• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3329 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ شهريور

كاركنان جوان شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون موفق به كسب افتخارات پژوهشي قابل توجهي در ايران و خارج از ايران گرديدند

خيز بلند شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون

شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون با گستره‌اي بيش از 1400 كيلومتر مربع، در بردارنده ميادين بزرگ، منحصر به فرد و پيچيده‌اي چون مارون، كوپال و شادگان است كه از شمال به هفتگل و نفت سفيد، از شرق و جنوب شرقي به رودخانه جراحي و از غرب و جنوب غربي به 30 كيلومتري اهواز محدود بوده و روزانه حدود 600 هزار بشكه نفت از آن توليد مي‌گردد. علاوه بر اين، توليد روزانه 570 ميليون فوت مكعب گاز، افزون بر 25 هزار بشكه گاز مايع و 7 هزار بشكه ميعانات گازي يا نفتا، بخش ديگري از توليدات هيدروكربوري شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون است و اين شركت را درفهرست اصلي‌ترين تامين‌كنندگان خوراك پتروشيمي‌ها در سطح كشور قرار داده است. در اين گزارش به مروري بر عملكرد اين شركت پرداخته مي‌شود.

شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون در سال 93 موفق به تحقق 101 درصدي برنامه توليد نفت خام شد و اين نرخ توليد تا پايان تير ماه 94 به 4/101 درصد ارتقا يافت

انجام تعميرات اساسي ايستگاه تزريق گاز مارون و بازرسي خطوط لوله

پس از اينكه در نيمه دوم سال 93 شاهد كاهش زمان تعميرات اساسي از 45 به 38 روز بوده و مشاهده شد كه به موجب اين كاهش زمان، 70 ميليون متر مكعب گاز بيش از برنامه پيش بيني شده درمخزن آسماري مارون تزريق گرديد، شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون توانست با همكاري شركت خدمات مهندسي و تجهيزات صنعتي توربين جنوب، تعميرات اساسي تجهيزات فرآيندي و مخازن خود را به ميزان 115 درصد تحقق بخشد. علاوه‌بر‌اين، بازرسي بيش از 1500 كيلومتر خط لوله توسط اداره بهره‌برداري نيز از اقدامات كارشناسان شركت بود كه در آن شناسايي نقاط آسيب پذير، اشكالات و معايب اين خطوط لوله در مدتي كمتر از 60 روز به انجام رسيد و نتايج آن با ادارات مربوطه درميان گذاشته شد.

سامانه‌هاي رايانه‌اي، پايشگر عمليات توليد نفت و گاز مارون

POM سامانه‌اي است كه جهت پايش عمليات توليد در شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون طراحي، ايجاد و پياده‌سازي شد. سامانه
Production Operation Monitoring را مي‌توان از نسل جديد برنامه‌هاي پايشي دانست كه نفت و گاز مارون موفق گرديد آن را توليد كند. تعيين ملزومات رفع تنگنا (كالا/خدمات)، تعيين كارگروه پيگيري موضوع و ثبت اقدامات آنها، ثبت دوره‌هاي يادآوري جهت پيگيري موضوعات در جلسه صبحگاهي عمليات، ثبت دستاوردهاي كارگروه به عنوان درس آموخته‌هاي سازمان و تهيه گزارشات متنوع و تحليلي را مي‌توان از ويژگي‌هاي عمده اين سامانه دانست. سامانه مديريت مصرف كالا نيز سامانه‌اي است كه در سال 94 معرفي شد كه تعيين وضعيت مصرف كالا در كارتابل خصوصي ادارات، مشاهده گزارشات از جمله موجودي كالاهاي هر اداره، مغايرت خريد و مصرف كالاي ادارات و گزارش ريالي هزينه‌هاي خريد به تفكيك ادارات و گروه‌هاي كالا را مي‌توان از توانمندي‌هاي اين سامانه جديد نام برد كه به دست توانمند كارشناسان شركت طراحي و نگارش گرديده است. لازم به ذكر است از ابتداي سال 93، 18 سامانه جهت تسهيل هر بيشتر كنترل و پايش فرآيند توليد و پيشبرد اهداف سازمان در زمينه رسيدگي به امور كاركنان در حوزه‌هاي علمي، فني و رفاهي در شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون طراحي گرديده است كه سامانه مديريت پروژه‌ها، سامانه گردآوري داده‌هاي صنعتي (IDA)، سامانه نظارت بر فرآيند توليد، سامانه امور كاركنان، سامانه مبادله اندوخته‌ها و تجربيات (سمات)، سامانه خدمات رايانه‌اي، سامانه انتقال داده‌هاي سرچاهي، سامانه پايش عمليات توليد، سامانه ثبت و ارزيابي اطلاعات تامين‌كنندگان كالا و منابع خريد، سامانه مديريت چاپ، سامانه رسانه ديجيتال روابط عمومي، سامانه مجازي اتوماسيون صنعتي، سامانه مكانيزه خدمات اداري، سامانه امور منازل، سامانه مديريت پرسنل اركان ثالث، سامانه جامع مديريت فرآيند آموزش و سامانه برنامه‌ريزي نگهداري تعميرات را شامل مي‌شوند.

براي نخستين بار در سطح مناطق نفتخيز جنوب، طراحي و احداث مركز داده در مارون

مركز داده (Data Center) شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون با توجه به افزايش قابل ملاحظه ضريب نفوذ فناوري‌هاي نوين اطلاعاتي در فرآيندهاي جاري شركت و با هدف فراهم آوردن زيرساخت مناسب بر اساس استانداردهاي روز طراحي و احداث گرديد. ايمني، حفاظت فيزيكي و پايداري سرويس شامل تامين برق پايدار و بدون قطعي غيرمترقبه از استانداردهاي اين مركز مي‌باشند بطوريكه علاوه بر جلوگيري از دسترسي غيرمجاز، احتمال قطعي غير مترقبه سرويس رايانه‌اي را به صفر رسانده و سرورهاي مركزي موجود در اين محل به صورت تمام اتوماتيك از نظر حريق و نفوذپذيري محافظت مي‌شوند. پشتيبان‌گيري از اطلاعات سازمان از ديگر مزاياي اين مركز بوده و دسترسي به سيستم نيز تعريف شده است و فقط تعداد مشخصي از افراد مجوز دسترسي داشته كه ضريب اطمينان از امنيت داده‌ها را ارتقاء مي‌بخشد.

براي نخستين بار در سطح وزارت نفت، ساخت دستگاه كنترلر توسط مارون

دستگاه كنترلر هوشمند شارژرهاي صنعتي واحدهاي عملياتي تا توان 30KVA براي نخستين‌بار در سطح صنعت نفت كشور توسط كارشناسان نگهداري و تعميرات شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون طراحي و ساخته شد. تامين برق بدون وقفه همواره در سازمان‌هاي توليدي موضوعي جدي بوده و استفاده از برق DC از طريق باتري‌هاي صنعتي جهت تامين برق مورد نياز و قطع نشدني در كنترل و پايش عمليات توليد از موارد اجتناب ناپذير بوده است. شارژرها و UPS‌ها از يك سيستم كنترل مركزي جهت اعمال دستورات به ساير قسمتهاي تجهيز و در نهايت ايجاد خروجي با ثبات و پايدار براي ادوات ابزار دقيق و كنترلي بهره مي‌برند و از آنجايي كه سخت افزار و المان‌هاي قدرت اين دستگاه و نيز مدارهاي آنها داراي توپولوژي يكساني است، بيشترين تفاوت در سيستم كنترل يا همان پردازشگر اصلي بوده كه در صورت طراحي و ساخت دستگاهي با ماژول كنترلي واحد، بسياري از تجهيزات و دستگا‌هاي گرانقيمتي كه از سرويس خارج شده‌اند را مي‌توان دوباره احياء كرد و به سرويس آورد. كنترلر SBC-600 ره آورد اين ايده است و در شرح مزاياي اين دستاورد مي‌توان گفت كه نياز به نمونه خارجي آن كاملا برطرف شد، سيستم كنترل كاملا ارتقاء يافت، نياز به تعويض شارژرها و صرف هزينه‌هاي هنگفت از بين رفت و توسعه دانش فني علاوه بر بومي‌سازي آن حاصل گرديد.

ارتقاء سيستم مخابراتي مارون از CPUبه Apply Server

ارتقاء نسخه CPU سيستم به بالاترين و جديدترين نسخه موجود، افزايش سرعت بالا آمدن سيستم مركز تلفن از 20 به زير 10 دقيقه و افزايش سرعت اجراي نرم افزارهاي مركز يا همان نرم‌افزار مديريت از 15 دقيقه به 15 ثانيه را مي‌توان از مزاياي اجراي اين طرح دانست. رفع محدوديت‌هاي توسعه مركز از بعد نرم‌افزاري و ترافيك تلفني علاوه بر تامين توان نرم افزاري سيستم ستاد مركزي شركت جهت اتصال به شبكه سراسري كارخانه‌ها و همچنين ترانزيت بين شركتي را مي‌توان از ديگر جنبه‌هاي مثبت پياده‌سازي اين طرح برشمرد.

نشت‌بندي خط لوله به‌جاي يك هفته، در يك ساعت

يكي از خطوط لوله غير فلزي انتقال پسآب واحدهاي نمكزدايي شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون به همت كارشناسان اداره تعميرات خطوط لوله اين شركت تنها در يك ساعت و با استفاده از قطعات ساخت داخل مورد تعميرات و نشت‌بندي دايم قرار گرفت. اين مهم براي نخستين بار در ميان شركتهاي بهره‌بردار زير مجموعه مناطق نفتخيز جنوب انجام پذيرفت و همگان را نسبت به خودكفايي كامل از تخصص و تجهيزات خارجي اميدوارتر كرد. كار تعمير و نشت‌بندي اين نوع لوله خاص پيش از اين در انحصار خارجي‌ها بود كه براي يك پروژه اينچنيني، يك هفته زمان و مبالغ هنگفت صرف مي‌شد، اما با ايده‌اي كه ارايه شد، يعني ساخت فلنج، بوش و كونس در داخل كشور و توسط سازندگان بومي استان خوزستان و استفاده از آنها به‌جاي كيت و لوله 20 متري U شكل خارجي، محل نشت به‌صورت كامل مهار شد. قيمت يك كيت خارجي، به جز هزينه لوله U شكل و جابه‌جايي زمان بر تجهيزات بزرگ آنها علاوه بر اسكان، ترابري و دستمزد يك هفته‌اي كاركنان شركت، حدود 5 ميليارد ريال است، در حالي كه 10 سري از تجهيزات نشت‌بندي فقط با 30 ميليون ريال ساخته شد، يعني 10 مورد نشتي به‌جاي اينكه با هزينه‌اي بيش از 500 ميليارد ريال و 10 هفته زمان رفع گردد، با 30 ميليون ريال و 10 ساعت صرف وقت مرتفع مي‌شود.

جشنواره افتخارات پژوهشي كاركنان مارون در داخل و خارج كشور

كاركنان جوان شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون موفق به كسب افتخارات پژوهشي قابل توجهي در ايران و خارج از ايران گرديدند. بازي‌هاي مديريتي، روش نوين در توسعه و آموزش منابع انساني در دومين كنفرانس ملي آموزش و توسعه سرمايه انساني ايران، شبيه‌سازي ديناميكي ربات آتونوماس درون لوله‌هاي نفت و گاز به وسيله نرم افزارهاي Adams و MA TLAB در سومين كنفرانس سيستم‌هاي مكانيكي و نوآوري صنعتي دانشگاه آزاد، دو مقاله تحت عناوين ارايه روش نوين در آموزش ضمن خدمت كارشناسان واحدهاي عملياتي نفت مبتني بر آموزش الكترونيك علاوه بر بررسي عدم تقارن قيمت نفت خام و بنزين خرده فروشي در بازار امريكا را در كنفرانس بين‌المللي مهندسي و مديريت محيط زيست لهستان، كمانش ورق ساندويچي ارتوتروپيك متقارن با تكيه گاه‌هاي گيردار تحت بارهاي فشاري گسترده در سومين كنفرانس ملي سيستم‌هاي مكانيكي و نوآوري صنعتي دانشگاه آزاد اهواز، بررسي مكانيزم خوردگي لوله API-5lX52 دستگاه تفكيك‌گر سيار نفت (MOT) چاه‌هاي نفت در حضور اسيد كلريدريك و بازدارنده‌هاي محيطي و موازنه زمان-هزينه با در نظر گرفتن محدوديت منابع در پروژه‌هاي چند حالته با استفاده از الگوريتم ژنتيك اصلاح شده در دوماهنامه بين‌المللي علوم طبيعي هندوستان عناوين پژوهش‌هايي هستند كه در سال‌هاي 93 و 94 توسط كاركنان اين شركت انجام شد.

در راستاي صيانت از محيط زيست، نفت و گاز مارون همراه با طرح ملي محيط يار

شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون براي آشنا‌سازي هر چه بيشتر ساكنان اطراف تاسيسات عملياتي خود با اصول ايمني و استانداردهاي زيست محيطي، طرح ملي محيط يار را با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست استان اجرا كرد. در سال 93، شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون بيش از 450 ميليون ريال را صرف حمايت از اين طرح در بخش‌هاي آموزش و اطلاع‌رساني نمود. در راستاي اجراي طرح محيط يار در سال 94، 4000 كتاب آموزش اصول و روش‌هاي حفاظت از محيط زيست جهت رده سني كودك، نوجوان و جوان تهيه شده است كه در آينده نزديك با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست استان در روستاهاي همجوار واحدهاي عملياتي شركت توزيع
خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون