• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3330 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ شهريور

خبر كوتاه

جراحي زانوي عقاب آسيا

احمدرضا عابدزاده بعدازظهر ديروز زير تيغ جراحان رفت تا زانوي آسيب ديده خود را جراحي كند. كاپيتان پيشين تيم ملي ايران كه اسفندماه سال ۱۳۸۰ به خاطر عارضه مغزي در بيمارستان بستري شد و پس از تحمل يك دوره سخت مجددا به زندگي بازگشت، حالا به دنبال برطرف كردن مشكلي است كه سال‌هاست او را آزار مي‌دهد. عابدزاده پيش از اين چندين بار زانوي مصدوم خود را به تيغ جراحان سپرد كه در يكي از اين جراحي‌ها كه سال ۱۳۷۸ انجام شد ۱۵ تكه استخوان زايد از پاي او خارج شد. عابدزاده از قبل اعلام كرده بود كه بعد از بازي ستاره‌ها زانويش را عمل خواهد كرد.

 

جديدترين دعوت شده به تيم كي‌روش؛ كاوه رضايي

چند روز بعد از آنكه علي كريمي به جاي مهرداد قنبري مصدوم راهي اردوي تيم ملي شد، يك بازيكن اصفهاني ديگر نيز توسط كي روش در ليست تيم ملي براي بازي با گوام و هند قرار گرفت تا تعداد نماينده‌هاي ذوب آهن در ليست سرمربي پرتغالي دوباره به عدد يك برسد. كاوه رضايي، بعد از شروع درخشان در ليگ پانزدهم و گلزني به پرسپوليس در آزادي، حالا به تيم ملي دعوت شده است. او در اين اردو، جانشين عليرضا جهانبخش خواهد بود؛ ستاره‌اي كه همچنان مصدوم است و به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي، آلكماري‌ها قصد دارند او را حفظ كنند و شرايطي را فراهم بياورند تا اين بازيكن با طي كردن كامل دوره مصدوميت، آماده بازي براي اين تيم شود.

 

چرا بازي استقلال- چين تايپه لغو شد؟

بازي دوستانه استقلال برابر چين تايپه كه قرار بود ديروز برگزار شود، با درخواست سرمربي آبي‌ها لغو شد. اين در حالي است كه مظلومي روز گذشته اعلام كرد بود كه از برگزاري چنين بازي‌اي بي‌خبر است. با اين حال شنيده‌ها حاكي از آن است كه مظلومي كاملا از برگزاري اين بازي خبر داشته است ولي با توجه به زمان برگزاري اين بازي درخواست لغو آن را داده است. مظلومي از مديران باشگاه درخواست كرد كه با توجه به تمرينات بدنسازي تيمش، اين بازي را فردا برگزار كنند اما مخالفت تيم چين تايپه با زمان درخواستي سرمربي استقلال باعث لغو اين بازي شد. چين تايپه روز پنجشنبه در انتخابي جام جهاني 2018 در تهران به مصاف عراق مي‌رود و با توجه به اينكه ايران ميزباني بازي‌هاي عراق را برعهده دارد قرار بود استقلال در استاديوم تختي با چين تايپه روبه‌رو شود كه اين بازي با مخالفت سرمربي استقلال لغو شد.

 

آيا تعطيلي ليگ برتر بعد از هفته پنجم درست است؟

تعطيلي شانزده روزه ليگ برتر پس از هفته پنجم بهانه‌اي شد تا بازيكنان ليگ برتر را از نظر بدنسازي موشكافي كنيم. بازيكناني كه پس از فصل بدنسازي حالا با استراحت روبه‌رو شده‌اند؛ استراحتي كه مي‌تواند منجر به تپش قلب شود و احتمال آسيب‌ديدگي‌ را افزايش دهد. به طور معمول با توجه به ژن آسيايي‌ها، در فوتبالِ ايران شش هفته بدنسازي در باشگاه‌ها انجام مي‌شود؛ اتفاقي كه منجر مي‌شود بازيكن، از هفته ششم بدني صد در صد آماده داشته باشد. اما حالا هفته ششم ليگ تعطيل شده و بدنِ بازيكن سيرِ نزولي پيدا مي‌كند. موردي كه بدنسازها آن را «شوك برعكس» مي‌نامند و معتقدند بدن از فرم نرمال خارج مي‌شود. بدنِ شلاق‌خورده بازيكنان پس از آمادگي صد در صد زماني كه از شرايط مسابقه خارج شود، منجر به مصدوميت بدني مي‌شود. به همين دليل تيم‌هايي كه متوجه اين وقفه شده بودند، بدنسازي پيش فصل‌شان را كوتاه‌تر كردند. چون در حال حاضر با توجه به خارج شدن بدن بازيكنان از شرايط مسابقه، نياز به بدنسازي مجدد دارند. در اين زمان تيم‌هايي موفق‌تر عمل مي‌كنند كه بدن بازيكنان را در بازه‌هاي زياد و زماني كوتاه‌مدت به شرايط آرماني برسانند. هر چند كه بازيكنان در اين زمان انگيزه بدنسازي پيش فصل را ندارند و كار براي باشگاه‌ها سخت‌تر مي‌شود.

 

آمار استثنايي خامس رودريگز در رئال مادريد

خامس رودريگز تابستان گذشته از موناكو به رئال پيوست و خيلي زود توانست در ميان هواداران اين تيم به يك بازيكن محبوب تبديل شود. ستاره كلمبيايي، 22 جولاي 2014 با رئال مادريد قرارداد امضا كرد؛ قراردادي به ارزش 80 ميليون يورو اما زودتر از حد تصور ثابت كرد كه او ارزش اين همه پول را داشته است. از آن زمان 404 روز مي‌گذرد و خامس با زدن 19 گل و دادن 19 پاس گل در 48 بازي‌اي كه با پيراهن رئال به ميدان رفته، به يكي از محبوب‌ترين بازيكنان رئال بدل شده است. او با زدن دو گل استثنايي به بتيس در برتري 5 بر صفر رئال نشان داد كه نيمكت نشيني او در بازي اول رئال در فصل جديد برابر خيخون، تا چه اندازه در ثبت نتيجه تساوي بدون گل موثر بوده است. خامس فصل گذشته مهره بدون جانشين كارلو آنچلوتي محسوب مي‌شد؛ به طوري كه وقتي او به مدت دو ماه به دليل مصدوميت كف پا از ميادين به دور ماند، رئال نيز صدر جدول را به بارسلونا واگذار كرد و ديگر هرگز نتوانست جايگاهش را از كاتالان‌ها پس بگيرد. خامس فصل گذشته نخستين گلش براي رئال را در سوپركاپ اسپانيا و در برنابئو به اتلتيكو زد و نخستين پاس گلش را نيز در برتري 8 بر2 رئال بر لاكرونيا داد. خامس در 46 بازي و مجموعا 3503 دقيقه در فصل گذشته براي رئال به ميدان رفت كه 17 گل زد و 18 پاس گل داد و با دو گل ديشبش به بتيس و پاس گلي كه او به بيل داد، اين رقم به 19 گل و 19 پاس گل رسيد.

 

آموزش‌هاي ويژه كرار در مدرسه فوتبال

فوتباليست محبوب عراقي‌ها از مدتي قبل، آكادمي فوتبالش در عراق را تاسيس كرده تا به گروهي از هموطنان كم‌سن و سال خودش، براي تبديل شدن به فوتباليست‌هاي حرفه‌اي كمك كند. هافبك شماره 13 استقلال تهران اين روزها بازيكنان اين آكادمي را از عراق به تهران آورده و در روزهاي تعطيلي رقابت‌هاي ليگ برتر، به عملكرد آنها نظارت دارد. عراقي‌ها توي چند دهه اخير مهره‌هاي خوب زيادي را كشف كرده‌اند و برخي از اين بازيكنان نيز، سابقه بازي در ليگ برتر ايران را دارند. شايد از ميان بچه‌هاي آكادمي كرار، چند نفر آنها نيز در آينده براي بازي به فوتبال ايران اضافه شوند. آنها حتما در جلسه‌هاي فشرده اين اردو، راه و رسم برخورد با باشگاه‌هاي ايراني را از جاسم آموخته‌اند. چگونگي دعوا براي به دست آوردن يك شماره پيراهن، روش‌هاي كاربردي براي گرفتن دستمزد از باشگاه‌هاي ايراني، عبارت‌هايي براي توهين به داورها، متدهايي براي مصاحبه عليه فوتبال ايران و مسخره خطاب كردن آن و البته تمديد يكطرفه زمان مرخصي، به احتمال فراوان واحدهايي هستند كه در كنار آموزش فوتبال، در اين اردو تدريس مي‌شوند تا خداي ناكرده مفهومي به نام بازيكنِ عراقي منظم، در ليگ برتر ايران شكل نگيرد.

 

تعطيلات ليگ به سود چه تيم‌هايي بود؟

تعطيلات شانزده روزه ليگ برتر هر چند كه به ضرر تيم‌هايي مانند استقلال خوزستان شد كه هم بدنسازي مناسبي داشتند و هم در دورِ نتيجه‌گيري بودند، اما براي خيلي از تيم‌ها اين وقفه نياز بود. به خصوص تيم‌هايي مانند نفت تهران، فولاد، پرسپوليس، ذوب‌آهن و تراكتورسازي كه با وجود نيمكتي قوي و بازيكنايي مطرح، هنوز نتيجه دلخواه هواداران را نگرفته‌اند. تيم‌هايي كه در آغاز فصل فرصت بدنسازي نداشتند هم حالا اردوهاي جبراني را برگزار مي‌كنند. باشگاه‌هاي صباي قم، استقلال اهواز، راه‌آهن و ملوان بدون بدنسازي وارد مسابقات شدند. تيم مظلومي هم نشان داد كه اثرات بدن‌هاي كوفته هنوز در ساق‌هاي بازيكنان استقلال مشاهده مي‌شود و نيمه دوم مسابقات كم مي‌آورد. همچنين گسترش‌فولادي كه تيمي مسن براي بقا در ليگ بست هم هر از گاهي نياز به چنين تعطيلاتي دارد تا بازيكنانش با انرژي جديدي وارد اين ليگِ فرسايشي شوند. سياه‌جامگان نيز با تغيير كادرفني از اين تعطيلات براي هماهنگي تيمش سود برد.

 

بدبيني كي‌روش؛ اين توپ گرد است؟

سرمربي پرتغالي در نخستين روز ورودش به ايران به چمن آكادمي المپيك رفت. از همان ابتدا زمين تمريني درست به او نشان ندادند. كي‌روش به درون چمن رفت و چند قدم زد. چند گام براي كي‌روش كافي بود تا متوجه نامرغوب بودن چمن شود. كي‌روش مقداري از چمن را به آزمايشگاه برد و متوجه شد كه حدسش درست بود. پس از آن دستور داد كه عيب‌هاي چمن را برطرف كنند؛ اتفاقي كه در حيطه وظايف سرمربي نبود اما چه كند كه چنين شخصي در فدراسيون وجود خارجي ندارد. پس از آن كي‌روش مدام سر موضوعات مختلف با فدراسيون جنگ و دعوا داشت تا جايي كه مجبور شده بود ساده‌ترين اتفاقات را هم به گردن بگيرد؛ از رزرو هواپيما تا انتخاب هتل. حالا در آستانه دو ديدار مقدماتي تيم ملي، باز هم با چالش زمين تمرين مواجه شده‌ايم. فدراسيون هزينه صد و پنجاه ميليون توماني ورزشگاه دستگردي را نداد تا شاگردان كي‌روش به كمپ تيم‌هاي ملي تغيير مكان دهند؛ كمپي كه چمن‌هايش كوتاه و بلند است، جايگاه خبرنگاران ندارد، اينترنت ندارد، موبايل آنتن نمي‌دهد و سكوهايش هم پر است از خاك. حالا كي‌روش حق دارد كه به توپ‌هاي تمرين هم با اين دقت توجه كند. شايد توپ‌ها هم ديگر گرد نباشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون