• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3353 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر

معاون وزير نيرو:

قيمت آب پرمصرفان 4 تا 5 برابر مي‌شود

گروه اقتصادي | تاكنون بارها خبرهايي در مورد افزايش قيمت آب مشتركان به گوش رسيد اما هيچگاه ميزان افزايش قيمت مشخص نشده بود تا اينكه روز گذشته رحيم ميداني، معاون وزير نيرو كه كمي از روال بودجه دهي وزارت نيرو به اين بخش عصباني بود از پيشنهاد افزايش چهار الي پنج برابري قيمت آب براي پرمصرفان خبر داد و گفت: «از شوراي اقتصاد درخواست داريم حداقل قيمت آب مشتركان پرمصرف چهار تا پنج برابر افزايش يابد. ما طرح و نظرات خود را به اين شورا ارايه كرده و تاكنون چند نشست هم برگزار شده اما در‌نهايت شوراي اقتصاد بايد تصميم‌گيري كند. درخواست حداقلي ما از شوراي اقتصاد اين است كه اجازه بدهند مشتركان پرمصرف، چهار تا پنج برابر بالاتر از تعرفه براي مصرف آب هزينه كنند و ما در هر صورت ناچاريم قيمت
آب را تغيير دهيم.»

وي با بيان اينكه با قيمت‌هاي فعلي آب، سرمايه‌گذاري در اين حوزه نمي‌تواند صورت پذيرد، افزود: «سرمايه‌گذاران خارجي در پساتحريم آماده فعاليت در صنعت آب و فاضلاب كشور هستند اما اين سوال مطرح است كه آيا سرمايه‌هاي آنها بازخواهد گشت؟ بايد خريد تضميني آب انجام شود كه راهكار آن تامين اعتبار از سوي دولت و كسب درآمد از طريق اصلاح تعرفه‌هاي آب است، چاره‌اي جز حركت در اين مسير نداريم. ميداني به لزوم اجراي برنامه‌هاي مديريتي در پروژه‌هاي بخش آب تاكيد كرد و افزود: «راه نجات آب در كشور، مديريت به‌هم پيوسته و اقدامات شوراهاي هماهنگي حوزه‌هاي آبريز است كه تاكنون در زاينده‌رود، كرخه، سفيد رود و درياچه اروميه در قالب ستادهايي شكل گرفته است. سه‌شنبه هفته جاري شوراي هماهنگي درياچه اروميه جلسه‌اي براي چگونگي رهاسازي آب براي احياي اين درياچه خواهد داشت كه با حضور دستگاه‌هاي مسوول، استانداران، نمايندگان كشاورزان و معاونين وزرا، برگزار مي‌شود.

سازمان مديريت تاكنون انتظارات بودجه‌اي بخش آب را برآورده نكرده و لازم است تا در اين باره حمايت‌هايي صورت پذيرد. اگر برنامه‌هاي وزارت نيرو شكست بخورد نمي‌توان آينده قابل تضميني را براي بخش آب كشور
متصور بود.»

ميداني با تاكيد بر برنامه احياي رودخانه كارون در شوراي عالي آب و تصميم‌گيري در اين باره افزود: «متاسفانه از طريق فاضلاب‌هاي صنعتي، كشاورزي و خانگي، رودخانه كارون با آلودگي مواجه شده و برنامه داريم تا پايان برنامه ششم توسعه، كيفيت آب كارون را به حالت طبيعي بازگردانيم و تاكنون در قالب دو جلسه كميته تخصصي برنامه دستگاه‌ها نيز اخذ شده است.»

اين مقام مسوول در وزارت نيرو همچنين درباره نحوه اجراي طرح تعادل بخشي به سفره‌هاي آب زيرزميني گفت: «براي اينكه بتوانيم ۱۱۰ ميليارد مكعب آب مصرف شده از محل ذخاير استاتيك كشور را به حالت قبل بازگردانيم ۲۰ سال زمان نياز است. اولويت اول وزارت نيرو طرح احياي ذخاير آب زيرزميني و انسداد چاه‌هاي غيرمجاز و جلوگيري از اضافه برداشت‌هاست، ۳۰۰ هزار حلقه چاه غيرمجاز در كشور داريم كه بايد ساماندهي شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون