• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3353 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر

جلسه با لاريجاني براي آخرين گام‌هاي كميسيون برجام

تقابل طرح‌هاي هسته‌اي موافقان و منتقدان در بهارستان

 

 

گروه سياسي| در جلسه ديروز كميسيون برجام با رييس مجلس، علي لاريجاني ترجيح داد بيشتر شنونده باشد. شنونده گزارشي از عملكرد يك و نيم ماه اخير كميسيون ويژه برجام. همان پانزده نماينده‌اي كه بايد تا آخر اين هفته گزارش نهايي خود را تقديم هيات‌رييسه مجلس كنند. گزارش آنها اما امروز هم احتمالا آماده نخواهد شد تا با وجود تاكيد ديروز رييس مجلس، قرائت آن موكول به روز چهارشنبه شود. پيش‌تر بين دو طيف اين مجموعه درگيري‌هايي بر سر اين گزارش نهايي وجود داشت تا جايي كه حتي گفته شد احتمالا موافقان و منتقدان برجام هر كدام گزارش خود را منتشر خواهند كرد. اتفاقي كه عباسعلي منصوري آراني درباره آن به «اعتماد» مي‌گويد: «هنوز كاملا منتفي نشده اما ديدگاه ها بيشتر از قبل به هم نزديك شده‌اند و همه به دنبال رسيدن به يك گزارش واحد هستند.» با اين حال تقابل بر سر برجام جاي ديگري كليد خورده است؛ جايي كه نمايندگان منتقد و حامي برجام دو طرح متفاوت را براي ارايه به صحن علني آماده كرد‌ه‌اند. يكي براي «الزام دولت به حفظ منافع ايران در برجام» كه بيشتر در مسير منتقدان توافق تهيه شده و ديگري كه گفته مي‌شود در فراكسيون رهروان تهيه شده است. اين شايد فاز جديد تقابل دو گروه در بهارستان باشد.

گزارش به لاريجاني

ديروز سيدحسين نقوي‌حسيني، سخنگوي ويژه برجام در تشريح جلسه مشترك اين مجموعه با علي لاريجاني و هيات‌رييسه مجلس گفت كه كار اين جلسه با گزارش عليرضا زاكاني از فعاليت‌هاي كميسيون برجام آغاز شده است. به گفته سخنگوي كميسيون برجام، عليرضا زاكاني در ادامه درباره رويكرد اين مجموعه براي تهيه گزارش نهايي هم توضيح داده است. نقوي‌حسيني در ادامه خاطرنشان كرد: «آقاي لاريجاني از زحمات كميسيون تقدير و تشكر و نكات بسيار مهمي را در رابطه با برجام و گزارشي كه بايد به صحن علني ارايه شود، مطرح كرد. همچنين طرحي را كه ضميمه اين گزارش محسوب مي‌شود مورد بحث قرار داد كه اين طرح بايد متضمن چه نكاتي باشد. در اين خصوص از سوي نمايندگان نيز نظراتي ارايه شد.» سخنگوي كميسيون برجام همچنين به نقل از رييس مجلس گفت كه «لازم است كه ما چارچوب برجام را در طرحي كه ارايه مي‌كنيم، محكم كنيم و جلوي لغزش‌هاي آن را بگيريم. همچنين جلوي تعبير و تفسيرهاي خاص گرفته شود.» وي در پاسخ به اين سوال كه در نهايت گزارش نهايي بررسي برجام در جلسه امروز آماده شد يا خير؟ بيان داشت: «اين گزارش تاكنون به جمع‌بندي نهايي نرسيده و تلاش مي‌شود در نشست نوبت صبح و عصر فردا به جمع‌بندي نهايي برسد و در صورت تهيه گزارش تا آخر وقت فردا روز سه‌شنبه هفته آتي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي قرائت خواهد شد. همچنين طرح دوفوريتي در اين روز مطرح خواهد شد.» اين در حالي است كه منصور حقيقت‌پور و عباسعلي منصوري‌آراني، دو عضو كميسيون ويژه برجام به «اعتماد» مي‌گويند كه احتمال قرائت گزارش در جلسه روز چهارشنبه به مراتب قوي‌تر خواهد بود.

تقابل طرح‌ها در بهارستان

اما هنوز معلوم نيست كه محتواي طرح دوفوريتي مورد اشاره نقوي‌حسيني چيست. مساله اما وقتي پيچيده‌تر مي‌شود كه در روزهاي منتهي به قرائت گزارش برجام همزمان دو طرح مرتبط با اين موضوع در بهارستان مطرح مي‌شوند. يكي با 50 امضا و ديگري با 100 امضا. منصور حقيقت‌پور، نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفته كه طرح اولي كه محور آن «الزام دولت به حفظ منافع ايران در برجام» است روز سه‌شنبه تقديم هيات‌رييسه خواهد شد. همزمان اما غلامعلي جعفرزاده خبر داده كه طرح ديگري كه به گفته او صد امضا دارد نيز در فراكسيون رهروان با هدف حمايت از دولت و توافق هسته‌اي تهيه شده است. جعفرزاده به خبرگزاري «آنا» درباره تهيه اين طرح گفته است: «با توجه به اينكه قاطبه اعضاي كميسيون ويژه برجام از مخالفان برجام و دولت بودند و در برگزاري جلسات برجام، مهربانانه در مورد مذاكرات و دستاورد دولت رفتار نشد، پيش‌بيني ما اين است كه در مورد تهيه طرح هم اين اتفاق بيفتد؛ لذا اعضاي فراكسيون رهروان ولايت تصميم گرفتند طرحي را تهيه كنند كه به دولت كمك شود.» عضو شوراي مركزي فراكسيون رهروان ولايت، در پاسخ به اين سوال كه «اگر مخالفان توافق هسته‌اي نيز درباره برجام طرح خود را بدهند، سازوكار بررسي اين دو طرح در صحن علني به چه صورت خواهد شد؟»، گفت: «طرحي كه فراكسيون رهروان تهيه كرده، طرح جامع و كاملي است و تصميم مجلس را خواهيد ديد.» هنوز معلوم نيست كه آيا اين دو طرح مي‌توانند در نهايت با يكديگر تلفيق شوند يا اينكه ارايه همزمان آنها زمينه تقابلي ديگر بين منتقدان و موافقان برجام را رقم خواهد زد.

كميسيون برجام، غرق در ابهام

با وجود اينكه كميسيون برجام قدم‌هاي نهايي نگارش گزارش خود را برمي‌دارد اما به نظر مي‌رسد ابهامات برخي از اعضاي آن تمامي ندارند. از جمله مواردي كه باعث شده مهرداد بذرپاش از نامه كميسيون برجام به سازمان انرژي اتمي مبني بر ارايه اسناد «برنامه بلندمدت غني‌سازي» و «سند محرمانهPMD » خبر بدهد. هر چند همزمان با طرح اين موضوع نقوي‌حسيني، سخنگوي كميسيون برجام به خبرگزاري تسنيم گفته كه «سازمان انرژي اتمي ابعاد سند محرمانه ايران و آژانس را براي كميسيون برجام تشريح كرد» اما مهرداد بذرپاش به خبرگزاري فارس گفته كه حضور كمالوندي در كميسيون براي تشريح اين موارد كافي نيست و «براي اينكه كميسيون بتواند گزارش شفاف‌تري را ارايه كند نيازمند اخذ توافق به صورت رسمي است.» با اين وجود در آخرين ساعات ديروز عصر خبرگزاري ايسنا خبر داد كه سازمان انرژي اتمي كشورمان شب يكشنبه پاسخ مكتوب خود را به 20 سوال فني كميسيون ويژه بررسي برجام ارسال كرده است. هفته گذشته عليرضا زاكاني، رييس كميسيون ويژه بررسي برجام طي نامه‌اي 20 سوال مهم از آينده و سرنوشت صنعت هسته‌اي در اثر برجام را براي سازمان انرژي اتمي ارسال كرد و خواستار پاسخ فوري اين سازمان شده بود كه سازمان انرژي اتمي كشورمان پاسخ مكتوب خود را به اين سوالات ارسال كرد. اين در حالي است كه در جلسه ديروز اين كميسيون نيز گفته هنوز وزارت خارجه به برخي سوالات كميسيون برجام پاسخ نداده است. در بخشي از جلسه ديروز كميسيون برجام آثار فرهنگي برجام بررسي شد. در اين بخش، نصرالله پژمانفر از كميسيون فرهنگي مجلس حضور پيدا و بحث‌هاي مفصلي در رابطه با آثار فرهنگي برجام ارايه كرد. اين كميسيون پيش‌تر و قبل از تشكيل كميسيون ويژه كارگروهي را براي بررسي ابعاد تاثيرات فرهنگي اجراي برجام در كشور تشكيل داده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون