• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3336 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۶ شهريور

خبر كوتاه

افشاي طرح جديد «آيپك» براي جلوگيري از اجراي توافق هسته‌اي

با افزايش شمار حاميان توافق هسته‌اي ايران در كنگره امريكا به 38 نفر، شكست جمهوريخواهان در جلوگيري از اجرايي شدن اين توافق تقريبا قطعي شده است. با اين حال، برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه لابي صهيونيستي امريكا (آيپك) طرح جديدي را تدوين كرده كه همان هدف ضربه زدن به توافق را دنبال مي‌كند. به گزارش «تابناك»، پايگاه اينترنتي «لوبلاگ» در مطلبي پيش‌نويس طرحي را منتشر كرده كه گفته مي‌شود، لابي صهيونيستي امريكا (آيپك) به عنوان نقشه دوم خود براي ضربه زدن به توافق هسته‌اي ايران طراحي كرده است. اين طرح پس از مشخص شدن شكست جمهوريخواهان در به تصويب رساندن نهايي قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌اي ايران تدوين شده و بيش از همه، آن دسته از دموكرات‌هايي را هدف قرار مي‌دهد كه ملاحظات بيشتري نسبت به مخالفت با اين قطعنامه داشته‌اند. به نوشته لوبلاگ، هرچند بخش‌هايي از اين طرح با آنچه دولت امريكا خواستار آن است، همسويي دارد، بخش‌هاي خطرناكي نيز در آن وجود دارد كه مي‌تواند به طور بالقوه سبب به شكست كشانيده شدن توافق هسته‌اي ايران شود؛ براي نمونه، بخش‌هايي از اين طرح كه درباره تحريم‌هاي بانكي است، مطابق با مواردي است كه مخالفان توافق درباره ضرورت باطل كردن قدرت بخشش تحريم‌ها از سوي رييس‌جمهور مطرح كرده‌اند. طرح مذكور همچنين شامل بخش‌هايي است كه به كنگره اجازه مي‌دهد، تحت شرايطي خاص، اقدام به وضع تحريم‌هاي مرتبط با تروريسم عليه ايران كرده و همچنين هماهنگ‌كننده‌اي براي اجراي توافق هسته‌اي تعيين كند كه وظيفه‌اش نه فقط نظارت بر اجراي تعهدات ايران، بلكه همچنين گزارش موضوعات غيرمرتبط با بحث هسته‌اي كه خارج از دايره توافق است. در بخشي ديگر از اين طرح، تمهيداتي براي فروش پيشرفته‌ترين تسليحات امريكايي به رژيم اسراييل در نظر گرفته شده تا امكان حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران را براي اين رژيم فراهم كند. افزون بر اين، تمهيداتي براي «مذاكره مجدد» درباره برنامه جامع اقدام مشترك هسته‌اي (برجام) و همچنين موضوع برگشت‌پذيري تحريم‌ها در نظر گرفته شده است. گفته مي‌شود، قرار است اين طرح جديد، به عنوان ضميمه‌اي به همراه قطعنامه فعلي مخالفت با توافق هسته‌اي به كنگره ارايه شود. ايده پشت تدوين اين طرح اين بوده كه به برخي دموكرات‌هاي نگران، امكان نشان دادن حمايت جدي از رژيم اسراييل و مخالفت با حكومت ايران را بدهد.

 

واكنش افخم به اظهارات اخير عادل الجبير

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: ايران همواره سياست حسن همجواري و گسترش مناسبات با كليه كشورهاي همسايه را اولويت مناسبات خارجي خود دانسته و براي تعميق‌ روابط دوستانه با همسايگان هيچ گونه شرط و محدوديتي قايل نبوده است. به گزارش ايلنا، مرضيه افخم در خصوص ارزيابي از اظهارات وزير خارجه عربستان در كنفرانس مطبوعاتي در واشنگتن گفت: همسايگان ما به جاي اين گونه سخنان، بايد به سياست‌هاي كمك به گروه‌هاي افراطي و تروريست و ايجاد امواج آوارگان در سوريه و عراق و كشتار بي‌حساب مردم بي‌گناه يمن پايان دهند. وي با تاكيد بر لزوم اتخاذ مواضع واقع‌بينانه و سازنده در كمك به حفظ آرامش و امنيت منطقه تصريح كرد: پافشاري بر موضوعات نادرست كه به مباني تحليلي آن نيز ايراد و ابهام جدي وارد است، جز هدر رفتن فرصت‌هاي پيش روي كشورهاي منطقه و به تاخير انداختن حل بحران‌هاي ناگوار جاري نتيجه‌اي ندارد. سخنگوي وزارت امورخارجه با تكرار آمادگي ايران براي گفت‌وگو و همكاري اظهار داشت: ايران همواره سياست حسن همجواري و گسترش مناسبات با كليه كشورهاي همسايه را اولويت مناسبات خارجي خود دانسته و براي تعميق روابط دوستانه با همسايگان هيچ‌گونه شرط و محدوديتي قايل نبوده است. افخم تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران براي حل بحران‌هاي منطقه، گفت‌وگو و راه‌حل سياسي را بهترين روش مي‌داند و مخالف حذف ديگران و سياست‌هاي تحميلي است و به كشور همسايه خود نيز توصيه مي‌كنيم به جاي بازي‌هاي خطرناك نظامي به گفت‌وگو روي آورد.

 

كيسينجر: توافقنامه هسته‌اي تاييد مي‌شود

وزير امور خارجه پيشين امريكا در يك گفت‌وگوي تلويزيوني برنامه جامع اقدام مشترك را بسيار پيچيده توصيف كرد. به گزارش ايسنا، هنري كيسينجر، وزير امور خارجه پيشين امريكا در دوران رياست‌جمهوري ريچارد نيكسون و جرالد فورد در گفت‌وگويي با شبكه سي‌سي‌ تي‌وي چين؛ كه به روابط امريكا و چين اختصاص داشت در پاسخ به سوالي درباره برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) و اينكه اين توافق به يك موضوع سياسي مهم در امريكا تبديل شده است، اظهار كرد: درباره اين موضوع مطالبي نگارش كرده‌ام. به نظر من اين توافقنامه مورد تاييد قرار خواهد گرفت. وي در ادامه تاكيد كرد كه بحث‌هاي علني درباره اين توافق نبايد مربوط به جزييات، بلكه بايد درباره تاثيرات توافق باشد. اين ديپلمات كهنه‌كار امريكا در پاسخ به سوال ديگري درباره اظهارات باراك اوباما رييس‌جمهور امريكا كه اين توافق را مهم‌ترين توافق عدم اشاعه در تاريخ توصيف كرده است، گفت: بايد صبر كرد و ديد. اين توافق بسيار پيچيده است. من تشويش خود را بيان كرده‌ام كه ايران به عنوان يك توليد‌كننده مهم فناوري هسته‌اي شناخته مي‌شود. اگر همه مفاد توافق به دقت اجرا شوند و اگر ايران و امريكا نتايج سياسي اين توافق را به‌كار گيرند، در اين صورت ما مي‌توانيم قضاوت كنيم كه اين توافقنامه چه كمكي كرده است؟

 

حمايت رييس كميته ملي دموكرات‌ها از برجام

رييس كميته ملي دموكرات‌ها و عضو مجلس نمايندگان امريكا كه پيش‌تر مانع تصويب قطعنامه‌اي در حمايت از برجام توسط دموكرات‌ها شده بود، روز گذشته حمايت خود را از برنامه جامع اقدام مشترك اعلام كرد. به گزارش فارس، دبي واسرمن شولتز عضو دموكرات مجلس نمايندگان و رييس كميته ملي دموكرات‌ها ديروز يكشنبه در بيانيه‌اي حمايت خود را از برجام اعلام كرد. وي در بيانيه‌اي كه منتشر كرده، نوشت: اين توافق كامل و بي‌نقص نيست اما من به بسياري از ديگراني مي‌پيوندم كه اعتقاد دارند در مذاكرات پيچيده و چندجانبه در موضوع عدم گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي كه تاثيرات ژئوپولتيكي ذاتي بر كل جهان دارد، ‌چيزي به عنوان توافق «بي نقص و كامل» وجود ندارد. اين در حالي است كه وي كه از چهره‌هاي يهودي مطرح در كنگره امريكاست، پيش‌تر در نشستي مانع تصويب قطعنامه كميته ملي دموكرات‌ها در حمايت از برجام شده بود.

 

كالين پاول: فكر مي‌كنم برجام توافق خوبي است

وزير خارجه اسبق امريكا در يك مصاحبه تلويزيوني در پاسخ به سوالي درباره برجام گفت كه «فكر مي‌كنم اين يك توافق خوب است». به گزارش فارس، درحالي كه مخالفت‌هاي جمهوريخواهان با برجام در امريكا ادامه دارد، وزير خارجه دولت سابق و جمهوريخواه اين كشور در مصاحبه‌اي با برنامه در پيشگاه ملت شبكه ان‌بي‌سي گفت كه برنامه جامع اقدام مشترك توافق خوبي است. كالين پاول در اين مصاحبه گفت: من فكر مي‌كنم اين يك توافق خوب است. من آن را به دقت مطالعه كردم و همچنين مخالفت‌ها با آن را بررسي و مطالعه كردم و پس از مطالعه اين دو و ايجاد موازنه به اين نتيجه رسيدم كه اين يك توافق خوب است. وي در دفاع از برجام تاكيد كرد كه اين توافق تعداد سانتريفيوژهاي ايران را كاهش مي‌دهد و همچنين نظارت‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم بر برنامه هسته‌اي ايران نظارت مي‌كند. وي همچنين ميزان كاهش ذخاير هسته‌اي ايران بر اساس برجام را «كاهش قابل توجه» توصيف كرد.

 

ظريف با وزير اقتصاد و دارايي عراق ديدار كرد

وزير اقتصاد و دارايي عراق و وزير امور خارجه كشورمان صبح ديروز در تهران، آخرين وضعيت روابط اقتصادي و تجاري دو كشور را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند. به گزارش «اعتماد»، هوشيار زيباري با تبريك به دولت و ملت ايران به‌خاطر موفقيت در مذاكرات هسته‌اي، توافق حاصله را معقول، مفيد و به نفع ملت ايران و منطقه ارزيابي كرد. وي با اشاره به مشتركات تاريخي و راهبردي دو كشور، حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران از دولت و ملت عراق در مقابله با تروريسم و در جهت تقويت همبستگي و وحدت ملي در كشورش را مورد قدرداني قرار داد. وزير اقتصاد و دارايي عراق ضمن بررسي آخرين وضعيت همكاري‌هاي اقتصادي فيمابين، روابط دو كشور را رو به جلو توصيف كرد و ابراز اميدواري كرد كه اين روابط شاهد تقويت و گسترش روزافزون باشد. ظريف در اين ديدار با اشاره به روابط بسيار دوستانه و برادرانه حاكم بين دولت و ملت ايران و عراق، استفاده حداكثري از ظرفيت‌هاي همكاري‌هاي فيمابين را امري ضروري در راستاي تامين منافع دو ملت برشمرد. وي ضمن اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي توسعه و تقويت مناسبات اقتصادي و بازرگاني با كشور عراق، زمينه‌هاي تسهيل تبادلات تجاري و حل مشكلات پيمانكاران ايراني در آن كشور را مورد پيگيري قرار داد. وزير امور خارجه كشورمان با تاكيد بر اهميت همكاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي، براي رهبران و سياستمداران عراقي در جهت تقويت وحدت، امنيت و ثبات در آن كشور آرزوي توفيق كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون