• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3336 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۶ شهريور

خيز چك براي توسعه روابط با ايران

با يك هواپيما بازرگان به ايران آمده‌ايم

آمادگي براي مشاركت سرمايه‌گذاران خارجي در ۱۲۰ ميليارد دلار طرح‌ نيمه‌تمام

با يك هواپيما بازرگان به ايران آمده‌ايم. اين را لوبومير زائورال، وزير امور خارجه چك مي‌گويد تا علاقه كشورش را براي توسعه روابط با ايران نشان دهد. وي كه ديروز ميهمان فعالان بخش خصوصي اتاق بازرگاني ايران بود، با تاكيد بر اينكه حضور هيات تجاري 60 نفره، آن هم متشكل از شركت‌هاي بين‌المللي جمهوري چك در ايران سابقه نداشته است، افزود: مايليم در حوزه‌هاي مختلف از جمله داروسازي، انرژي و خطوط راه‌آهن با ايران سرمايه‌گذاري مشترك انجام دهيم و در اين سفر نيز قرارداد سرمايه‌گذاري با ايران امضا خواهد شد. حالا كشوري متقاضي توسعه روابط با ايران است كه در حال حاضر سطح روابطش در حد صفر ارزيابي مي‌شود. تشديد تحريم‌ها سبب شد تير خلاص بر رابطه اقتصادي ايران و چك بخورد اما در ماه‌هاي اخير وضعيت تغيير كرده است. هر چند سابقه روابط اقتصادي ايران و چك به 90 سال مي‌رسد اما تشديد تحريم‌ها سبب شد روابط اقتصادي ايران و چك به صفر ميل كند. نه فقط وزير امور خارجه چك كه حالا در راس هياتي بلند پايه در تهران به سر مي‌برد، از تمايل كشور متبوعش براي توسعه روابط با ايران سخن مي‌گويد كه پيش از اين نيز ويتخ فيليپ، نايب‌رييس مجلس جمهوري چك در ديدار با طيب‌نيا بر اين نكته تاكيد كرده بود.

 

بفرماييد پروژه‌هاي نيمه‌تمام

رييس اتاق بازرگاني ايران نيز در اين ديدار با استقبال از توسعه روابط با چك گفت: اكنون در حوزه‌هاي مختلف از جمله حمل و نقل ۱۲۰ ميليارد دلار طرح‌ نيمه‌تمام هست كه به بخش خصوصي سپرده شده و مايليم از ظرفيت سرمايه‌گذاران خارجي در اين زمينه استفاده كنيم.

محسن جلال‌پور در اين ديدار گفت: ما از قديم با جمهوري چك در پروژه‌هاي مشتركي از جمله نفت و گاز، خودروسازي، صنايع شيشه و كريستال همكاري‌ خوبي داشتيم كه آن را ادامه خواهيم داد و اكنون نيز كشور ما نيازمند همكاري در حوزه‌هاي ICT، انرژي‌هاي تجديدپذير، آب، پساب و تصفيه فاضلاب است و مايليم در حوزه نانوتكنولوژي و انرژي‌هاي زيست‌محيطي نيز همكاري‌هايي داشته باشيم. جلال‌پور با توجه به تجربه‌هاي موفق چك در زمينه ساخت هواپيماهاي كوچك گفت: مايليم تا اين هواپيماها كه در بخش كشاورزي و آموزشي كاربرد دارد نيز توسط جمهوري چك براي ايران تامين شود و در عين حال در حوزه حمل‌ونقل ريلي از ريل گرفته تا واگن و لكوموتيو برنامه‌هايي پيش رو داريم كه شما مي‌توانيد در آن ورود كنيد.

رييس اتاق بازرگاني ايران به پروژه‌هاي نيمه‌تمام كشورمان اشاره كرد و گفت: بيش از 120 ميليارد دلار پروژه نيمه تمام در كشور داريم و امكان آن فراهم شده تا بخش خصوصي به آن ورود كند كه جمهوري چك در اين زمينه مي‌تواند كمك فراواني به ما كند، مضاف بر آنكه به نياز و مصرف دارو و تجربه موفق كشور در حوزه توليد دارو مي‌توانيم در اين زمينه هم ورود كنيم.

 

شرايط امروز ما شبيه شرايط ديروز شماست

وي همچنين با بيان اينكه شرايط امروز ايران دقيقا شرايطي است كه جمهوري چك در سال‌هاي گذشته تجربه كرده است، خاطرنشان كرد: به همين جهت مايليم تا از تجربه اين كشور در زمينه اقتصادي استفاده كنيم؛ چراكه جمهوري چك تجربيات موفقي در زمينه مبارزه با فساد اقتصادي، كنترل جمعيت و بهبود سيستم بازنشستگي داشته و 90 درصد اقتصاد در دست بخش خصوصي است.

جلال‌پور ادامه داد: اما اقتصاد ما در 80 سال گذشته نفتي و متكي بر شركت‌هاي دولتي بوده است و تحريم‌ها ما را به اين فكر انداخت كه بايد رويه خود را تغيير دهيم تا از نوسانات قيمت نفت آسيب نبينيم و اقتصاد جديد ايران بايد بر پايه بخش خصوصي و منابع مردم باشد.

وي به موقعيت استراتژيك ايران در منطقه اشاره كرد و گفت: شرايط مناسبي براي سرمايه‌گذاري و صادرات در ايران وجود دارد.

رييس اتاق بازرگاني ايران به مذاكراتش با وزير امور خارجه كشورمان اشاره كرد و گفت: هيات تجاري از ايران در سه ماهه اول سال 2016 ميلادي براي برقراري ارتباط بيشتر عازم جمهوري چك خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون