معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش را به استحضار مي‌رساند:  ضمن تاكيد بر رويكرد مسوولانه آموزش ‌و پرورش در حمايت همه‌جانبه از دانش‌آموزان، نكات زير را جهت شفاف‌سازي و تبيين اقدامات تخصصي اين نهاد ارايه مي‌دهد: 
1) محكوميت مطلق تنبيه بدني و رفتارهاي غيرتربيتي تنبيه بدني و هرگونه رفتار تحقيرآميز با دانش‌آموزان، به‌صورت قاطع، مردود و ممنوع است. براساس ضوابط انضباطي وزارت آموزش‌وپرورش، هرگونه رفتار مغاير با كرامت دانش‌آموزان، تخلف محسوب شده و بلافاصله مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد. حفظ شأن انساني و رواني دانش‌آموزان، نه‌تنها يك اصل اخلاقي، بلكه يك الزام حرفه‌اي در تمام سطوح نظام آموزشي است.
2) آموزش‌وپرورش نگاه سيستمي و تخصصي به سلامت روان دانش‌آموزان در مدارس با استفاده از رويكردهاي روان‌شناسي تحولي، نظام مراقبت‌هاي رواني‌- اجتماعي در مدرسه را توسعه داده است. ما به مدرسه به عنوان فضاي زيست‌رواني كودك نگاه مي‌كنيم؛ جايي كه عزت‌نفس، خودكارآمدي و تاب‌آوري دانش‌آموزان بايد پرورش يابد. هرگونه رفتار خشونت‌آميز، نه‌تنها تهديدي براي سلامت روان دانش‌آموز است، بلكه مداخله در روند طبيعي رشد شخصيتي اوست و مي‌تواند زمينه‌ساز آسيب‌هاي بلندمدت در حيطه‌هاي شناختي، عاطفي و اجتماعي شود.
3)  اقدامات ساختاري در پيشگيري و حمايت در سال‌هاي اخير، با توسعه مراكز تخصصي مشاوره، طراحي بسته‌هاي محتوايي براي ارتقاي سواد رواني معلمان، اجراي طرح‌هاي مراقبت از دانش‌آموزان در برابر آسيب‌هاي اجتماعي (مداخله در بحران، مهارت‌هاي زندگي، آموزش والدين، غربالگري رواني)، گام‌هاي موثري در پيشگيري اوليه و ثانويه از آسيب‌ها برداشته شده است. اين اقدامات در سطح ملي و با همكاري دستگاه‌هاي تخصصي دنبال مي‌شود.
4) فرآيند بازبيني مستمر عملكرد مدارس، نظام‌هاي گزارش‌گيري، ابزارهاي نظارت باليني و آموزش نيروي انساني، بخشي جدانشدني از سياست‌هاي آموزش‌وپرورش است. ما بر اين باوريم كه ساختارهاي انساني و تربيتي، همواره نيازمند اصلاح، بازنگري و ارتقاي مستمر هستند. هدف ما، نه فقط حذف رفتارهاي آسيب‌زا، بلكه ساختن محيطي غني از اعتماد، همدلي و يادگيري روان سالم است.
5) اهميت سرمايه رواني مدرسه به عنوان زيرساخت آموزش روان‌شناسي تربيتي به ما مي‌آموزد كه كيفيت روابط انساني در مدرسه، رابطه مستقيم با ميزان يادگيري، انگيزش و بهزيستي رواني دانش‌آموزان دارد. مدرسه‌اي كه در آن ايمني رواني برقرار نباشد، هيچ محتوايي را به‌طور موثر منتقل نمي‌كند. از اين‌رو، آموزش‌وپرورش، ماموريت خود را تنها در انتقال دانش نمي‌بيند، بلكه رسالت اصلي خود را در حفاظت از سلامت روان و رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان تعريف كرده است. وزارت آموزش‌وپرورش، با تمام ظرفيت‌هاي تخصصي و با مسووليت‌پذيري كامل، به صيانت از حقوق دانش‌آموزان متعهد است و همچنان ارتقاي كيفيت رواني محيط مدرسه را در صدر اولويت‌هاي خود قرار داده است.
لازم به ذكر است اداره كل امور تربيتي، مشاوره و مراقبت در برابر آسيب‌هاي اجتماعي در تاريخ 13/04/1403 به شماره نامه 63750/710 در مورد اعلام آمادگي مراكز مشاوره و روان‌شناختي تحت مديريت اين اداره كل جهت اجراي طرح غربالگري روان‌شناختي با هدف بررسي سلامت روان در بدو استخدام معلمان مكاتبه داشته است.
خواهشمند است دستور فرماييد، طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون