• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3331 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ شهريور

به دنبال افزايش انتقادها درباره شرايط پناهجويان در مرزهاي قاره سبز، رخ داد

فراخوان اتحاديه اروپا براي نشست اضطراري

تنها در همين چند روز گذشته صدها پناهجو به اروپا در مديترانه غرق شده، اجساد ۷۱ نفر در كاميوني در اتريش پيدا شده و شمار زيادي نيز در مرزهاي كشورهايي چون يونان، مقدونيه، صربستان، مجارستان و بلغارستان متوقف شده‌اند. به روايت بسياري از گزارشگران در مرزهاي قاره سبز يك تراژدي انساني آغاز شده است. اما با وجود همه اين حوادث مرگبار، اعلام پايان احداث سيم خاردار توسط مجارستان در مرز اين كشور با صربستان، مهاجران همچنان خود را به اميد يك زندگي بهتر به مرزهاي كشورهاي شرق اروپا از جمله مجارستان مي‌رسانند تا بتوانند از آنجا خود را به ديگر كشورهاي ثروتمند اروپايي برسانند.

بر اين اساس اتحاديه اروپا خواستار برگزاري نشست اضطراري براي يافتن راه‌حلي براي اين بحران شده است. رياست اتحاديه اروپا مي‌گويد وزراي كشور ۲۸ عضو روز ۱۴ سپتامبر يك نشست اضطراري خواهند داشت، چون اين بحران دچار ابعاد بي‌سابقه شده است.

اين در حالي است كه روز شنبه بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل متحد، خواستار يك واكنش جمعي براي مقابله با اين بحران شده و از كشورهاي روبه‌رو با سيل مهاجران خواسته بود مسيرهاي ايمن و قانوني براي آنها درست كنند.

بيانيه اتحاديه اروپا

در بيانيه اتحاديه اروپا آمده است: وضعيت پديده مهاجرت در خارج و داخل اتحاديه اروپا اخيرا ابعاد بي‌سابقه‌اي گرفته است. نشست فوق‌العاده ماه آينده اواخر يكشنبه شب در لوكزامبورگ برگزار مي‌شود. لوكزامبورگ رييس دوره‌اي اتحاديه اروپا، است. براساس آماري كه نهادهاي اروپايي منتشر كرده‌اند ماه گذشته ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ مهاجر به مرزهاي اتحاديه اروپا رسيده‌اند كه اين رقم سه برابر جولاي سال گذشته است و يك ركورد به حساب مي‌آيد.

تصميم احتمالي اتحاديه

براساس گزارش‌ها موضوع مباحث در نشست اضطراري اتحاديه اروپا شامل همكاري داخلي، مقابله با قاچاق مهاجران و سياست بازگرداندن آنها خواهد بود. آلمان، فرانسه و بريتانيا گفته‌اند كه اتحاديه اروپا بايد فهرستي مشترك از كشورهاي امن تهيه كند و اين فهرست مبناي پذيرش يا رد درخواست پناهجويي در همه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا باشد. اين در حالي است كه در حال حاضر هر كشور اروپايي فهرست خاص خود را دارد. اين كشورها همچنين خواهان ايجاد مراكزي در يونان و ايتاليا براي تفكيك سريع پناهجويان از مهاجران اقتصادي شده‌اند. پناهجويان اقتصادي عنواني است كه به كساني اطلاق مي‌شود كه از كشورهايي مي‌آيند كه در آنها جنگي در جريان نيست و شهروندان تحت فشار سياسي نيستند.

اختلاف داخلي

در حالي كه اتحاديه اروپا تحت فشار است تا قوانين انسان‌دوستانه‌اي در برابر پناهجويان تصويب كند، اما بين اعضاي اتحاديه اختلاف قابل توجهي ديده مي‌شود. تاكنون تنها برخي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از جمله آلمان و سوئد بخش اعظم پناهجويان را اسكان داده‌اند. اما بسياري از كشورهاي ديگر اتحاديه، در برابر ورود پناهجويان مقاومت مي‌كنند. به عنوان نمونه، مجارستان با ايجاد حصاري ۱۷۵ كيلومتري در مرز خود با صربستان آشكارا تلاش مي‌كند از ورود پناهجويان پيشگيري كند.

بر همين اساس بعضي دولت‌ها از پذيرش پناهجويان خودداري كرده و در برابر پيشنهادهاي اتحاديه اروپا بر سر يك طرح مشترك مقاومت نشان داده‌اند. همزمان بخشي از اين كشورها درحال سخت‌تر كردن سياست‌هاي مهاجرت در زمينه پناهجويي و امنيت مرزي هستند كه گاهي به دليل افزايش احساسات ضدمهاجر در داخل اين كشورهاست. قبلا بريتانيا تهديد كرده است اگر اتحاديه اروپا قانون سختگيرانه‌تري در برابر مهاجرت تصويب نكند، از اتحاديه خارج خواهد شد. در روزهاي اخير نيز ترزا مي، وزير كشور بريتانيا، گفت افزايش بحران مهاجران نتيجه نظام مرزهاي آزاد - شنگن - در حوزه اين اتحاديه است. او خواستار اعمال تدابير سخت‌تر مرزي در اتحاديه اروپا شده است.

اما آنجلا مركل، صدر اعظم آلمان كه اخيرا با وجود اعتراض راست‌هاي افراطي آلمان از اردوگاه پناهجويان در اين كشور ديدار كرده، مي‌گويد: «اگر اروپا همبسته باشد و ما همچنين نسبت به ديگران ابراز همبستگي كرده‌ايم، در آن صورت الان وقت نشان دادن آن است.» اين در حالي است كه آلمان انتظار دارد شمار پناهجوياني كه به اين كشور مي‌آيند در سال ۲۰۱۵ چهار برابر شده و به حدود ۸۰۰ هزار نفر برسد. ماتئو رنزي، نخست‌وزير ايتاليا هم كه كشورش به عنوان نقطه ورودي بسياري از مهاجران به اروپا تحت فشار زيادي است، مي‌گويد اتحاديه اروپا يك سياست واحد اروپايي ايجاد خواهد كرد، نه سياست‌هايي به تعداد كشورهاي اتحاديه. او مي‌گويد تغيير قوانين چند ماه طول خواهد كشيد اما در نهايت يك سياست واحد و يكپارچه در اين زمينه خواهيم داشت،

 

برش

لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه از كشورهاي اروپاي شرقي به دليل شيوه برخورد با بحران پناهجويان انتقاد كرد. وزير امور خارجه فرانسه، در يك مصاحبه به انتقاد از سياست برخي كشورهاي شرق اروپا، به‌خصوص مجارستان در قبال پناهجويان پرداخت و گفت: شوك‌آور است وقتي مي‌بينيم كه برخي كشورهاي اروپايي حاضر به تقسيم مهاجران نيستند. وزير خارجه فرانسه همچنين از اقدام مجارستان در ايجاد سيم خاردار در مرز اين كشور با صربستان انتقاد كرده و گفت اين كشور به ارزش‌هاي مشترك اروپا احترام نمي‌گذارد. فابيوس افزود: راه‌حل‌هايي روي كاغذ پيش‌بيني شده اما بايد سريع‌تر آنها را اجرا كرد.

 

نگاه-1

شينهوا| در بحبوحه جان باختن صدها پناهجو در درياي مديترانه، قدرت‌هاي غربي بايد به مسووليت شان در رخ دادن چنين تراژدي‌هايي اعتراف كنند و اقدامات بيشتري را براي پذيرفتن پناهجويان انجام دهند. به دنبال هجوم پناهجويان و مهاجران به اروپا، مقامات كشورهاي اروپايي در مورد اين چالش نگران هستند اما اين مقامات گويي فراموش كرده‌اند كه عامل بيشتر اين بحران خود كشورهاي اروپايي و هم‌پيمان اصلي‌شان يعني امريكاست. آنها همچنان به طور نظام‌مند به تروريست‌هاي سوري كه به دنبال ايجاد بي‌ثباتي در سوريه بوده‌اند، ادامه مي‌دهند و خود اين مساله عامل بروز درگيري‌ها و فرار بيشتر شهروندان سوري مي‌شود.

خبر

پليس اتريش اعلام كرد كه سه كودك سوري و خانواده‌هاي آنها كه پيش‌تر از داخل يك خودروي حامل ۲۶ مهاجر نجات داده شده‌ بودند، از بيمارستاني كه در آن تحت درمان بودند ناپديد شده‌اند. اين كودكان، شامل دو دختر و يك پسر، بين يك تا پنج سال مي‌شوند كه در بيمارستاني در مرز آلمان بستري شده بودند.

نگاه-2

رابرت فيسك در اينديپندنت | «انسانيت» در اروپا در حال نابود شدن است. ديوار چين، ديوار‌هاي رم در قرون وسطي و ديگر ديوارها براي اين ساخته شدند كه امپراتوري‌ها، ديكتاتورها و دموكراسي‌ها اين موانع يا موانع طبيعي مانند رشته‌كوه‌ها و رودخانه‌ها را براي دور نگه داشتن ارتش‌هاي خارجي‌ استفاده مي‌كردند و اكنون ما اروپاييان با جمعيت فقيري كه بي‌ گناهند و از عراق و سوريه، افغانستان و اتيوپي آمدند مانند تجاوزگران خارجي كه به دنبال غارت و سلطه بر استقلال و سرزمين خوب و سبز ما آمده‌اند، رفتار مي‌كنيم. آيا محبت كه درس بعد از جنگ جهاني دوم براي اروپاييان بود، از ياد رفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون