معاون اول رييسجمهور:
كاغذبازي موجب كاهش درآمد ايران از ترانزيت شده است
معاون اول رييسجمهور با اشاره به ضرورت حل مشكلات ترانزيتي در كشور، گفت: هيچ راهي جز ايجاد هماهنگي براي حل مشكلات در پايانههاي مرزي نداريم تا يك صدا از مرزها شنيده شود. محمدرضا عارف در جلسه «ستاد ملي گذر مرز به مرز (ترانزيت)» با اشاره به اينكه ترانزيت يكي از مهمترين مسائل و اولويتهاي كشور در چند دهه گذشته بوده است، بيان كرد: تهيه سند برنامه ملي ترانزيت يكي از تكاليف قانون برنامه هفتم پيشرفت است. ترانزيت يك مساله راهبردي، سياسي، اقتصادي، تجاري و فرهنگي است. ترانزيت يكي از مزيتهاي كشور بوده و موقعيت جغرافيايي ايران ايجاب ميكند كه توسعه راههاي ترانزيتي به طور جدي دنبال شود. در كنار منافع اقتصادي، توسعه راههاي ترانزيتي ميتواند به حفظ جايگاه فرهنگ اصيل و عميق ايران كمك كند؛ بنابراين اين مساله اولويتدار كشور بايد پيگيري شود. معاون اول رييسجمهور با تاكيد بر لزوم حل چالشهاي مديريتي براي بهبود وضعيت ترانزيتي كشور، خاطرنشان كرد: اصلاحات ساختاري يكي از اهداف برنامه هفتم پيشرفت است كه اين مساله بايد در ترانزيت هم درنظر گرفته شود. بروكراسي زائد در مرزهاي ايران نسبت به كشورهاي همسايه يكي از چالشهاي كشور است كه نتيجه آن عدمالنفع ما از مزاياي ترانزيت بوده است. كاغذبازي و بروكراسي موجب كاهش درآمد ايران از مساله ترانزيت شده است. از سويي، گاهي وجود اختلافنظر در يك ماده از قانون موجب ميشود كه قانون به درستي اجرايي نشود. عارف افزود: ما در مرزهاي كشورمان مشكل داريم. كاميونها در پايانههاي مرزها به دلايل مختلف معطل ميمانند كه اين مساله براي كشور هزينه ايجاد ميكند. در ديدگاه خوشبينانه، وسواس ما در مرزها زياد است، درحالي كه بايد اصل را بر اعتماد گذاشت و اگر خلافي رخ داد، با آن برخورد شود. معاون اول رييسجمهور با اشاره به تجربه موفق اداره كشور در جنگ ۱۲ روزه، گفت: اين تجربه اثبات كرد كه با هماهنگي ميتوان كشور را به خوبي اداره كرد. اكنون هم هيچ راهي جز ايجاد هماهنگي براي حل مشكل در پايانههاي مرزي نداريم تا يك صدا از مرزها شنيده شود. هماهنگي و انسجام در مديريت پايانههاي مرزي يك ضرورت است. عارف همچنين با تاكيد بر لزوم اهميت مسائل امنيتي در مرزها خاطرنشان كرد: در تصميمات مربوط به مرزها بايد مسائل امنيتي مورد توجه باشد، ولي نبايد اين موضوع مسائل ترانزيتي را به چالش بكشد. همچنين بايد تصميماتي بگيريم كه موجب افزايش سرعت عمل در تردد از مرزها شود. وقتي اطلاع داريم كه كاميوني سند معتبر براي حمل كالا دارد، با كاربست سازوكارهاي مشخص، اجازه دهيم آن كاميون از خاك كشورمان به مقصد كشور ديگر در اسرع وقت عبور كند.