• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3340 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۱ شهريور

نمايندگان حزب دموكراتيك خلق در دروازه شهر جيزره تحصن كردند

اوجگيري تنش‌ها ميان آنكارا و كردها

«صلاح الدين دميرتاش» رهبر حزب دموكراتيك خلق‌ و ساير نمايندگان اين حزب همراه با صدها شهروند كرد ديگر تركيه خود را به دامنه كوهي در نزديكي مرز با سوريه و عراق رسانده‌اند، جايي كه نيروهاي امنيتي تركيه با اونيفورم و تجهيزات كامل ضد شورش، به استقبال آنها آمده و متوقف‌شان كرده‌اند. بر اساس تصاوير منتشر شده از منطقه اين افراد در پشت سد نيروهاي امنيتي تركيه تحصن كرده‌اند. آنها مي‌گويند قصد دارند توجه عمومي را به شرايط وخيم امنيتي و بهداشتي ۱۲۰ هزار نفر ساكنان شهر جيزره جلب كنند. دو تن از سياستمداران اين حزب كه عضو دولت ائتلافي و موقت تركيه هستند، علي حيدر كونكا، وزير رابطه با اتحاديه اروپا و مسلم دوگان، وزير توسعه نيز در جمع اين هيات هستند. دميرتاش مي‌گويد شهر جيزره به خاطر اينكه ۹۴ درصد از مردم آن در انتخابات پارلماني به حزب دموكراتيك خلق‌ها راي داده‌اند توسط حكومت مجازات مي‌شود.

 

شهر جيزره در استان شرناخ تركيه به صحنه اوجگيري تنش‌ها ميان آنكارا و كردها تبديل شده است. درگيري‌ها ميان ارتش تركيه و حزب كارگران كردستان تركيه در اين شهر در نزديكي مركز سوريه و مقر پ.ك.ك در كردستان تركيه ادامه دارد. كردهاي تركيه مي‌گويند جيزره كه از يك هفته پيش از سوي ارتش تركيه محاصره شده، در آستانه فاجعه انساني قرار دارد.

با وجود اعلان حكومت نظامي و منع رفت و آمد در شهر جيزره، كردهاي تركيه از سراسر اين كشور راهي استان شرناخ شده‌اند تا محاصره شهر را بشكنند. بر اساس گزارش‌ها محاصره جيزره از هفته پيش تاكنون ادامه دارد و تبادل آتش ميان شبه‌نظاميان نقابدار وابسته به شاخه جوانان حزب كارگران كردستان (پ‌‌ك‌‌ك) و ارتش تركيه منجر به كشته شدن حداقل 30 تن از شهروندان اين شهر شده است. اما دولت تركيه از ورود نمايندگان پارلماني حزب دموكراتيك خلق‌ كه براي بررسي شرايط ساكنان «جيزره» به اين شهر رفته بودند، جلوگيري كرده است.

سلامي آلتينوك، وزير كشور تركيه به خبرگزاري فرانسه گفته است به خاطر امنيت خود اين نمايندگان از ورود آنها به اين شهر جلوگيري كرده است. وزير كشور تركيه اعلام كرد در عمليات عليه پ‌‌ك‌‌ك در جيزره هيچ فرد غيرنظامي كشته و مجروح نشده است و حكومت نظامي تا زماني كه لازم باشد ادامه خواهد يافت و تاكيد كرد كه اين اقدام كاملا قانوني است. او تاكيد كرد: «به محض اينكه ما بتوانيم اهداف خود را اجرا كنيم مقررات حكومت نظامي لغو خواهد شد.» اما «حزب دموكراتيك خلق» مي‌گويد در جريان عمليات نيروهاي دولتي تاكنون ۲۱ غيرنظامي از جمله چند كودك كشته شده‌اند و شرايط زندگي مردم شهر جيزره هر روز وخيم‌تر مي‌شود.

در همين حال رسانه‌هاي طرفدار كرد‌ها از قول يكي از نمايندگان پارلماني حزب دموكراتيك خلق‌ كه اكنون در شهر جيزره گرفتار شده است، گزارش دادند كه در جريان عمليات نظامي تركيه حداقل هشت غيرنظامي كشته شده‌اند.

صلاح‌الدين دميرتاش مي‌گويد: «مردم شهر حتي براي خريد نان نمي‌توانند از خانه خارج شوند، انتقال برق و جريان آب نيز مختل شده است. در شهر جيزره ۱۲۰ هزار نفر از مردم توسط حكومت و به مدت يك هفته به گروگان گرفته شده‌اند.» دميرتاش شهر جيزره را «كوباني تركيه» توصيف كرده، شهري كه در شمال سوريه به نماد مبارزه كرد‌ها با داعش تبديل شد.

گفتني است در هفته‌هاي اخير تنش‌ها در تركيه رو به افزايش بوده است. زد و خورد بين نيروهاي پ‌‌ك‌‌ك و ارتش تركيه ادامه داشته و ناسيوناليست‌هاي افراطي ترك در نقاط مختلف كشور به دفا‌تر حزب دموكراتيك خلق‌ حمله كرده‌اند. يادآوري مي‌شود در چنين فضايي انتخابات زودهنگام پارلماني يكم نوامبر تركيه برنامه‌ريزي شده است. در انتخابات دور قبل حزب حاكم عدالت و توسعه نتوانست در پارلمان اكثريت مطلق را به دست آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون