اداي احترام اسكورسيزي به كارگردان تازه درگذشته
مارتين اسكورسيزي در اداي احترام به راب راينر، از فيلم «ميزري» به عنوان محبوبترين اثر خود ياد كرد.
مارتين اسكورسيزي با نوشتن يادداشتي براي نيويورك تايمز، به شكلي خاص به راب راينر، كارگردان تازه درگذشته، اداي احترام كرد و نوشت: راب راينر دوست من بود، ميشل هم همينطور. از اين به بعد، درباره آنها بايد از زمان گذشته استفاده كنم و غم عميقي وجودم را پر ميكند، اما چاره ديگري نيست.
اسكورسيزي اولينبار پس از نقلمكان به لسآنجلس در اوايل دهه ۱۹۷۰، وقتي شروع كرده بود به حضور در گردهماييهايي به ميزباني جورج ممولي كه با حضور كمدينها و بازيگران تشكيل ميشد، با راب راينر آشنا شد و خاطرنشان كرد كه از همان ابتدا «عاشق وقت گذراندن» با اين بازيگر و كارگردان بود.
مهر به نقل از ورلد آف ريل نوشت: كارگردان «رفقاي خوب» نوشت: ما بهطور طبيعي به يكديگر علاقه داشتيم. او شوخطبع و گاهي اوقات به طرز گزندهاي بامزه بود، اما هرگز از آن دسته آدمهايي نبود كه اتاق را تسخير كند. او حس زيبايي از آزادي بيحد و حصر داشت، از زندگي در لحظه لذت ميبرد و خندههاي بلندي سر ميداد.
اسكورسيزي در يادداشت خود از «ميزري» راب راينر به عنوان اثر محبوبش ياد كرد و آن را «فيلمي بسيار خاص، با بازي زيباي كتي بيتس و جيمز كان» خواند. او همچنين از «اين اسپينال تپ است» به عنوان اثري ياد كرد كه در نوع خود بينظير است ... يك اثر بيعيب و نقص ... اسكورسيزي همچنين گفت وقتي داشت براي فيلم «گرگ وال استريت» در سال ۲۰۱۳ بازيگر انتخاب ميكرد، بلافاصله به راب فكر كرد تا نقش پدر جردن بلفورت با بازي لئوناردو ديكاپريو را بازي كند.
اسكورسيزي كه جايزه بهترين كارگرداني را از شصت و ششمين مراسم سالانه جوايز انجمن كارگردانان امريكا در سال ۲۰۱۴ و براي فيلم «گرگ وال استريت» دريافت كرد و با حضور راينر روي صحنه رفت تا جايزهاش را بگيرد، در ادامه درباره راينر نوشت: او ميتوانست بهترين بداههها را وقت بازي خلق كند، در كمدي استاد بود، به زيبايي با لئو و بقيه بچهها كار ميكرد و مخمصه انساني شخصيتش را درك ميكرد. اين مرد عاشق پسرش بود، از موفقيت او خوشحال بود، اما ميدانست كه محكوم به سقوط است. لحظه فوقالعادهاي هست وقتي راب تماشا ميكند كه جان فاورو به لئو توضيح ميدهد كه اگر قبل از اينكه كميسيون بورس و اوراق بهادار امريكا (S.E.C) فرصتي براي متهم كردن او به تخلفات پيدا كند، از شركتش دور شود، ميتواند نسبتا بدون آسيب از آنجا خارج شود. نگاه راب، وقتي متوجه ميشود كه لئو مردد است و درنهايت متوقف نخواهد شد، بسيار شيوا و گوياست. او ميگويد: «تو تمام پول دنيا را داري. به پول بقيه هم نياز داري؟» دقيقا يك پدر مهربان كه پسرش او را گيج كرده است. اسكورسيزي اضافه كرد: من از ظرافت و صراحت بازي او هنگام فيلمبرداري متاثر شدم، يكبار ديگر هنگام تدوين صحنه و هنگام تماشاي فيلم نهايي متاثر شدم. حالا حتي فكر كردن به لطافت بازي راب در اين صحنه و صحنههاي ديگر، قلبم را ميشكند.
راينر نيز در مصاحبهاي در سال ۲۰۱۳، اسكورسيزي را «يكي از بزرگترين فيلمسازان تمام دوران» خوانده و تاكيد كرده بود: وقتي براي بازي در فيلمي با شما تماس ميگيرد، تنها لازم است كاري را كه ميگويد انجام دهي ... سوال نپرس، فقط حاضر شو! او همان سال در نشست انجمن بازيگران گفت كه «بيشترين لذت» را در صحنه فيلم «گرگ وال استريت» برده و اسكورسيزي را براي ايجاد يك «زمين بازي عالي» ستايش ميكند. اسكورسيزي در يادداشت خود با اشاره به ۶ فيلم كلاسيك كه راينر كارگرداني كرده، گفت كه همه آنها به شدت متفاوت هستند، به ويژه از نظر ژانري. «اسپينال تپ» يك مستند موسيقيايي است، «كنار من بمان» فيلمي با موضوع بلوغ است، «عروس شاهزاده» فانتزي با چاشني طنز است، «وقتي هري سالي را ملاقات كرد» يك كمدي رمانتيك است، «ميزري» ترسناك است و «چند مرد خوب» يك درام سياسي است. طيفي كه راينر در اين فيلمها به ارمغان آورد واقعا بيسابقه بود. از ديگر تلاشهاي قابل توجه او در مقام كارگردان ميتوان به «رييسجمهور امريكا»، «چيز مطمئن» و «فهرست آرزوها» اشاره كرد. امسال، راينر فيلم «اين اسپينال تپ ۲ است: پايان ادامه دارد» را كارگرداني كرد كه اولين فيلم او در ۸ سال اخير بود.