بررسي نقش سلبريتيها در بازار كتاب
نشست «بررسي نقش سلبريتيها در بازار كتاب» برگزار ميشود. اين نشست كه به بررسي تاثيرگذاري چهرههاي شناختهشده بر اقتصاد و فضاي فرهنگي بازار كتاب ميپردازد با عنوان «خوانش يا نمايش» توسط معاونت پژوهشي دانشكده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي با همكاري انجمن علمي مطالعات ارتباطي و شهر كتاب مركزي، روز دوشنبه، ۲۶ آبان، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در كتابخانه دانشكده علوم ارتباطات برگزار ميشود. پدرام الوندي، علياصغر سيدآبادي و مرتضي كاردر، از فعالان حوزه رسانه و كتاب، سخنرانان اين نشست هستند. همچنين دبيري نشست را بهارك محمودي و ليدا كاووسي بر عهده دارند. در خبر برگزاري اين نشست آمده است: « در اين برنامه ابعاد گوناگون چهرههاي شاخص در عرصه توليد و ترويج كتاب را بررسي ميكنيم، چرا كه در سالهاي اخير، ورود سلبريتيها به بازار نشر با واكنشهاي متنوعي از سوي نويسندگان، ناشران و مخاطبان همراه بوده است؛ برخي آن را فرصتي براي گسترش دامنه مخاطبان كتاب و تقويت فرهنگ مطالعه ميدانند و برخي ديگر آن را تهديدي براي كيفيت آثار كشور تلقي ميكنند. واژه سلبريتي با بار معنايي منفي همراه شده است، اما لزوما به اين معناي منفي تعبير نميشود و شامل تمام چهرههاي شناختهشده ميشود. در دنياي رسانه با چيزي تحت عنوان كتاب بلاگر مواجه هستيم و از طرف ديگر در كشور ما كه سرانه مطالعه آن بسيار پايين است، معرفي كتاب توسط يك شخص معروف، آمار فروش را افزايش ميدهد. براي مثال معرفي كتاب توسط سروش صحت در برنامههاي اكنون و كتابباز تاثير بسياري به همراه داشت. افراد ديگري همچون مهران مديري و هوتن شكيبا از جمله اين افراد هستند كه به واسطه كلام آنها، كتاب مورد نظر با فروش بالايي روبهرو شد».