درباره فيلم حسابدار ۲ (The Accountant 2) به كارگرداني گوين اوكانر
بازسازي معماي حل نشده!
محمدرضا دلير
حسابدار ۲ (The Accountant 2) يك فيلم اكشن و دلهرهآور امريكايي محصول سال ۲۰۲۵ به كارگرداني گوين اوكانر و نويسندگي بيل دوبوك است. اين فيلم دنباله حسابدار (۲۰۱۶) به شمار ميرود. بن افلك، جان برنثال، جي. كي. سيمونز و سينتيا اداي-رابينسون نقشهاي خود را از فيلم اول تكرار ميكنند و دنيلا پيندا به بازيگران ميپيوندد.
وقتي يكي از نزديكان مريبت مدينا توسط قاتلان ناشناس كشته ميشود، اين مامور خزانهداري ناچار ميشود براي حل اين پرونده با كريستين وولف همكاري كند. كريس، با تكيه بر ذهن درخشانش و همراهي برادر جدا افتاده اما خطرناك خود، براكس، از روشهايي نه چندان معمولي براي كنار هم گذاشتن قطعات اين پازل حل نشده بهره ميبرد. اما هر چه آنها به حقيقت نزديكتر ميشوند، توجه برخي از بيرحمترين قاتلان زنده به آنها جلب ميشود، همه در تلاشند تا اين جستوجو را براي هميشه متوقف كنند.
8 سال پس از ماجراهاي فيلم اول، ريموند كينگ مامور ارشد وزارت خزانهداري امريكا كه اينك بازنشسته شده به ديدار زني ميرود كه كارش كشتن ديگران است. او عكسي به اين زن ميدهد و از او ميخواهد افراد حاضر در اين عكس را پيدا كند و نجاتشان دهد، چراكه آنها مهاجراني هستند كه به كمك نياز دارند. در همان حال گروهي مسلح اين دو را زيرنظر دارند. اين افراد به آن زن و ريموند حمله ميكنند و ريموند را ميكشند، اما زن موفق به فرار ميشود. ريموند قبل از مرگش روي دستش مينويسد: «حسابدار را پيدا كن.» حال مدينا، دستيار ريموند در فيلم اول، متوجه ميشود كه ريموند درگير ماجرايي شده كه فقط به دست حسابدار حل ميشود. پس به دنبال راهي ميگردد كه او را پيدا كند. تنها راه براي رسيدن به حسابدار شماره تلفن مركز اعصاب هاربور است و...
داستان «حسابدار 2» 8 سال پس از قصه فيلم اول اتفاق ميافتد و عملا بدون تماشاي فيلم اول نميتوان از سر و ته داستان سر درآورد كه اين خودش نقطه ضعف بزرگي است. قهرمان وسواسي آن فيلم كه متوجه شده بود برادري دارد كه مانند خود زندگياش از دست رفته، ديگر يك جا بند نيست و مدام در حال جابهجا شدن است. اما فيلم با او آغاز نميشود. ريموند كينگ (با بازي جي كي سيمونز) كه در فيلم اول در جهان اخلاقي پيچيدهاي كار ميكرد و در نقش يكي از مديران وزارت خزانهداري امريكا گاهي با ضدقهرمان ماجرا دست به معامله ميزد، حال بازنشسته شده و اينجا و آنجا دوره افتاده و در حال كمك به مهاجران است. احتمالا اگر مانند نگارنده از تماشاي فيلم شعاري اين سالها خسته شده باشيد، بلافاصله با فيلمي روبهرو خواهيد شد كه شما را براي ادامه تماشا به شك مياندازد. اما اگر كمي صبر كنيد، ورق كمي برميگردد و اكشن آغاز ميشود.
«گوين اوكانر» از همان ابتداي حضورش در سينما به عنوان سينماگر مستقل و سپس ورود به سينماي تجاري نشان داده كه هدفش از ورود به سينما ديده شدن توسط يك اثر است؛ حال اينكه اثر مورد نظر در چه ژانري باشد، فرمي در خود داشته باشد يا اصلا محتواي خاصي را دنبال كند، مهم نيست. مهم فقط و فقط ديده شدن است و بس. اگر بگوييم چنين رويكردي در سينما كاربردي ندارد، بايد گفت كه جز مهمل نگفتهايم. اما آقاي اوكانر فرصتهايي طلايي را در اين بين از دست داده و به نوعي بايد اينگونه گفت كه بهره بردن از ستارهها و زوجهايي در يك قاب مانند «ناتالي پورتمن» و «جوئل ادگرتون» و «ايوان مكگرگور» در يك قاب فرصت بسيار كميابي در سينماست و آقاي اوكانر چندين فرصت اينچنيني را از دست داده است. اما حسابدار در سال ۲۰۱۶ در همان مسير درست از سينماي پوست انداخته اكشن هاليوودي روي پرده رفت كه از سال ۲۰۱۴ توسط «جان ويك» و «اكوآلايزر» آغاز شده بود. آقاي اوكانر شايد براي اولين بار روي مسير درستي حركت ميكرد كه مخاطب سينما تشنه ديدن اثري ديگر و مشابه با آن آثار بود.
«حسابدار» در فيلم اول و دوم روايتگر مردي داراي اوتيسم با نام «كريسيتين وولف» است كه كار عمدهاش حسابرسي و پاك كردن پولهاي كثيف دستههاي تروريستي در سراسر دنياست. آقاي اوكانر در فيلم اول مخاطب را در دنياي منزوي اين كاراكتر قرار ميدهد و سعي دارد از طريق فلشبكها آنچه بر او و برادرش، بركستون گذشته است را به تصوير بكشد. اكشن آقاي اوكانر همچون دو نمونهاي كه اشاره شد از يك اتفاق ساده آغاز شد. اگر جان ويك صرفا پس از بازيگوشي خطرناك چند بچهروس آن كشتار را به راه انداخت يا «رابرت مككال» پس از غيبت دخترك روس همصحبتش در يك كافه شبانه تغيير رويه داد، كريس هم در حسابدار در پي اشتباه محاسباتي كارفرماي جديدش دست به نجات همكار حسابدارش ميزند و اين مسير اكشن جذاب آقاي اوكانر را رقم ميزند.
آقاي اوكانر اما در حسابدار ۲ داستان را كمي از آن حالت انزوا بيرون كشيده و با پررنگ كردن نقش كاراكتر بركستون روايت خود را در مسير باديفيلمها قرار داده و هم ماجراجويي و هم كمدي روايت را بيشتر كرده است. به نوعي داستان «حسابدار ۲» ديگر آن اكشن خشك سال ۲۰۱۶ نيست و از آن پوسته بيرون آمده است. در قياس دو اثر و نحوه پيشبرد روايت بايد گفت كه فيلم اول ساختار روايي محكمتري دارد و همين باعث شده تا مخاطب سينماي سرگرمي آماده تماشاي روايت دوم شود. آقاي اوكانر تنوع روايي خود را در اثر دوم تا جايي كه توانسته بالا برده، اما حجم خردهروايتها و ناقص ماندن بسياري از اين كورهراهها بسيار آزاردهنده است. بهطور مثال به خردهروايت كاراكتر «آناييس» در اين فيلم دقت كنيد كه چگونه آقاي اوكانر صرفا از او سوءاستفاده ميكند تا نقش اصلي بهدردنخور معمايي باشد كه كريس و بركستون در پي حل آن هستند. اين نگاه يكسويه به كاراكتري كه ميتواند تا جايي از روايت سكانسهاي بيشتري به خود اختصاص بدهد كمي آزاردهنده است. آزاردهنده از اين جهت كه ممكن است استوديو و آقاي اوكانر سعي در ساخت يك اسپينآف از زندگي كاراكتر آناييس پس از عمل جراحي و سندروم اكتسابي او داشته باشند كه اين تصميم عملا حسابدار ۲ را تبديل به داستاني ناقص و صرفا معرفيكننده اسپينآف آناييس ميكند؛ آناييسي كه شايد پس از اسپينآف زنانه جان ويك در سال جديد و تماشاي واكنش مخاطب به آن، دو يا چند سال ديگر روي پرده برود.