• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3335 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ شهريور

معاون اول رييس‌جمهور:

«كاري» كرديم «كارستان»

گروه سياسي| كاري كرديم كارستان. اين جمله را معاون اول رييس‌جمهوري مي‌گويد كه بي‌شك يكي از بحراني‌ترين دولت‌هاي تاريخ جمهوري اسلامي را دو سال پيش از محمود احمدي‌نژاد تحويل گرفت و سكان‌دار اداره كشوري شد كه سال‌ها تحريم كمرشكن اقتصادش را از پاي درآورده بود، از فروش نفت كه بزرگ‌ترين منبع درآمدش بود محروم بود، خزانه‌اش به گفته وزير اطلاعات منفي شده بود، توليدش به نقطه صفر رسيده بود و بازارهاي مصرفي‌اش پر بود از اجناس وارداتي و بسياري از مشكلات ديگر. بسياري از كارشناسان همه اين مصائب اقتصادي را حاصل دو چيز مي‌دانستند؛ يكي ضعف مديريت در دولت قبل و دوم تحريم‌هايي كه به ايران تحميل شده بود و بي‌ترديد به همين دليل بود كه دولت روحاني با دو شعار عمده توانست نظر راي‌دهندگان انتخابات خرداد ماه سال 92 را به خود جلب كند و بر پايه همان دو شعار دولتش را تشكيل دهد. استفاده از كارشناسان در راس امور و حل پرونده هسته‌اي و شكستن تحريم‌ها. روحاني با سپردن پرونده هسته‌اي به محمد جواد ظريف و تيم كارشناسش توانست پرونده 12 ساله را 22 ماهه حل كند و حالا معاون اولش مي‌گويد: به فضل الهي در اين دو سال در بخش سياست خارجي كاري كرديم كارستان. تيم مذاكره‌كننده ايران كه فرزندان ملت بودند توانستند با تدابيري كه رهبر انقلاب انديشيدند و همچنين مديريت بسيار شجاعانه و مدبرانه رييس‌جمهور، پاي ميز مذاكره‌اي كه در طرف مقابل آن شش كشور بزرگ دنيا حضور داشتند بنشينند و موفقيت‌هاي بسياري كسب كنند. به گزارش ايسنا جهانگيري در مراسم افتتاحيه نخستين كارخانه توليد آهن اسفنجي كشور در مجمع جهان فولاد سيرجان با اشاره به عملكرد دولت طي دو سال گذشته خاطرنشان كرد: دولت در اين دو سال گذشته گام‌هاي بلند و اقدامات بسيار مهمي انجام داد به گونه‌اي كه بسياري اين تصور را نداشتند كه نه اين دولت و نه دولت‌هاي ديگر بتوانند مشكلاتي را كه در سطح بين‌الملل، سياست داخلي و اقتصاد كشور وجود داشت به سرعت حل كند. مهم‌ترين صحبت‌هاي جهانگيري به شرح زير است:

پيش از مذاكرات به دنبال تثبيت حقوق هسته‌اي كشورمان، حفاظت از دستاوردهاي هسته‌اي ونيز برداشته شدن تحريم‌هاي ظالمانه‌اي كه عليه كشورمان اعمال شده بود كه توانستيم امروز و پس از مذاكرات به هر سه هدف اصلي خود دست يايبم.

در جريان مذاكرات وين براي نخستين‌بار در تاريخ، شوراي امنيت قطعنامه پيشين خود را كه طي آن اعلام شده بود ايران نمي‌تواند غني‌سازي داشته باشد لغو و قطعنامه‌ جديدي را تصويب كرد كه در آن به صراحت ذكر شده كه ايران مي‌تواند غني‌سازي هسته‌اي داشته باشد.

امروز تمام مراكز غني‌سازي كشورمان اعم از مراكز نطنز، اراك و فردو همگي در جاي خود باقي مانده‌اند و به كار خود ادامه خواهند داد. همچنين موفق شديم كه تحريم‌هاي ظالمانه‌اي را كه عليه كشورمان اعمال شده بود از پيش پاي ملت‌برداريم.

مهم‌ترين مولفه اقتدار جمهوري اسلامي ايران ملت بزرگ ايران است. دشمنان ما با هدف قرار دادن اين ملت تحريم‌هايي عليه اقتصاد كشورمان وضع كردند تا زندگي مردم را تحت فشار قرار دهند به اين اميد كه ملت لب به اعتراض بگشايد و مسوولان ايران نيز مجبور به عقب‌نشيني شوند اما با يكپارچگي‌اي كه ملت ايران از خود نشان دادند به دشمنان فهماندند كه اين ملت نه‌تنها لب به اعتراض به مسوولان خود نمي‌گشايد بلكه از آنها مي‌خواهد كه در مقابل اين فشارها ايستادگي و مقاومت كنند.

امروز جمهوري اسلايم ايران ديگر در چارچوب مرزهاي كشور خود نفوذ ندارد بلكه اين نفوذ به فراتر از مرزها نيز رسيده و همه مي‌دانند كه اگر كشوري بخواهد در سوريه و عراق و لبنان حرف آخر را بزند، اين كشور ايران است.

امروز همه مي‌دانند اگر قرار باشد كشوري در مقابل گروهي مانند داعش ايستادگي كند جمهوري اسلامي ايران است و چنانچه قدرت نيروهاي مسلح كشورمان و همچنين تدابير و حمايت‌هاي ايران نبود مشخص نبود امروز داعش چه مناطقي را تحت نفوذ و اختيار خود داشت.

مولفه سوم اقتدار جمهوري اسلامي ايران شخص دكتر روحاني و دولت تدبير و اميد است كه توانستند از مولفه‌هاي قدرت پاي ميز مذاكرات بهره‌برداري مطلوب كرده و غرب را به عقب‌نشيني عليه ايران وادار كنند.

گام اول اجراي سياست همدلي و همزباني دولت و ملت، توافق وين بود و گام بعدي آن نيز حماسه‌اي است كه بايد پس از توافق وين اتفاق بيفتد.

امروز از يك سو با چالشي جدي با عنوان اشتغال و از سوي ديگر نيز در داخل با يك‌سري محدوديت‌ها در منابع مالي مواجه هستيم. در اين شرايط در كشور به اين نياز داريم كه منابع مالي اعم از منابع دولتي، منابع بخش خصوصي، منابع سيستم بانكي و همچنين منابع خارجي به صحنه بيايند تا بتوانيم از دوره فعلي به نحو مطلوب عبور كنيم.

هنوز توافق وين وارد مرحله اجرا نشده است اما شاهديم كه شركت‌هاي مختلف دنيا در حال رفت و آمد به كشورمان هستند. معنا و مفهوم اين رفت و آمدها اين است كه ايران كشوري مهم است و اينجا امنيت و ظرفيت كارهاي مهم اقتصادي وجود دارد.

اقتصاد مقاومتي نسخه شفابخش اقتصاد ايران است و دولت نيز به بند بند آن اعتقاد دارد و تلاش مي‌كند بر اساس آن عمل كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون