• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3350 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱ مهر

متروسواري روحاني و قاليباف

افتتاح بخش شمالي خط 3 مترو تهران
متروسواري روحاني و قاليباف
اعتماد| بخش شمالي خط سوم مترو، پنجمين خط متروي تهران است كه روز گذشته افتتاح شد؛ ‌افتتاحي با دعوت رسمي از رييس‌جمهور و برخي اعضاي هيات دولت. اين شايد نخستين دعوت رسمي شهردار تهران از رييس‌جمهور، ‌رقيب دو سال گذشته‌اش، ‌در برنامه افتتاح يك پروژه شهري باشد؛ ‌پروژه‌اي كه به عنوان بزرگ‌ترين افتتاح يكي از خط‌هاي مترو تهران از آن ياد مي‌شود. رويارويي قاليباف و روحاني، ‌در مراسم افتتاحيه، ‌يادآور حضور اين دو رقيب و نامزد انتخاباتي در انتخابات گذشته بود؛ ‌رقابتي از جنس سياست كه در نهايت به پيروزي آقاي حقوقدان بر سردار رسيد و يكي بر كرسي بالاترين مقام اجرايي كشور نشست و ديگري همچنان بر مسند شهرداري و شهرگرداني باقي ماند. 
قاليباف: تا دو سال ديگر شهردار هستم
افتتاح خط 3 مترو تهران باعث شد شهردار بار ديگر باب مطالبه‌گري از دولت را باز كند؛ ‌بابي كه از نگاه او بايد منطق داشته باشد و تاكيد كرد كه مشكلات دولت را درك مي‌كنيم. شهردار تهران با اشاره به مشكلات ساخت مترو و عدم تامين اعتبارات از سوي دولت گفت: شهرداري تهران مشكلات دولت را در زمينه تامين اعتبارات حمل و نقل عمومي درك مي‌كند. 
قاليباف با بيان اينكه در بودجه سال 93، 270 ميليارد تومان براي شهرداري تهران اعتبار در نظر گرفته شد كه تنها 109 ميليارد تومان آن پرداخت شد، گفت: اين در حالي است كه ساخت يك متر مترو 150ميليارد تومان هزينه دارد، اما مشكلات دولت را درك مي‌كنيم و نمي‌خواهيم دولت را تحت فشار قرار دهيم هرچند به ما گفته‌اند كه از دولت مطالبه‌گري كنيد اما مطالبه نيز منطق دارد.  او با بيان اينكه شهرداري تهران توسعه حمل و نقل عمومي را در اولويت خود قرار داده است، گفت: حداكثر 62 درصد از بودجه توسعه‌اي مترو متمركز بر توسعه حمل و نقل است و ما قول مي‌دهيم اگر يك همراهي خوبي باشد، بتوانيم حمل و نقل عمومي را بيش از گذشته توسعه دهيم هرچند عدم همكاري با دولت نداشتيم و با يك گفت‌وگوي ساده مشكلات مرتفع شد.  وي خطاب به رييس‌جمهور با بيان اينكه مترو تهران را بدون كسر بودجه و اعتبار از پروژه‌اي ديگر پيش برديم، گفت: براي حل مشكلات توسعه حمل و نقل تهران رايزني‌هايي را با وزرا انجام داده‌ايم و انصافا وزير نفت نيز كمك‌هاي خوبي به ما داشته‌اند اما در حال حاضر اين اتفاق نيازمند تصميم‌گيري شخص شما است و قول مي‌دهم اگر اين اعتبارات تزريق شود، ظرفيت مترو را در شش‌ماهه اول سال 96 به 10 ميليون نفر مي‌رسانيم. 
قاليباف در مراسم رسمي افتتاح خط مترو، ‌به همت و تلاش مهندسان و كارگران شهرداري اشاره كرد كه در ساختن مترو و پيش بردن پروژه‌هاي ملي سهيمند. او در اين خصوص گفت: دست كارگران، مهندسان و طراحان مترو كه ده‌ها متر زير زمين و در هواي بسيار بد و شرايط سخت به صورت شبانه‌روزي فعاليت كردند را مي‌بوسم.  وي با بيان اينكه پول، مترو و تونل نمي‌سازد، گفت: عشق و غيرت زمينه‌ساز ساخت مترو است؛ به گونه‌اي‌كه درهنگام حفر تونل خط 3 با سنگي برخورد كرده‌ايم كه برداشتن آن عقب‌ماندگي از برنامه ايجاد كرد و به همين دليل كارگران در يك هفته 450 متر حفاري و لاينينگ كردند كه ركورد بي‌سابقه‌اي است. 
وي با اشاره به اينكه در كشورهاي خارجي مردم تنها 30 درصد هزينه‌هاي حمل و نقل را پرداخت كرده و مابقي را دولت و شهرداري‌ها پرداخت مي‌كنند، ادامه داد: حمل و نقل عمومي تنها رفت و آمد نيست بلكه موجب آسايش، حفظ محيط زيست و علاوه بر ايجاد آسايش رواني در زمان بحران، بهترين مكان براي پناه‌گيري است.  علاوه بر تلاش مضاعف قاليباف بر افتتاح خطوط مترو و مثبت نشان دادن عملكرد شهرداري، ‌او ‌در سخنان شب قبل از افتتاح خط مترو (دو شنبه شب) در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري بر ماندگار بودنش در شهرداري تا دو سال آينده تاكيد كرد. ‌او در پاسخ به سوال كامران نجف‌زاده كه از او پرسيد تا چه زماني شهردار خواهيد بود گفت به اعتقاد او شهرداران كلانشهرها بايد ثبات داشته باشند تا بتوانند براي شهرها برنامه‌ريزي كنند و او حداقل دو سال ديگر نيز شهردار است. 
تهران آبروي جمهوري اسلامي است
بعد از گزارش سردار قاليباف در مراسم افتتاح خط مترو قائم نوبت به حسن روحاني، ‌رييس‌جمهور رسيد. او ‌به بلندمرتبه‌سازي در تهران انتقاد وارد كرد. او‌ گفت: اگر ساختمان‌هاي بلند در تهران كمتر بود و به اصطلاح روزنامه‌ها، فضافروشي كمتر رخ مي‌داد شهر بهتر و قشنگ‌تري داشتيم، تهران آبروي جمهوري اسلامي است.  وي با اشاره به روندي كه تدوين قانون احداث مترو در مجلس طي كرده است، گفت: بايد بحث حمل و‌نقل شهري را سامان بدهيم و بهترين كاري كه در اين زمينه مي‌توان انجام داد؛ ايجاد خطوط مترو است، چرا كه هم ارزان قيمت است و هم شهر را با مشكلات كمتري مواجه مي‌كند. امروز احساس مي‌كنيم؛ در كلانشهر‌ها نمي‌توان مساله حمل و نقل شهري را روي زمين حل كرد يا بايد از طريق هوايي انجام شود كه خيلي پرهزينه است يا بايد آن را از زير زمين حل كنيم و بيش از يك قرن است كه دنيا از مترو استفاده مي‌كند. در مترو، فقير و غني همه در كنار هم مي‌نشينند و از آن استفاده مي‌كنند. بهترين مسير براي بهبود وضعيت حمل و نقل مترو است، چرا كه هم ارزان‌تر است و هم به محيط زيست كمك مي‌كند. 
روحاني با اشاره به استفاده فرهنگي از مترو گفت: در خارج از كشور مترو به عنوان كتابخانه هم استفاده مي‌شود، در حالي كه در ايران خانواده‌ها به اين موضوع عادت ندارند و كمتر از آن استفاده مي‌كنند، اما به صورت كلي يكي از كارهايي كه مترو در بخش فرهنگي مي‌تواند انجام دهد آموزش و تغيير سبك زندگي است. در اين زمينه مي‌توانيم بيشترين استفاده را از مترو داشته باشيم.  رييس‌جمهور گفت: آقاي قاليباف در صحبت‌هايش عنوان كرد؛ كمك كنيد تا مترو را توسعه دهيم ما بايد دست به دست هم بدهيم مترو را توسعه داده و خطوط آن را كامل كنيم. مترو براي ما صنعت، تكنولوژي و همچنين اشتغال‌زايي ايجاد مي‌كند و تنها جنبه حمل و نقل عمومي ندارد. 
دولت كمك كند پرونده مترو پايتخت بسته شود
در اين مراسم كه فرماندار تهران، استاندار، وزير دادگستري، رييس دفتر رييس‌جمهور، برخي از اعضاي كميسيون عمران مجلس و اعضاي سابق شوراي شهر تهران از جمله حسن بيادي و حمزه شكيب در آن حضور داشتند، ‌با مطرح شدن گشايش يحث فاينانس‌ها از سوي مديرعامل شركت متروي تهران، ‌قول پايان دادن خطوط مترو تا پايان سال آينده به ميان آمد. 
هابيل درويشي در مراسم بهره‌برداري از چهار ايستگاه بخش شمالي خط ۳ مترو تهران گفت: اين خط يكي از دستاوردهاي اقتصاد مقاومتي و مديريت جهادي است و ما در بحراني‌ترين دوران تحريم طي ۱۴ ماه اين خط را تكميل كرده و توانستيم جاده كمربندي آزادگان را به شهرك قائم برسانيم. خط ۳ از ميانه تهران عبور كرده و بيشتر مسافران محله جاده ساوه را جابه‌جا مي‌كند كه روزانه در اين محله دو ميليون سفر انجام مي‌شود.  درويشي با بيان اينكه اگر بر اساس فهرست بهاي دولت در سال ۹۴ هزينه احداث اين خط را برآورد كنيم، ۹ هزار ميليارد خواهد شد، اما اين خط را با ۳ هزار و ۲۰۰ ميليارد به بهره‌برداري رسانديم. در زمان احداث خط ۳ مترو ركورد تونل‌زني را زديم، در هفته ۵۰۰ متر تونل‌سازي كرديم و در ماه مي‌توانيم دو كيلومتر مترو بسازيم. مترو تنها يك پروژه عمراني نيست، ۳۰ درصد پروژه مترو عمراني و ۷۰ درصد آن صنعتي است. 
درويشي خطاب به رييس‌جمهوري توضيح داد: اگر اعتبارات لازم به مترو اختصاص يابد، پايان سال ۹۵ كل خطوط اصلي پايتخت را به بهره‌برداري مي‌رسانيم. در حال حاضر ۱۴ هزار ميليارد لازم است تا كل خطوط مترو به اتمام برسد كه در صورت بهره‌برداري سالانه ۱۰ هزار ميليارد صرفه‌جويي خواهيم داشت. ۳ فاينانس براي احداث خطوط مترو مراحل پاياني رسيده است، دولت براي گشايش فاينانس‌ها به ما كمك كند تا پرونده مترو در پايتخت به نوعي بسته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون