«طراشعر» منتشر شد
كتاب «طراشعر» اثر امين افضلپور از سوي نشر هرمز منتشر شد.
اين كتاب شامل مقدمهاي از احمد بيرانوند، شاعر، نويسنده و منتقد ادبي است با نام «مكثي در طراشعر» كه تلاش دارد ويژگيهاي اين قالب ادبي را معرفي كند. بيرانوند در اين مقدمه با اشاره به اينكه شعر هنگام شنيدن، هنري دست دوم و در ديدن، هنري دست سوم حساب ميشود، گفته است: «اين واسطههاي دوم و سومي كه به آنها اشاره ميكنم به معناي سطحبندي هنر نيست، بلكه به معناي فاصلهاي است بين آنچه رخ ميدهد تا آنچه ما ميبينيم گويي ما يك اتفاق را در روايت سوم يا دوم ميشنويم، چراكه هيچ چيز در جهان قابل فهم بيواسطه نيست. حتي ما خود با شعور خود بيواسطه نيستيم و هميشه بين ما و جهان اطراف لايهاي هر چند نازك از دانستن و ندانستن فاصله مياندازد و درك هنر و در اين مجال، شعر از اين قانون مبرا نيست.»
او ادامه داد: «اگر تاكنون شعر را از راه شنيدار و بعد از آن از راه خواندن دريافتهايم اكنون شكل ديگري از واسطه به واسطههاي پيشين ميافزايد و شعر را از هنري دست سوم به هنري دست چهارم تبديل ميكند.»
به اعتقاد بيرانوند در طراشعري كه امين افضلپور به ما پيشنهاد ميدهد؛ «شاعر از حروف نه تنها به صورت صوتي بلكه به شكل تصويري نيز كار ميكشد و به عبارتي از توان گرافيكي حروف بازتعريفي براي ايجاد رابطهاي دوسويه ميان شعر و تصوير بهره ميبرد؛ اين حركت به گونهاي است كه ما حروف را به شكلي ديگرگونه در كار ميبينيم و به تعاقب آن، تصوير را با طنازي بيشتري درك ميكنيم.»
كتاب طراشعر دو فصل دارد؛ در فصل اول نمونههايي از طراشعر آمده و فصل دوم شامل «مصاحبه، گفتوگو، نقد و مقاله پيرامون طراشعر» است كه گزيدهاي از مصاحبههاي افضلپور با خبرگزاري ايبنا، راديو تارنا، شبكه راديويي ايران و مجله ادبي توتم است. در اين فصل همچنين يادداشتهايي از حميدرضا شكارسري، محمدرضا سنگري، عليرضا نصيري خانقاه، فرخ لطيفنژاد رودسري، آرش آذرپيك، مجتبي تجلي، ندا جوادي، حسن رسولي، رضا روشني، عابدين پاپي، آرش سيستاني، اكبر بهداروند و... به كتاب ضميمه شده است.
امين افضلپور خالق سبك طراشعر و همچنين نظريهپرداز مفاهيمي چون «مراعات نظير تصويري» و «تغيير در كاليگرافي ادبي» است. او دانشآموخته رشته الكترونيك و صاحب يازده مجموعه شعر منتشر شده است.
كتاب «طراشعر» را نشر هرمز در ۲۶۲ صفحه به قيمت ۴۵۰ هزار تومان راهي بازار نشر كرده است.