• 1404 شنبه 18 مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 6112 -
  • 1404 شنبه 18 مرداد

كش و واكش بر سر ماجراي گوساله‌پرستي

اظهارات جليلي مبني بر تشبيه مدافعان مذاكره به گوساله‌پرست با واكنش تند اصولگرايان رو‌به‌رو شد، اما رجانيوز از جليلي دفاع كرده است

گروه گزارش|سعيد جليلي، عضو شوراي عالي امنيت ملي در تازه‌ترين اظهارات خود بار ديگر روحيه و رويكرد خود در قبال مذاكرات را نشان داده است و هم عصبانيت خود از دبيري علي لاريجاني بر شوراي عالي امنيت ملي.
مشخصا لاريجاني به عنوان شمايل مدافع مذاكره حالا بر صندلي دبيركلي در اين شورا تكيه زده است و جليلي با ادبياتش‌ حتي صداي اصولگراياني كه بعضا همراه و يار لاريجاني نيستند را نيز در آورده است.كما اينكه اخيرا اظهارات وحيد جليلي برادر او در مذمت كساني كه در جنگ 12 روزه بر محور وطن‌پرستي تاكيد داشتند با انتقاداتي مواجه شد؛ اظهاراتي كه در آن وحيد گفت برخي تصور مي‌كنند وطن آغل است كه همه حول محور آن جمع شوند.
جليلي، ساعاتي پس از انتصاب علي لاريجاني به سمت دبيري شوراي عالي امنيت ملي در يك جلسه سخنراني در تهران با طرح يك روايت ديني درباره حضرت موسي و قوم بني‌اسراييل موضوع مذاكره ايران با اروپا و امريكا را با «گوساله‌پرستي» مترادف خواند. او اين بخش از سخنراني‌اش را در شبكه ايكس هم منتشر كرد و نوشت: «خداوند براي بني‌اسراييل پيامبري فرستاد تا آنها را از ظلم فرعون برهاند، اما آنها پس از پيروزي بر فرعون، وقتي ۴۰ روز پيامبرشان به كوه طور رفت، گوساله‌پرست شدند؛ عده‌اي نيز امروز پس از اينكه دشمن در وسط مذاكره به ما حمله كرد و ملت ايران پيروز شد، مجددا دم از مذاكره مي‌زنند!»
آش اظهارات سعيد جليلي به اندازه‌اي شور شد كه صداي رسانه‌هاي خالص اصولگرايي را هم در آورد. پيش‌تر خبرگزاري تسنيم، هم به تندي به اين سخنان آقاي جليلي واكنش نشان داد و نوشت: «جز حلقه‌اي از طرفداران ايشان كه برايشان «هر چه آن خسرو كند شيرين بود!» مصداق دارد، باقي مخاطبان، از انقلابي گرفته تا ديگران به ايشان انتقاد كرده‌اند.»
در كنار تسنيم، روزنامه جوان هم در شماره روز پنجشنبه ۱۶ مرداد ماه از جليلي انتقاد كرد و نوشت: «تمثيل گوساله سامري و آغل‌ شدن ايران و شبيه به آن نه لحن مناسب است و نه مناسبتي با رفتار فرضا طرفداران مذاكره دارد. فضاي مجازي را به‌هم مي‌ريزد و مقدمه‌اي مي‌شود براي رفتارهاي ضدانسجام بعدي.»
تسنيم همچنين توصيه كرد كه جليلي «كفش راديكال‌گويي را از پاي سياست درآورد» و نوشته است: «جناب جليلي وقتي چنين تشبيهي را به كار مي‌برد قاعدتا بايد توضيح دهد كه وجوه اين تشبيه كدامند؟ مشبّه و مشبّه‌به چيست؟ وجه شبه آنها كجاست؟ موسي كيست؟ گوساله‌پرستي دقيقا اينجا مصداق چيست؟ سامري كدام است؟ چه كسي به كوه طور رفته؟» طيف قاليباف نيز به‌ شدت به اظهارات جليلي واكنش نشان دادند. محمود رضوي، مشاور محمدباقر قاليباف در شبكه ايكس نوشت: «نمي‌دانم چرا مي‌خواهند در اذهان تثبيت كنند موسي در دسترس نيست و به كوه طور رفته! اما موسي نه‌تنها به ميان مردم آمد، بلكه هر روز در تصميم‌گيري‌ها، جلسات و پشت بلندگو بود. مردم هم در روز‌هاي جنگ نشان دادند كه تمام‌قد پشت موسي هستند و قوم بني‌اسراييل نيستند كه با بي‌خبري ‎گوساله‌پرست بشوند!»
سعيد آجورلو از ديگر چهره‌هاي حلقه محمدباقر قاليباف هم در واكنش به مثال جليلي نوشت: «هم موسي هست و هم ملت گوساله‌پرست نشدند.»
روزنامه خراسان هم در مطلبي به اين مساله پرداخت و نوشت: «اين نوع بيان و تمثيل از زبان آقاي جليلي، نه‌تنها بي‌انصافي، بلكه ناسپاسي آشكاري نسبت به فداكاري جمعي يك ملت است.چرا فكر مي‌كنيد رهبري غايب است؟» در مقابل اما پايگاه خبري رجانيوز يك تنه به ميدان آمده و از جليلي در برابر اين انتقادات دفاع كرده است. در يادداشت اين سايت موضوع «مذاكره با امريكا» يك «بت‌واره بزرگ» توصيف شده و آمده كه «دكتر جليلي با تمثيل «گوساله سامري» دقيقا به قلب اين بت‌خانه شليك كرد.» رجانيوز همچنين نوشته است كه «اين تمثيل از آن جهت ويرانگر بود كه دقيقا نقطه حساس و محل شكست گفتماني آنها را هدف گرفت و مردم پيروز را از اطاعت دوباره از سامري‌ها برحذر داشت.»
اين پايگاه خبري به مديرمسوولي ميثم نيلي كه زماني رسانه جبهه پايداري خوانده مي‌شد و اين روزها به صورت خالص از ديدگاه‌ها و مواضع جليلي پيروي و دفاع مي‌كند هم چنين نوشته است كه «زنده نگهداشتن بت مذاكره، نقطه مشترك اصلاح‌طلبان تندرو تا بخشي از اصولگرايان است.‌»
فارغ از همه اين واكنش‌ها اظهارات سعيد جليلي و طرح مثال گوساله‌پرستي اظهارات برادر او در سمت قائم‌مقام صداوسيما در هفته‌هاي اخير را نيز مورد بازخواني قرار داده است. همزمان با برقراري آتش‌بس، وحيد جليلي در شبكه افق صدا و سيما در انتقاد از آنچه «فضاي ناسيوناليستي و غلبه ملي‌گرايي» خواند، گفته بود: «وطن براي ما صرفا يك مفهوم جغرافيايي نيست. يك مفهوم تاريخي است. بعضي‌ها مي‌خواهند وطن را به آغل تبديل كنند.» وحيد جليلي همواره ادبيات تندتري در قياس با سعيد داشت، اما به نظر مي‌رسد برخي تغييرات در نهادهايي همچون شوراي عالي امنيت ملي و بازگشت چهره‌هايي همچون علي لاريجاني به اين نهاد مشخصا تشابهات ادبي برادران جليلي را بيش از پيش نمايان كرده است. تشابهي از آغل خواندن مفهوم وطن جغرافيايي توسط وحيد تا گوساله‌پرست خواندن مدافعان مذاكره توسط سعيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون