• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3334 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ شهريور

رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي مجلس خبرگان :

تحريم‌ها برداشته نشود،‌معامله‌اي نخواهد بود

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح پنجشنبه در ديدار رييس و نمايندگان مجلس خبرگان، اين مجلس را مظهر كامل مردم سالاري اسلامي و مايه سكينه و آرامش در جامعه خواندند و با توصيه موكد به همه مسوولان براي حركت و تلاش در چارچوب منظومه فكري اسلامي و مراقبت براي همرنگ نشدن با ادبيات و كليشه‌هاي نظام سلطه تاكيد كردند: امروز مهم‌ترين وظيفه علماي ديني، روشنفكران دانشگاهي و مسوولان حساسيت نسبت به طراحي دشمن و شناخت آن و تشريح آينده اميدبخش و رو به پيشرفت كشور در چارچوب شاخص‌هاي منظومه فكري اسلام و با استفاده از قابليت‌ها و توانايي‌هاي جوانان و ظرفيت‌هاي گسترده كشور است.

رهبر انقلاب اسلامي همچنين نكات مهمي را درخصوص برجام و شرايط بعد از برجام بيان كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ابتداي سخنان خود با اشاره به برخي از آيات قرآن كريم درخصوص انزال سكينه الهي در قلب‌هاي مومنين، به واسطه تسليم بودن در برابر خدا و داشتن حسن ظن به وعده‌هاي الهي، مجلس خبرگان را زمينه‌ساز سكينه و آرامش در جامعه خواندند و در تبيين علت اين موضوع افزودند: مجلس خبرگان تنها مجلسي است كه دو انتخاب در آن انجام مي‌گيرد؛ يكي انتخاب نمايندگان مجلس خبرگان كه به وسيله مردم انجام مي‌شود و ديگري انتخاب رهبري كه به وسيله مجلس خبرگان انجام مي‌گيرد. ايشان خاطرنشان كردند: براساس اين دو انتخاب، مجلس خبرگان از يك جهت مظهر كامل مردم‌سالاري ديني و مردم سالاري اسلامي است و از طرف ديگر مظهر حاكميت ارزش‌ها و احكام اسلامي است. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: وقتي مجلس خبرگان با چنين ويژگي‌هاي منحصر به فردي تشكيل مي‌شود نمايندگان اين مجلس استقلال فكري و آگاهي خود را نشان مي‌دهند، اين موضوع زمينه‌ساز سكينه و آرامش در جامعه مي‌شود. رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه بايد در هر دو انتخاب مجلس خبرگان دقت لازم و استقلال فكري رعايت شود، گفتند: استقلال فكري به معناي آن است كه نمايندگان اين مجلس اسير كليشه‌ها و ادبيات نظام سلطه نباشند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: البته اين توصيه فقط براي نمايندگان مجلس خبرگان نيست بلكه همه مسوولان و اركان نظام و همه صاحبنظران سياسي و اجتماعي و ديني بايد مراقب باشند تا همرنگ ادبيات و كليشه‌هاي نظام سلطه نشوند. ايشان با اشاره به تلاش گسترده و تبليغات پرحجم جبهه استكبار براي تحميل ادبيات و واژه‌هاي جعلي خود به مسوولان و تصميم‌گيران و تصميم‌سازان كشورها افزودند: در ادبيات نظام سلطه، مفاهيمي همچون تروريسم و حقوق بشر معاني خاصي دارند و در اين ادبيات حملات بي‌وقفه شش ماهه به مردم يمن و كشتن مردم بيگناه غزه، تروريسم نيست و سركوب مردم بحرين به دليل درخواست براي داشتن حق راي، نقض حقوق بشر محسوب نمي‌شود! رهبر انقلاب اسلامي گفتند: در ادبيات نظام سلطه، دفاع مشروع نيروهاي مقاومت در لبنان و فلسطين، تروريسم به حساب مي‌آيد ولي اقدامات كشورهاي مستبد و نزديك به امريكا، در منطقه، برخلاف حقوق بشر نيست!حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: در اين ادبيات ترور دانشمندان هسته‌اي نيز كه صهيونيست‌ها تقريبا به صراحت به آن اعتراف كرده‌اند و برخي كشورهاي اروپايي هم به نقش خود در پشتيباني از اين اقدام اذعان داشته‌اند، تروريسم محسوب نمي‌شود!

ايشان با تاكيد بر اينكه جعل چنين مفاهيمي و انتظار اينكه همه در چارچوب اين ادبيات سخن بگويند يكي از نشانه‌هاي بارز سلطه و استكبار است، گفتند: در مقابل، نظام جمهوري اسلامي داراي يك منظومه فكري اسلامي است كه بعد از گذشت سال‌ها همچنان در دنيا، داراي جذابيت و طراوت و تازگي است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تشريح اجزاي منظومه فكري اسلامي، نفي ظلم و استكبار و استبداد، عزت ملي و اسلامي و استقلال فكري، سياسي و اقتصادي را از اجزاي اين منظومه فكري برشمردند و درخصوص اهميت استقلال و نقش آن در خودباوري و پيشرفت يك ملت افزودند: استقلال بخشي از آزادي است، بنابراين كساني كه استقلال را نفي مي‌كنند در واقع مخالف آزادي هستند. ايشان شعار «استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي» را در بردارنده ارتباط منطقي اين سه مفهوم دانستند و گفتند: استقلال همه‌جانبه و آزادي فكري و عملي، هر دو در منظومه فكري اسلامي و نظام جمهوري اسلامي قرار دارند و چنين نظام فكري زمينه‌ساز خودباوري و حركت بالنده و رو به جلو براي هر ملتي خواهد شد. رهبر انقلاب اسلامي سبك زندگي اسلامي، نوآوري و هم افزايي و اتحاد ملي را از ديگر اجزاي منظومه فكري اسلامي دانستند و خاطرنشان كردند: ملت ايران در طول 36 سال گذشته به واسطه حركت در چارچوب اين منظومه فكري، توانسته است با وجود موانع فراوان، پيشرفت‌هاي زيادي را داشته باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افق مورد نظر نظام اسلامي را، ايراني پيشرفته از لحاظ علم و صنعت، با جمعيتي 150 تا 200 ميليوني و برخوردار از معنويت و به دور از سلطه‌گري اما در مقابلِ زورگويان و سلطه‌گران، توصيف كردند و گفتند: دستيابي جمهوري اسلامي ايران به اين جايگاه، براي جبهه استكبار بسيار سنگين است و علت همه توطئه‌ها و تلاش‌ها در مقابله با نظام اسلامي، جلوگيري از تحقق چنين آينده‌اي است.

ايشان با تاكيد بر اينكه ظهور چنين كشور اسلامي، زمينه‌ساز برچيده شدن بساط استكبار و كفر خواهد شد، افزودند: ملت ايران به ويژه جوانان، علماي دين و روشنفكران دانشگاهي بايد حركت خود را در چارچوب منظومه فكري اسلامي پيش ببرند و همه از جمله مسوولان نسبت به طراحي و نقشه دشمن، حساس و هوشيار باشند. رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: نبايد به واسطه لبخند دشمن يا احيانا مساعدت كوتاه‌مدت او در موضوعي خاص، فريب دشمن را خورد بلكه همواره بايد متوجه اين موضوع باشيم كه طراحي و نقشه او چيست؟ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يك بار ديگر تاكيد كردند كه دشمن و استكبار جهاني موضوعي موهوم نيست بلكه واقعيتي است كه بزرگ‌ترين مصداق آن دولت امريكا و كمپاني‌ها و كارتل‌هاي اقتصادي صهيونيستي پشتيبان آن است. ايشان با اشاره به توانايي‌ها، قابليت‌ها و استعدادهاي جوانان با ايمان و همچنين ظرفيت‌ها، ثروت‌ها و منابع طبيعي كشور و عمق فرهنگ اسلامي و فرهنگ اهل بيت عليهم‌السلام در ميان مردم، خاطرنشان كردند: همه مسوولان و شخصيت‌هاي موثر و داراي نفوذ كلام در ميان جامعه بايد اين آينده روشن را بيش از پيش براي مردم تشريح كنند و ضمن اميدوار كردن آنان به آينده، زمينه‌ساز آرامش و سكينه در كشور شوند. رهبر انقلاب اسلامي بخش ديگري از سخنان خود را به بيان نكات مهمي درخصوص برجام و مسائل بعد از برجام و همچنين موضوع اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي اختصاص دادند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به بحث‌هاي روزهاي اخير درباره نقش مجلس شوراي اسلامي در بررسي برجام، گفتند: درخصوص ابعاد حقوقي و قانوني اين موضوع و اقتضائات آن، بايد صاحبنظران و كارشناسان حقوقي نظر دهند اما از نگاه كلي، من معتقدم و به آقاي رييس‌جمهور هم گفته‌ام كه مصلحت نيست، مجلس شوراي اسلامي از موضوع بررسي برجام كنار گذاشته شود. ايشان با تاكيد بر لزوم ورود مجلس به موضوع بررسي برجام، در عين حال خاطرنشان كردند: من در مورد نحوه بررسي و اينكه آن را رد يا تصويب كنند هيچ توصيه‌اي به مجلس ندارم و اين، نمايندگان ملت هستند كه بايد تصميم بگيرند. رهبر انقلاب اسلامي درخصوص مسائل بعد از برجام گفتند: من درباره اين مسائل، برخي نكات را با برادران عزيز و صميمي خود در دولت، در ميان گذاشته‌ام كه اكنون براي اطلاع نمايندگان مجلس خبرگان و همه مردم، آنها را بيان مي‌كنم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به شش كشور مذاكره‌كننده با ايران و نقش امريكا در ميان اين شش كشور، افزودند: در واقع طرف اصلي ما دولت امريكاست اما مسوولان امريكايي خيلي بد حرف مي‌زنند و بايد تكليف اين گونه حرف زدن‌ها روشن شود. ايشان با اشاره به سخنان مقامات امريكايي مبني بر حفظ چارچوب تحريم‌ها، تاكيد كردند: اگر قرار است چارچوب تحريم‌ها حفظ شود، پس ما براي چه مذاكره كرديم؟ و اين كاملا مخالف علت حضور جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات است زيرا هدف از مذاكرات برداشته‌شدن تحريم‌ها بود. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اگر ما در مذاكرات در برخي موارد كوتاه آمديم و برخي امتيازات را داديم عمدتا براي اين بود كه تحريم‌ها برداشته شود وگرنه چه لزومي به حضور در مذاكرات بود و ما كار خود را ادامه مي‌داديم و مي‌توانستيم از 19 هزار سانتريفيوژي كه داريم، در مدت كوتاهي به 50 تا 60 هزار سانتريفيوژ برسيم و غني‌سازي 20 درصد را نيز ادامه دهيم و تحقيق و توسعه را هم سرعت بيشتري ببخشيم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: اگر قرار است تحريم‌ها برداشته نشود، پس معامله‌اي هم در كار نخواهد بود، بنابراين بايد تكليف اين موضوع مشخص شود. ايشان خطاب به مسوولان كشور گفتند: نگوييد كه امريكايي‌ها اين سخنان را براي قانع كردن رقباي داخلي خود مي‌زنند، البته من معتقدم كه دعواي داخلي امريكا واقعي است و آنها با هم اختلاف دارند و علت اين اختلاف هم براي ما روشن است، اما آنچه رسما گفته مي‌شود نياز به پاسخ دارد و اگر پاسخ داده نشود، صحبت طرف مقابل تثبيت خواهد شد. رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به سخنان مقامات امريكايي مبني بر تعليق تحريم‌ها، تاكيد كردند: از ابتدا مساله ما اين نبوده است، ما تاكيد داشتيم كه تحريم‌ها بايد برداشته شوند و نه تعليق. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: البته نظر ما برداشته شدن فوري تحريم‌ها بود اما دوستان در اينجا، اين موضوع را به شكلي معنا كردند و ما هم مخالفتي نكرديم ولي تحريم‌ها بايد برداشته شوند. اگر قرار است تحريم‌ها تعليق شوند، ما هم اقداماتي را كه بايد انجام دهيم، در حد تعليق و نه در سطح اقدام اساسي روي زمين، انجام خواهيم داد. ايشان خاطرنشان كردند: البته طرف مقابل مي‌گويد برداشتن برخي تحريم‌ها دست دولت امريكا نيست ما هم مي‌گوييم همان تحريم‌هايي كه در دست دولت امريكا و دولت‌هاي اروپايي است، بايد برداشته شوند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، بخش ديگري از حرف‌هاي بد مقامات امريكا را اظهاراتي كاملا خارج از موضوع توافق هسته‌اي خواندند و خاطرنشان كردند: هيات حاكمه امريكا همانند انگليسي‌هاي قرن نوزدهم در مورد ايران سخن مي‌گويند و گويا دو قرن از دنيا و تاريخ عقب هستند در حالي كه دنيا تغيير كرده و ابرقدرت‌ها ديگر قدرت و توانايي و عرضه آن كارها را ندارند و در طرف مقابل نيز جمهوري اسلامي با توانايي‌هاي شناخته شده و ناشناخته‌اي كه در زمان عمل شناخته خواهد شد، قرار دارد و ايران مانند فلان كشور عقب مانده نيست كه هر طوري بخواهند بتوانند با آن صحبت كنند. رهبر انقلاب، در بيان يكي از اظهارات سلطه‌جويانه امريكايي‌ها گفتند: مقامات امريكايي مي‌گويند انتظار داريم مسوولان و دولت جمهوري اسلامي كاري متفاوت انجام دهند!ايشان افزودند: كار متفاوت از نظر آنها كاري متفاوت از گذشته جمهوري اسلامي و عبور از ارزش‌هاي اسلامي و از دست دادن پايبندي به احكام اسلامي است، اما چنين چيزي هرگز اتفاق نخواهد افتاد و نه دولت، نه مجلس و نه مسوولان مطلقا چنين كاري نمي‌كنند و كسي هم كه بخواهد چنين كاري بكند، مردم و نظام جمهوري اسلامي از او قبول نمي‌كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين يكي از مصاديق مورد انتظار امريكايي‌ها گفتند: از جمله سياست‌هاي امريكا در منطقه، محو و نابودي كامل نيروهاي مقاومت و تسلط كامل بر سوريه و عراق است و توقع دارند كه جمهوري اسلامي وارد اين چارچوب شود كه هرگز چنين چيزي اتفاق نخواهد افتاد. رهبر انقلاب در اشاره به يكي ديگر از اظهارات حساسيت‌برانگيز مقامات امريكايي گفتند: آنها مي‌گويند برجام فرصت‌هايي را هم در داخل ايران و هم در خارج ايران و منطقه در اختيار امريكا قرار داده است. ايشان خطاب به مسوولان در دولت و ساير دستگاه‌ها تاكيد كردند: مسوولان در دولت و در دستگاه‌هاي گوناگون، به هيچ‌وجه نبايد اجازه اين فرصت‌طلبي را در داخل به امريكا بدهند و در خارج هم بايد تلاش كنند كه اين فرصت‌ها در اختيار امريكا قرار نگيرد، زيرا هرچه آنها به اين فرصت‌هاي خود نزديك شوند، يقينا ذلت، محنت و عقب‌ماندگي ملت‌ها بيشتر خواهد شد. رهبر انقلاب با اشاره به تاكيدشان به مسوولان اعم از مسوولان سياست خارجي و ديگر مسوولان مبني بر ممنوعيت كامل مذاكره با طرف امريكايي به جز در موضوع هسته‌اي، گفتند: علت اين مخالفت، جهت‌گيري‌هاي امريكاست كه درست در نقطه مقابل جمهوري اسلامي قرار دارد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه به مساله مهم اقتصاد كشور اشاره كردند و گفتند: سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي يك مجموعه كامل و غيرقابل تجزيه است و اجراي آنها به برنامه عملياتي كامل نياز دارد، بنابراين از رييس‌جمهور محترم و دولت خواسته‌ايم كه براي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي يك برنامه جامع، عملياتي و كاربردي تهيه شود و انتظار داريم كه اين اقدام انجام گيرد. ايشان در خصوص اهميت تحقق اقتصاد مقاومتي افزودند: اگر اقتصاد مقاومتي محقق شود ديگر هيچ اهميتي ندارد كه پولي كه به ايران بازمي‌گردد، پنج ميليارد دلار باشد، يا 100 ميليارد دلار؛ البته آن مقدار پولي كه از دنيا طلبكار هستيم و تاكنون به طور ظالمانه جلوي آن را گرفته‌اند، بايد مورد استفاده قرار بگيرد اما اقتصاد مقاومتي نبايد متوقف به اين مسائل شود. رهبر انقلاب، همچنين بر لزوم تشكيل يك ستاد عملياتي فعال براي اجراي اقتصاد مقاومتي تاكيد كردند و گفتند: اين ستاد بايد در دولت تشكيل شود و با مشخص كردن وظايف هر يك از دستگاه‌ها و پيگيري و زمانبندي فعاليت‌ها، يك تحرك عظيم ايجاد كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش پاياني سخنان‌شان، خطاب به نيروهاي مومن در سراسر كشور خاطرنشان كردند: حركت عمومي به سمت آرمان‌ها و اهداف اسلامي است و نيروهاي مومن، اصيل و معتقد كه اكثريت قاطع كشور را تشكيل مي‌دهند بايد با حسن ظن به وعده نصرت خداوند، آمادگي خود را براي كار در ميدان‌هاي مختلف اقتصادي، فرهنگي و سياسي و در مواجهه با جهت‌گيري‌هاي دشمن حفظ كنند. پيش از سخنان رهبر انقلاب، آيت‌الله يزدي، رييس مجلس خبرگان رهبري در سخناني عامل پيروزي انقلاب اسلامي را رهبري حضرت امام خميني(ره) و شجاعت مردم ايران دانست و نكاتي در خصوص اجلاس اخير خبرگان بيان كرد. همچنين آيت‌الله هاشمي شاهرودي، نايب‌رييس مجلس خبرگان با ارايه گزارشي از هجدهمين اجلاس مجلس خبرگان رهبري، دستورالعمل اجلاس اخير را اصلاح آيين‌نامه تعداد اعضاي اين مجلس اعلام كرد.

نايب‌رييس مجلس خبرگان با اشاره به بررسي اوضاع منطقه و فتنه تكفيري‌ها در جهان اسلام و تبيين مذاكرات هسته‌اي با دعوت از مهمانان در اجلاس مجلس خبرگان، گفت: ارايه پيشنهادها و راه‌حل‌هايي براي مسائل كشور، دغدغه اعضاي مجلس خبرگان نسبت به مسائل فرهنگي، تجليل از مقام شامخ شهيدان و حركت فرهنگي ارزشمند ملت در تشييع پيكرهاي شهدا، توجه به اهميت انتخابات آتي خبرگان و وظيفه سنگين شوراي نگهبان براي صيانت از جايگاه اين مجلس و لزوم احراز صلاحيت‌ها طبق قانون و ارايه گزارش از پيشرفت‌هاي صورت گرفته پس از انقلاب در استان‌هاي محروم به ويژه مناطق اهل سنت از جمله مهم‌ترين محورهاي مباحث، نطق‌ها و مذاكرات اعضاي مجلس خبرگان در اجلاس اخير بود. آيت‌الله هاشمي شاهرودي افزود: اعضاي مجلس خبرگان تاكيد كردند كه توافق هسته‌اي به معناي عادي شدن رابطه با امريكا نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون