• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3329 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ شهريور

«اعتماد» در گفت‌وگو با اعضاي شورا، آخرين صف‌آرايي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان را براي انتخاب رييس شورا بررسي مي‌كند

راي‌‌هاي «خاكستري» همچنان حرف اول را مي‌زنند

حميدرضا خالدي / حبيب كاشاني و يكي دو عضو ديگر اصولگراي شورا در جلسه علني شوراي شهر، هادي ساعي را كنار كشيده‌اند و با هم در‌گوشي صحبت مي‌كنند. صحبت‌هايي آرام كه حتي تذكر چمران هم نمي‌تواند مانع از ادامه آن شود. به فاصله چند دقيقه بعد از اتمام اين گفت‌وگو، ساعي در حلقه محمد سالاري و چند عضو اصلاح‌طلب ديگر شورا قرار مي‌گيرد تا بار ديگر صحبت‌هاي درگوشي بين آنها براي دقايقي باعث شود تا اعضاي شوراي شهر حواس‌شان معطوف به آنها شود. در حالت عادي اين صحبت‌هاي درگوشي شايد چندان جاي تعجبي نداشته باشد، ولي در اين روز‌ها و درحالي كه قرار است در جلسه هفته علني آتي شورا، انتخابات رياست شوراي شهر براي سومين سال برگزار شود، اين تحركات و صحبت‌هاي در‌گوشي مي‌تواند معاني بسياري داشته باشد.

صحبت‌هايي در ادامه جلسات اصلاح‌طلب و اصولگرا براي تعيين استراتژي انتخاباتي رياست شوراي شهر انتخاباتي كه گفته مي‌شود مانند دو سال قبل تنها دو كانديدا خواهد داشت. احمد مسجد جامعي از سوي اطلاح‌طلبان و مهدي چمران از طيف اصولگرايان. تجربه دو انتخابات گذشته ثابت كرده است كه تا لحظه آخر چندان نمي‌توان نتيجه اين انتخابات را پيش‌بيني كرد. درحال حاضر نسبت اصلاح‌طلبان به اصولگرايان شوراي شهر 13 به 14 نفر است. بدين‌ترتيب آراي هر يك از چهار نفر باقيمانده به يكي از دو قطب اصلاح‌طلب يا اصولگرا باعث تضمين پيروزي نماينده آن طيف در انتخابات رياست شورا در سال سوم خواهد بود. هادي ساعي، حسين رضا‌زاده و عباس جديدي سه ورزشكار عضو شوراي شهر به همراه الهه راستگو كه طي دو سال اخير طيف سياسي مشخصي نداشته است، چهار عضوي هستند كه آراي خاكستري انتخابات رياست شوراي شهر چهارم را در دست دارند. در اين بين شنيدن نظرات اعضاي شوراي شهر، به خصوص اعضايي كه تاكنون چندان اظهارنظري در مورد انتخابات نداشته‌اند، شنيدني است. كساني كه از آخرين آرايش‌هاي اصولگرايان و اصلاح‌طلبان براي انتخابات مي‌گويند.

جلسات اصولگرايان و اصلاح‌طلبان

عبدالمقيم ناصحي، عضو اصولگرا و رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا يكي از همين چهره‌هاست. او در گفت‌وگو با «اعتماد» از موضعش در انتخابات مي‌گويد: به هر حال طيف فكري ما مشخص است. طبيعي هم هست كه بخواهيم به كانديداي جناح خود راي بدهيم. البته به‌نظرم عملكرد آقاي چمران هم قابل قبول و دفاع بوده است. وي در مورد جلسات اصولگرايان براي انتخابات رياست شوراي شهر نيز مي‌گويد: من سياسي نيستم. تاكنون هم در چنين جلساتي شركت نكرده‌ام ولي به‌طور‌طبيعي اصولگرايان همچنين جلساتي را براي انتخابات داشته‌اند. معصومه‌ آباد، عضو ديگر اصولگراي شورا هم كه چندان تمايلي به صحبت در اين مورد ندارد نيز مثل ناصحي، به همين جمله بسنده مي‌كند كه راي من مشخص است. به هر حال ما جزو جبهه اصولگرايان هستيم و طبيعتا بايد به نماينده طيف خود راي بدهيم.

از سوي ديگر اعضاي اصلاح‌طلب شورا نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» از جلسات خود مي‌گويند. ولي‌الله شجاع‌پوريان از اعضاي اصلاح‌طلب شورا بيشترين تاكيدش روي آراي سرگردان شوراست كه مي‌تواند تعيين‌كننده باشد: اصلاح‌طلبان روي كانديداتوري مسجد جامعي اتفاق‌نظر دارند و تمام تلاش خود را براي سنگين‌تر كردن كفه آراي اصلاح‌طلبان در انتخابات آتي به كار خواهند برد. البته باز هم همه‌چيز به راند آخر و روز انتخابات كشيده خواهد شد. روزي كه سرنوشت سومين رييس شوراي چهارم را مشخص خواهد كرد. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اصلاح‌طلبان شوراي شهر در روزهاي باقيمانده تا انتخابات رياست شورا، باز هم جلساتي را در اين خصوص خواهند داشت يا خير؟ مي‌گويد: ما هر هفته جلسات منظمي را داريم كه تاكنون در چند جلسه در مورد انتخابات بحث شده است.

علاوه بر شجاع پوريان، احمد حكيمي‌پور ديگر عضو اصلاح‌طلب شورا نيز با تاييد جلسات اصلاح‌طلبان و نام بردن از احمد مسجد جامعي به عنوان كانديداي اصلي اين جناح مي‌گويد: « خود آقاي مسجد جامعي هم در جلسات ما حضور داشته‌اند و كانديداتوري را پذيرفته‌اند مگر اينكه اتفاق خاصي در اين روزهاي باقيمانده رخ دهد.»

ورزشكاران زير دوخم انتخابات را مي‌گيرند

از اين اظهارنظر‌ها كه بگذريم، نظرات سه عضو ورزشكار شوراي شهر كه همواره كسب آراي خاكستري‌شان جزو دغدغه‌هاي دو طيف اصلاح‌طلب و اصولگراي شورا بوده نيز در نوع خود شنيدني است. هادي ساعي كه خود را عضو مستقل شوراي شهر مي‌داند همچنان حاضر نيست نام كانديداي مورد نظر خود را بر زبان بياورد و تنها به گفتن همين جمله بسنده مي‌كند كه: من از روي عملكرد كانديداها به آنها راي خواهم داد. عباس جديدي هم همچون هفته‌هاي قبل در موضع بي‌طرفي يا به قول خودش «فيف تي – فيف تي» يا همان 50 – 50 خودمان است و مي‌گويد: من هنوز تصميمي نگرفته‌ام. حسين رضا‌زاده هم سكوت كرده و حاضر به صحبت در مورد راي خود در انتخابات رياست شوراي شهر نيست.

با اين وجود برخي ديگر از اعضا با وضوح و شفافيت بيشتري از آراي خود مي‌گويند. احمد دنيا‌مالي، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر و عضو اصلاح‌طلب آن، در مورد رايي كه به صندوق خواهد انداخت مي‌گويد: كانديداي ما معلوم است و كسي نيست جز، شخص آقاي مسجد‌جامعي. هيچ‌كس ديگري هم مدنظر نيست. همه ما هم تلاش خواهيم كرد تا به وي به عنوان يكي از ليدرهاي اصلاح‌طلبان راي بدهيم. وي درپاسخ به اين سوال كه آيا اصلاح‌طلبان جلساتي با راي «خاكستري»‌هاي شوراي شهر داشته‌اند يا خير‌؟ مي‌گويد: مسلما جلساتي داشته‌اند ولي من از نتايج آن اطلاعي ندارم.

شورا را دوقطبي نكنيد

البته در اين بين و در اوج جبهه‌گيري‌ها و سهم‌خواهي‌ها اعضايي همچون احمد حكيمي‌پور هم هستند كه با چشمي ديگر به صحنه انتخابات نگاه مي‌كنند. اين عضو شاخص اصلاح‌طلبان معتقد است كه شورا نهادي سياسي نيست كه بخواهيم انتخابات آن را سياسي و جناحي كنيم: من از همان سال اول شوراي چهارم بارها هم به دوستان اصلاح‌طلب و هم به اعضاي اصولگراي شورا تاكيد كرده‌ام كه بياييد كاري كنيم كه انتخابات رياست شورا سياسي نشود چرا كه چنين شرايطي باعث خواهد شد تا فقط گروهي از افراد رانت‌خوار و سودجود از دعواها و صف‌بندي‌هاي سياسي سوءاستفاده كنند و شورا هم نتواند نقش نظارتي خود را برشهرداري و مديريت شهري، اعمال كند. بنابراين به نظر من انتخابات نبايد جناحي شود بلكه هر كس مي‌خواهد بايد كانديدا شود و اعضا به وي راي دهند. اما در عين حال تابع جمع هستم و به نظر اكثريت اعضا در فراكسيون اصلاح‌طلبان احترام مي‌گذارم.

بدين‌ترتيب، در حالي كه تنها سه روز ديگر به انتخابات رياست شوراي شهر باقي مانده، به نظر مي‌رسد باز هم همه‌چيز به روز راي ياد شده و صحن شورا كشيده شود. انتخاباتي كه در پايان آن مشخص خواهد شد آيا رياست يك دهه‌اي مهدي چمران همچنان ادامه خواهد داشت يا احمد مسجد‌جامعي براي دومين بار، كرسي رياست شورا را از آن خود خواهد كرد‌؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون