• 1404 شنبه 5 مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک سپه fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 6148 -
  • 1404 شنبه 5 مهر

گره كور ترافيك رودبار به دست بخش خصوصي باز مي‌شود

فرزانه صادق، وزير راه: سرمايه‌گذار ساخت لاين منجيل - رودبار جذب شده است

   مهرداد لاهوتي، نماينده مجلس:  از ظرفيت بخش خصوصي به‌جهت سرعت‌دهي استفاده مي‌شود

فرزانه صادق، وزير راه و شهرسازي، روز پنجشنبه سوم مهرماه ۱۴۰۴ به گيلان سفر كرد و در خلال اين سفر از پروژه‌هاي متعدد ريلي، جا‌ده‌اي و مسكن بازديد كرد. تسهيل و بهره‌برداري از طرح‌ها و پروژه‌هاي راه و شهرسازي از عمده اهداف اين سفر بود. تكميل اتوبان رشت - قزوين در رودبار نيز يكي از پروژه‌هاي مورد بررسي وزير راه بود. توضيح پيرامون آزاد‌راه رودبار - منجيل اينكه بخشي از اتوبان رشت - قزوين در ورودي شهر رودبار، قطع مي‌شود و سپس طي مسير از ميان شهر، مجددا ادامه پيدا مي‌كند. ساخت اين بخش از جاده به طول حدودا ۸ كيلومتري سال‌هاست كه از دولتي به دولت ديگري منتقل مي‌شود اما به اتمام نمي‌رسد. لاين رفت به سمت رشت، در دولت سيزدهم به بهره‌برداري رسيد. اما مسير برگشت، ساخته نشد. از علل بيان شده به‌جهت عدم تكميل اين آزاد‌راه در منطقه رودبار، طي ساليان متوالي، ملاحظاتي پيرامون از رونق افتادن كسب و كار زيتون‌فروشاني است كه در اين مسير مغازه دارند كه البته ساختن مجتمع‌هاي رفاهي-تجاري در مجاورت اتوبان به عنوان راهكار، توسط كارشناسان ارائه شده اما به هر ترتيب تا به حال، هيچ اقدام موثري صورت نگرفته است و اين گذر از ميانه شهر، باعث شده مسافراني كه در تعطيلات به استان گيلان سفر مي‌كنند، در مسير بازگشت با گره كور ترافيكي در اين منطقه روبه‌رو ص‌شوند و ساعت‌ها در راه بمانند. البته مسير رفت هم با اينكه كمتر از دو سال است كه به بهره‌برداري رسيده است با چالش‌هايي مواجه شده است و در همين بازه زماني در چند مورد نيازمند ترميم بوده است. 
شهريورماه امسال، ترافيك شديد و صف خودرويي ۱۵ تا ۲۵ كيلومتري اين آزاد‌راه مجدد چالش‌برانگيز شد و مسيري كه از رشت تا تهران به ‌طور متوسط بايد حدودا در ۵ تا ۶ ساعت طي شود تا ۱۲ ساعت ادامه داشت و راه برگشت از سفر را به كام مسافران تلخ كرد. فرزانه صادق، وزير راه و شهرسازي در پاسخ به سوال «اعتماد» در اين زمينه با توضيح اينكه مشكل اصلي در مسير برگشت (رشت به قزوين) است، گفت: «ديروز با اقدامي كه توسط شركت ساخت انجام شد، سرمايه‌گذار جذب شده است كه بايد تشكر ويژه‌اي هم از استاندار گيلان داشته باشيم و لاين برگشت را به زودي آغاز مي‌كنيم. اين به زودي آغاز كردن را از اين نظر مطمئن مي‌گويم كه سرمايه‌گذار، آمده و كار را پذيرفته است.»
وي در ادامه شرح داد: «ما در لاين رفت از قزوين به رشت هم آلترناتيوهايي در نظر داريم كه دسترسي به رودبار و منجيل را داشته باشيم كه نگراني‌هاي مردم عزيز ما در اين دو شهر هم رفع شود.»
وزير راه همچنين اضافه كرد: «آزادراه شرقي رشت نيز در دستور كار است كه حدود ۷۰ درصد توسط دولت و ۳۰ درصد توسط بخش خصوصي تكميل خواهد شد.»
صادق، مدت زمان رفع اين گره ترافيكي در جنوب گيلان را، حداكثر سه سال و ارزش ريالي اين پروژه را پنج هزار ميليارد تومان، عنوان كرد.
در ادامه مهرداد لاهوتي، نماينده شهرستان لنگرود در مجلس شوراي اسلامي پيرامون ساخت محور رشت-قزوين در محدوده رودبار و آزاد‌راه شرقي رشت، كه از تقاطع امامزاده هاشم تا محور رشت - لاهيجان ادامه دارد و موجب مديريت بار ترافيك مي‌شود، توضيح داد: «در اين پروژه‌ها كه هم‌اكنون آزادراه شرقي در امام‌زاده هاشم آغاز شده است، دولت و بخش خصوصي با هم مشاركت دارند. از ظرفيت بخش خصوصي به‌جهت سرعت‌دهي استفاده مي‌شود و از بانك‌ها نيز به اين صورت كمك گرفته مي‌شود كه بر اساس قانون برنامه ششم، ماده ۵۶، تكليف شده چون منابع دولت محدود است، سازمان برنامه و بودجه متعهد مي‌شود پس از پرداخت منابع مالي توسط بانك‌ها، نسبت به بازپرداخت به بانك، اقدام كند.»
وي همچنين بيان كرد با توجه به محدوديت‌هايي كه كشور با آن مواجه است و طبق آمار سه ‌ماهه، وصولي‌ها ۴۰ درصد كاهش داشته، انصافا خانم صادق نگذاشتند كارها بخوابد و از تركيب‌هاي اين‌چنيني استفاده مي‌كنند كه خودش ابتكار عمل است.
لاهوتي همچنين پيرامون برخي ديگر از پروژه‌هاي راه و جاده‌اي استان گيلان شرح داد: «در آزاد‌راه رشت - آستارا گره بزرگ ما، تملك زمين بود كه حدود ۸۰ كيلومتر تملك صورت گرفت يا در لنگرود، حدود هزار ميليارد تومان عمليات جديد آغاز شده است. از تصميمات خوبي كه در سفر خانم وزير گرفته شد، رسيدگي به حرائم دريا بود و قرار شد جلسه ويژه‌اي برگزار شود تا نسبت به مشخص شدن حريم ۶۰ متري دريا، با سازمان منابع طبيعي، تعيين تكليف شود و چالش‌هاي بخش مسكن نيز در سفر استاني خانم صادق به گيلان مورد بررسي قرار گرفت.»
گفتني است؛ عمليات اجرايي آزاد‌راه قزوين - رشت در سال ۱۳۸۰، آغاز شد و در اسفند سال ۱۳۸۸، به بهره‌برداري رسيد. اين آزادراه كه حدفاصل دو استان قزوين و گيلان (شهرهاي قزوين و رشت) را به يكديگر متصل مي‌كند، باهدف تقويت محور تهران-قزوين- رشت- انزلي- آستارا كه بخشي از مسير كريدور جاده‌اي شمال - جنوب است، احداث شده و يكي از مهم‌ترين محورهاي ارتباطي كشور محسوب مي‌شود. برنامه تكميل اين آزادراه كه در بخش رودبار-منجيل متوقف شده بود دو سال پس از افتتاح رسمي در سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در نهايت باند رفت آزادراه منجيل - رودبار كه بخشي از آزادراه قزوين - رشت محسوب مي‌شود در ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ به بهره‌برداري رسيده‌ است، اين آزادراه كه 2/8 كيلومتر طول دارد با هزينه ۲۴۰ ميليارد توماني افتتاح شده و مشكل ترافيك ورودي شهر رودبار را برطرف كرده است. اما باند برگشت اين محدوده تا امروز تكميل نشده و مسير برگشت همچنان از داخل شهر رودبار عبور مي‌كند. ساخت لاين رفت، هر چند به كم ‌شدن بار ترافيكي كمك كرده است اما موجب حل كامل اين مشكل نشده و گره ترافيكي پابرجاست. برخي، اعتراض كسبه و فروشندگان زيتون را كه نگران از بين رفتن اقتصاد محلي با كاهش رفت‌وآمد مسافر در محدود شهر رودبار بودند را علت اصلي تاخير چندين ساله تكميل اين پروژه جاده‌اي مي‌دانند. آزادراه قزوين - رشت ۱۹ تونل به طول ۵/۵ كيلومتر، ۳۰ پل بزرگ و ۴۴۰ پل كوچك دارد و طول آن ۱۳۸ كيلومتر است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون