• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3350 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱ مهر

يك ديدار ورزشي در ميان ديدار‌هاي سياسي

  وحيد جعفري/  دولت حسن روحاني برخلاف دولت قبل -كه تمركز و البته دخالت زيادي بر ورزش داشت تا توده مردم را همچون ديگر سياست‌هاي معلوم خود، به واسطه ورزش نيز با دولت نهم و دهم همراه كند- تلاشش را روي سياست خارجي و البته مسائل اقتصادي گذاشته تا ضمن اينكه تفاهم و تعامل لازم را بين ايران و قدرت‌هاي برتر دنيا ايجاد مي‌كند، باري از بارهاي اقتصادي را از روي دوش مردم بردارد، از همين رو كمتر وقت كرده تا به صورت جدي وارد حوزه‌هاي ديگر از جمله ورزش شود. به اعتقاد بسياري از كارشناسان رييس‌جمهوري حتي وزيري كه در اندازه‌هاي نام دولت تدبير و اميد باشد را هم نتوانسته راهي وزارتخانه ورزش و جوانان كند و همين حالا هم انتقادات بسياري به محمود گودرزي وزير ورزش و جوانان وارد است و همواره بحث كليد خوردن استيضاح اين وزير توسط نمايندگان در مجلس مطرح بوده و هست. واقعيت اينكه دولت روحاني برخلاف دولت احمدي‌نژاد دخالت زيادي در ورزش نمي‌كند و نفس اين كار خيلي هم خوب است و ما را تا حدودي به شعار جدايي ورزش و سياست نزديك مي‌كند؛ اما خب در عوض حمايت زيادي هم از ورزش نكرده و همين باعث نارضايتي بخش گسترده‌اي از جامعه ايراني- كه علاقه ويژه‌اي به ورزش دارند- شده است. اما حالا فرصت خوبي به وجود آمده تا دكتر حسن روحاني، ورودي مستقيم نيز به ورزش داشته باشد و او كه خود به رشته كوهنوردي علاقه بسيار دارد، دين‌اش را به ورزش نيز ادا كند. روحاني چندي ديگر راهي نيوريوك خواهد شد و اقامتي پنج روزه در قلب امريكا خواهد داشت و در اين ميان درخواست‌هاي زيادي براي ديدار و گفت‌وگو با او شده است؛ اما رييس‌جمهوري يك درخواست متفاوت دارد، درخواستي از جنس ديگر كه طرف درخواست‌كننده نه رييس‌جمهور است و نه وزير، نه نخست وزير است نه نماينده مجلس! راستش را بخواهيد «توماس باخ» رييس كميته بين‌المللي المپيك با ارسال نامه‌اي از مقرر IOC به كميته ملي ايران درخواست كرده تا در صورت امكان در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در امريكا با رياست‌جمهوري ايران، ديدار و گفت‌وگو كند و اگر روحاني با اين درخواست باخ موافقت كند، فرصت مناسبي فراهم خواهد شد تا قدمي بزرگ براي ورزش ايران بردارد و اين ديدار مي‌تواند در ميان ديدارهاي سياسي رياست‌جمهوري ايران، ديداري خاص باشد؛ يك ديدار سياسي- ورزشي كه بي‌ترديد بازتاب رسانه‌اي خوبي هم خواهد داشت، چرا كه ورزش همواره اپيدمي و تاثيرگذار بوده است. ديدار با يك چهره ورزشي كه البته زياد هم ورزشي نيست و نماينده و ناظر دايم سازمان ملل است؛ اما خب او رييس ورزش دنياست و همين كافي است تا همواره با روساي جمهور كشورهاي مختلف ديدار و گفت‌وگو كند. «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهوري روسيه بارها با باخ ديدار كرده است. «آنگلا مركل» صدراعظم تاثيرگذار آلمان نيز همواره با هموطن خود ديدار مي‌كند. «شينزو آبه» نخست‌وزير، امپراتوري ژاپن كه بلندترين مقام اجرايي كشور است نيز جلساتي با رييس IOC  داشته. «فرانسوا اولاند» رييس‌جمهور فرانسه و ده‌ها تن از مقامات عاليرتبه ديگر كشورها با توماس باخ ديدار و گفت‌وگو كرده‌اند. حتي پيش از اين نيز اكبر هاشمي‌رفسنجاني و سيد محمد خاتمي روساي جمهور پيشين ايران با «خوان آنتونيو سامارانش» رييس اسبق كميته بين‌المللي المپيك ديدار و گفت‌وگو داشته‌اند. و حالا از رييس‌جمهور روحاني انتظار مي‌رود كه در ميان برنامه فشرده خود در امريكا نشستي نيز با توماس باخ داشته باشد و اين‌بار شخصا براي ورزش ايران مذاكره كند. 
حضور بانوان ايراني با حجاب اسلامي در مسابقات مختلف بين‌المللي، دادن ميزباني رويدادهاي مختلف ورزشي به خصوص رقابت‌هايي كه در آن سهميه المپيك لحاظ مي‌شود يا به دليل حضور زنان به ايران تعلق نمي‌گيرد، در نظر گرفتن كرسي‌هاي بين‌المللي در فدراسيون‌هاي مختلف ورزشي و كميته بين‌المللي المپيك، مباحث آموزشي ورزش، سرمايه‌گذاري بين‌المللي ورزشي، بحث صدور رواديد ورزشكاران ايران كه بعضا به خاطر دلايل سياسي، كشورها از دادن ويزا به ورزشكاران يا تيم‌هاي ايران امتناع مي‌كنند و... همگي مي‌تواند از مباحثي باشد كه دكتر حسن روحاني مي‌تواند در نشست خود با توماس باخ مطرح كند. 
 هاشمي: باخ، نماينده و ناظر دايم سازمان ملل است
كيومرث هاشمي رييس كميته ملي المپيك در اين باره گفت: رييس‌جمهوري اسلامي ايران پنجشنبه دوم مهرماه به نيويورك سفر مي‌كند تا ضمن شركت و سخنراني در هفتادمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد، ديدارهايي با روساي جمهور و مقامات ساير كشورها داشته باشد. در همين خصوص توماس باخ، رييس كميته بين‌المللي المپيك (IOC) با ارسال نامه‌اي از دكتر حسن روحاني درخواست كرد «درصورتي‌كه برنامه فشرده شما اين امكان را فراهم مي‌كند، جلسه‌اي مشترك همزمان با اين رويداد داشته باشيم تا طي آن در خصوص توسعه ورزش ايران در سطح بين‌المللي و همچنين ساير موضوعات مورد نظر به تبادل نظر بپردازيم.»
وي ادامه داد: باخ كه به عنوان رييس كميته بين‌المللي المپيك جايگاه نماينده و ناظر دايم سازمان ملل را در اختيار دارد در اين نامه خطاب به دكتر روحاني اعلام كرد: «افتخار آن را خواهم داشت كه به سخنراني بسيار مهم شما در مجمع عمومي سازمان ملل گوش فرا دهم.» هاشمي در پايان خاطرنشان كرد: با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد و افزايش تعاملات سازنده در عرصه بين‌الملل و همچنين به نتيجه رسيدن مذاكرات 1+5 گفت‌وگوها و رايزني‌هاي كشورها و مقامات مختلف براي ديدار با مقامات بلند پايه كشورمان افزايش يافته كه در همين راستا بالاترين مقام ورزش جهان نيز خواستار ملاقات با رييس‌جمهوري اسلامي ايران شد. 

فائقي: مي‌توان از دروازه ورزش به ديپلماسي سياسي و اقتصادي رسيد
«سعيد فائقي»، معاون «مصطفي هاشمي‌طبا»، رييس اسبق سازمان تربيت‌بدني در مورد درخواست توماس باخ براي ديدار با رييس‌جمهوري ايران گفت: «اين موقعيت مناسبي براي ورزش ايران است. اميدوارم رييس‌جمهوري به درخواست باخ پاسخ مثبت دهد، چراكه اين جلسه مي‌تواند منشأ خير براي ورزش ايران باشد. به ياد دارم بحث «آي او سي منبر»ي ايران و عضويت در كميته بين‌المللي المپيك در ديدار اكبر هاشمي‌رفسنجاني رييس‌جمهوري پيشين كشورمان با «خوان آنتونيو سامارانش» رييس اسبق كميته بين‌المللي المپيك كليد خورد و در ادامه به عضويت مصطفي هاشمي‌طبا در كميته بين‌المللي المپيك ختم شد. ديپلماسي ورزشي همواره در دنيا مطرح بوده و مي‌تواند به موقعيت ما در دنيا كمك بيشتري كند. بنده با تيزهوشي‌اي كه در دكتر حسن روحاني در مسائل بين‌المللي سراغ دارم، مطمئن هستم كه ايشان در صورتي كه با باخ ديدار كند، مسائل مختلفي را مطرح خواهد كرد كه نه تنها به نفع ورزش بلكه به نفع كل كشورمان خواهد بود. اين نشست حالا كه ورزش ايران از غرب آسيا جدا شده و به مركز آسيا پيوسته است و از زير يوغ اعراب خارج شده، مي‌تواند به موقعيت ما در ورزش مركز آسيا كمك زيادي كند. بي‌ترديد توسط ديپلماسي ورزشي و ورود از دروازه‌هاي ورزش مي‌توان به ديپلماسي سياسي و اقتصادي ورود و در اين زمينه‌ها نيز به نفع كشور عمل كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون