• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3329 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ شهريور

خبر

درخواست اوباما از مخالفان برجام

لطفا بر احساسات خود غلبه كنيد

باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا از مخالفان توافق هسته‌اي خواست تا بر احساسات خود غلبه كنند و پيش از انتقاد از اين توافق نسبت به آن آگاهي كامل داشته باشند. به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه گاردين، باراك اوباما جمعه شب در يك گفت‌وگوي آنلاين اينترنتي با گروه‌هاي يهودي امريكا اختلافات ميان واشنگتن و تل‌آويو بر سر توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 را به اختلاف خانوادگي تشبيه كرد و گفت كه اين مناقشه پس از اجراي اين توافق تسكين خواهد يافت. اوباما در اين كنفرانس ويديويي كه توسط فدراسيون يهوديان شمال امريكا در كاخ سفيد برگزار شد، تصريح كرد: همانند تمام خانواده‌ها، گاهي اوقات اختلاف نظرهايي وجود دارد و در برخي موارد مردم از اختلافات يك خانواده بيش از اختلافات با مردم عامي كه خانواده هم نيستند ناراحت مي‌شوند. من از مخالفان و منتقدان مي‌خواهم تا بر احساسات خود كه موجب آسيب به اين بحث شده است غلبه كنند و توافق هسته‌اي را بر اساس واقعيات آن ارزيابي كنند. وي تاكيد كرد كه همه بايد در زمان بحث درباره توافق هسته‌اي اين نكته را در ذهن خود داشته باشند كه ما همگي حامي اسراييل هستيم و بايد اطمينان يابيم كه به اين طرز تفكر خدشه وارد نمي‌كنيم. اوباما در ادامه به طور تلويحي مخالفان توافق هسته‌اي را جنگ‌طلب خواند و گفت كه اگر كنگره امريكا ماه آينده به توافق راي منفي بدهد گزينه نظامي عليه تهران محتمل خواهد بود. در اين صورت ما واقعا گزينه‌هاي متعددي نخواهيم داشت. ما به نوعي كوركورانه پرواز خواهيم كرد. نتيجه‌گيري منطقي اين است كه هر رييس‌جمهوري، من يا رييس‌جمهور بعدي، براي اينكه از عدم دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي اطمينان يابد، بايد بگويم كه اقدام نظامي را مطرح خواهد كرد چون گزينه‌هاي زيادي براي ما باقي نمانده است. وي افزود: اين به اين معني نيست كه مخالفان توافق هسته‌اي خواهان جنگ هستند، بلكه تحليل هوشمندانه از اين حقيقت است كه چه گزينه‌هايي پيش روي ما قرار دارد. رييس‌جمهور امريكا در ادامه اين گفت‌وگو با تكيه بر ادعاي بي‌اساس غرب و ‌امريكا مبني بر تلاش ايران براي دستيابي به ظرفيت توليد سلاح هسته‌اي، گفت: توافق هسته‌اي بهترين راه ديپلماتيك براي جلوگيري از دستيابي ايران به اين تسليحات است. اين توافق تمام راه‌هاي ممكن ايران براي ساخت سلاح هسته‌اي را مسدود مي‌كند. باراك اوباما در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با بيان اينكه با رد توافق هسته‌اي گزينه ديگري به غير از اقدام نظامي پيش روي ما نخواهد بود تاكيد كرد كه اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران تاثيرگذار نيست. اوباما يادآور شد: توافق هسته‌اي نگراني‌هاي جامعه بين‌الملل درباره برنامه هسته‌اي ايران را برطرف مي‌كند و با توجه به گسترش نيروهاي داعش در منطقه و بحران سوريه اين توافق موجب مي‌شود رسيدگي به اين موضوعات راحت‌تر باشد.

 

تلاش ايران و آفريقاي جنوبي براي نزديكي بيشتر

حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران و آفريقاي جنوبي تلاش مي‌كنند در عرصه‌هاي مختلف به يكديگر نزديك شوند. حسين اميرعبداللهيان در نشست كاري ايران و آفريقاي جنوبي، بر رويكرد دو طرف براي نزديكي روابط سياسي و اقتصادي تاكيد كرد. وي تلاش‌هاي سفيران جمهوري اسلامي ايران و آفريقاي جنوبي را در نزديك شدن روابط دو كشور بسيار موثر خواند و افزود: سفيران دو طرف مي‌توانند با همفكري و همكاري روابط دو‌جانبه را تحكيم بخشند و در اين زمينه شاهد تلاش سفيران ايران و آفريقاي جنوبي بوديم. به گزارش خبرگزاري صداو سيما، معاون وزيرخارجه آفريقاي جنوبي نيز در اين نشست با اشاره به برجام تاكيد كرد: توافق ايران و 1+5 مي‌تواند تاثير ويژه‌اي بر ارتقاي توانمندي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران به ويژه در مساله انرژي در جهان داشته باشد. نوما اينديا‌ام فكتو با يادآوري تاريخ و تمدن باشكوه ايران افزود: هم‌اكنون جمهوري اسلامي ايران با اتكا به ظرفيت‌هاي داخلي خود توانسته است در بحث اقتصاد و انرژي ميان كشورهاي جهان مطرح باشد و برجام مي‌تواند اين ظرفيت‌ها را برجسته‌تر كند. او تاكيد كرد: ايران و آفريقاي جنوبي همكاري ديرينه‌اي دارند و اين نشست باعث مي‌شود اين همكاري بيش از گذشته شود. كميته كاري ايران و آفريقاي جنوبي امروز با حضور معاونان وزارتخانه‌هاي مختلف آفريقاي جنوبي و معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه در مركز مطالعات سياسي وزارت امورخارجه برگزار شد.

 

وزير خارجه جمهوري چك به تهران مي‌آيد

لوبو مير زائورالك، وزير خارجه جمهوري چك به تهران سفر مي‌كند. وي قرار است در آخر هفته جاري در راس يك هيات تجاري متشكل از مديران 48 شركت اين كشور به تهران سفر كند. وزير امور خارجه جمهوري چك با سرپرستي يك هيات تجاري سفري چهار روزه از 13 تا 16 شهريور ماه به ايران خواهد داشت. لوبو مير زائورالك در اين سفر با تعدادي از مقامات كشورمان از جمله همتاي ايراني خود ديدار مي‌كند. طبق آنچه رسانه‌ها اعلام كرده‌اند مديران شركت‌هاي فعال در زمينه ساخت هواپيماي باري و قطعات آن، خدمات توريستي و گردشگري، توليدات دارويي، حمل و نقل كالا، حفاري و خدمات اكتشاف نفت و گاز، ماشين آلات تراش و تجهيزات معدن، تامين كننده تجهيزات ماشين آلات خودرو، نيروگاه و راه آهن در جمهوري چك از جمله افراد حاضر در اين هيات تجاري محسوب مي‌شوند. علي طيب‌نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي ايران ارديبهشت ماه سال جاري در سفر به جمهوري چك با اشاره به ايجاد زمينه‌هاي گسترش و توسعه همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور گفت: طي سال‌هاي اخير حجم مبادلات تجاري و روابط دو طرف به‌شدت كاهش يافته و براي توسعه همكاري‌ها دو كشور تلاش مي‌كنند. به گزارش ايسنا، مبادلات تجاري بين ايران و چك در سال گذشته به حدود 24 ميليون دلار رسيد كه سهم طرف چك پنج برابر صادرات ايران ذكر شد. به گزارش پراگ مانيتور، چندي پيش وزير خارجه جمهوري چك در واكنش به توافق هسته‌اي ايران و قدرت‌هاي جهاني تصريح كرد: امضاي اين توافقنامه بين‌المللي احتمالا منجر به سفر مقام‌هاي دولتي چك به تهران خواهد شد. وي افزود: اين توافقنامه فرصت‌هاي جديدي را در روابط دو جانبه باز خواهد كرد. مشاوره و رايزني در سطح معاونان وزير دو كشور اخيرا آغاز شده و اين رايزني‌ها از طريق هيات‌هاي پارلماني و تجار و بازرگانان دو كشور ادامه داشته است. امضاي اين توافقنامه، انگيزه‌اي براي يك سفر احتمالي در سطح دولتي به ايران خواهد شد.

 

درخواست مخالف سوري از روحاني براي مذاكره با عربستان

هيثم مناع يكي از مخالفان سوري و عضو كميته نشست قاهره از رييس‌جمهوري ايران خواست كه نشستي ميان ايران و عربستان درباره سوريه تشكيل دهد. به گزارش ايسنا، هيثم مناع، رييس جريان سوري القمح (گندم) در گفت‌وگو با شبكه الميادين از حسن روحاني درخواست كرد تا كنفرانسي براي ديدار سران عربستان و ايران ترتيب دهد، زيرا به اعتقاد وي وضعيت سوريه به مذاكرات تهران و رياض نيازمند است و چنين گفت‌وگوهايي تاثيرات مثبتي بر وضعيت سوريه خواهد داشت. او افزود: قطر داراي وضعيت دشواري است و از تركيه كه خود در بحران به سر مي‌برد مي‌خواهد تا كمكش كند بتواند نقش خود را در سوريه ايفا كند. به گزارش شبكه خبري العالم، اين عضو كميته نشست قاهره درباره اقدام‌هاي انجام شده براي نتيجه‌گيري از مذاكرات و نشست‌هاي قاهره گفت: چهار كميته مذاكره‌كننده سوريه شايد به‌زودي فعاليت خود را آغاز كنند. مناع با بيان اينكه بيشتر گروه‌هاي مخالف با محتواي دو سند موافق هستند، افزود: مسائلي كه امكان توافق بر سر آن ميان مخالفان و دولت وجود دارد آغاز خواهد شد و مسائل مورد اختلاف به ديگر مراحل بعدي مذاكره موكول مي‌شود. وي بيان كرد: شمار زيادي از مخالفان و مقام‌هاي دولتي، خود را در اختيار كميته‌هايي قرار داده‌اند كه بايد متشكل از كارشناسان، تكنوكرات‌ها و نخبگان باشد. اعضاي شوراي امنيت و گروه دوستان سوريه عنوان «تنها نماينده مردم سوريه» را از ائتلاف مخالفان سوريه حذف كرده و به جاي آن درباره ايجاد گروهي ازمخالفان سخن مي‌گويند. مناع با بيان اينكه كشورهاي غربي هم پيمان، ائتلاف را براي مشاركت در طرح دي مستورا تحت فشار قرار داده‌اند، خاطرنشان كرد: يكي از سفيران اروپايي مستقيما به اين ائتلاف گفته اگر براي مشاركت به توافق نرسيد، مخالفان ديگري هستند كه مشاركت‌شان كفايت مي‌كند. تركيه هم‌اكنون نقش مصر در اين فرآيند را وتو مي‌كند در حالي كه عربستان همچنان درصدد جلوگيري از ايفاي نقش ايران در اين مساله است. دومين نشست مخالفان سوريه با نظارت وزارت خارجه مصر كه ميزبان نشست اول مخالفان نيز بود، اواسط خردادماه امسال با حضورجمعي از چهره‌هاي برجسته مخالفان سوري در قاهره برگزار شد. اين كنفرانس هدف خود را «ارايه رويكرد ملايم‌تر مخالفان سوريه درباره چگونگي پايان بخشيدن به بحران آن كشور، ممانعت از كشته شدن مردم و تلاش براي تحقق خواسته‌هاي مشروع ملت اين كشور براي تغييرات سياسي همراه با حفظ تماميت ارضي سوريه و نهادهاي دولتي آن» اعلام كرده بود. پس از آنكه كميته ناظر بر نشست قاهره در مورد موضوع‌هاي كلي مربوط به اين كنفرانس به توافق رسيد، كار خود را در قاهره آغاز كرد. نزديك به 200 تن از نمايندگان طيف‌هاي مخالف سوريه از كشورهاي تركيه، عراق، لبنان، فرانسه و سوييس براي شركت در كنفرانس و دستيابي به راه‌حلي براي پايان بحران اين كشور به قاهره رفتند. مهم‌ترين نتايج نشست اول مخالفان در روزهاي 22 تا 24 ژانويه گذشته در قاهره صدور «بيانيه قاهره» و تشكيل كميته ناظر تماس با طرف‌هاي مخالف سوريه با هدف آماده‌سازي مقدمات تشكيل كنفرانس دوم در اين شهر بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون