• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3353 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر

چرا با ممنوعيت موافقيم؟

سيد هادي حسيني ٭

طرح اخير نمايندگان مجلس براي ممنوعيت واردات خودرو طرحي بجا است كه مي‌تواند موجب بهبود توليدات داخلي كشور شود. هر چند كه اين حرف غلط نيست كه رقابت مي‌تواند به افزايش كيفيت منجر شود اما اين رقابت در صورتي سازنده خواهد بود كه يك كشور در شرايط ثبات باشد، نه مانند شرايط كشور ما كه در سال‌هاي اخير دايما مورد حملات بيگانگان قرار داشت و مجموع توليدات كشور از هر نظر در اين سال‌ها افت داشته است. طرح دو فوريتي نمايندگان مجلس براي ممنوعيت واردات خودرو به كشور، طرحي است كه بيش از همه دغدغه حمايت از نيروي كار ايراني و افزايش اشتغال در كشور را دارد. چه كسي مي‌تواند منكر اين شود كه در سال‌هاي اخير بيشترين فشارها به كارگران و اقشار ضعيف جامعه وارد شده است؟ چه كسي مي‌خواهد منكر شود كه اشتغال در كشور ما به هيچ‌وجه وضعيت خوبي ندارد؟ به همين خاطر نبايد اجازه داد همين سطح از اشتغال هم مورد يورش قرار بگيرد. دلايل ديگري هم وجود داشت كه اين طرح تنظيم شود، يكي از موارد آن كمپين تحريم خريد خودروي داخلي بود. در اينكه خودروهاي توليد داخل كشور مشكلات عديده‌اي دارند شكي نيست ولي مساله اين است كه بايد اين معضلات اصلاح شوند. زير لواي كمپين تحريم خريد خودروي داخلي، اصلاح نظام توليدي و خودروسازي كشور مدنظر نبوده بلكه آنها قصد دارند ريشه توليد در كشور را بزنند. درنتيجه نمايندگاني هم كه از طرح ممنوعيت واردات دفاع مي‌كنند، به هيچ عنوان ضعف توليدات داخل را ناديده نمي‌گيرند و اتفاقا تمايل و قصد دارند كه كيفيت را هم بالاتر ببرند. نبايد فراموش كرد كه همين صنعت بي‌كيفيت خودرو باعث شده كه صدها هزار نفر شغل داشته باشند و از اين طريق گذران عمر كنند. نبايد كاري كنيم كه كارگران ايراني بيكار شوند اما رونق را به توليدات كشورهاي خارجي ببريم. از سوي ديگر برخي ادعا مي‌كنند كه ممنوعيت واردات خودرو، رقابت را در اين صنعت كاهش مي‌دهد و متعاقب آن نمي‌تواند به افزايش كيفيت ياري برساند. چنين حرفي به‌طور كلي درست است اما در حالي كه دشمنان قصد يورش به صنعت ايران را دارند، حرف زدن از رقابت و فضاي رقابتي اقتصادي معنايي ندارد. بايد تلاش ما بر اين باشد كه مردم از حداقل‌هاي يك زندگي بهره‌مند شوند، نه آنكه عده‌اي خودروهاي لوكس و با كيفيت خارجي سوار شوند و ده‌ها هزار نفر از شاغلان اين صنعت را بيكار كرد. همين چند روز اخير، در اثر هجمه‌هايي كه به صنعت خودروسازي كشور شد، تمام قطعه‌سازان رو به تعديل نيرو آوردند و هزاران نفر در عرض دو ماه اخير بيكار شدند. برخي افراد هم هستند كه تمام تصادفات رانندگي را به توليدات داخلي نسبت مي‌دهند. همگان مي‌دانيم كه عمده خودروهاي داخلي از ايمني كافي برخوردار نيستند و مثلا اير بگ يا ترمز قوي ندارند. حال اگر راننده‌اي با همين خودروي داخلي با سرعت 160 كيلومتر در ساعت رانندگي كند و در نهايت تصادف كند، مي‌گويند مقصر توليدات بي‌كيفيت داخل است. چرا كسي نمي‌گويد سرعت بالا هم خطرآفرين است؟ آخر كسي كه خودروي توليد داخلي مي‌خرد، فرد بي‌سوادي كه نيست، حتما مي‌داند با اين خودرو نمي‌توان با فراغ بال و با سرعت بالا رانندگي كرد. متاسفانه در ماه‌هاي اخير فرهنگ رانندگي مردم به‌طور كلي ناديده گرفته شده و انگشت اتهام به سمت خودروسازان نشانه گرفته شده است. همچنين لازم به ذكر است كه نويسندگان طرح اخير، به هيچ عنوان با سرمايه‌گذاري مشترك با خارجي‌ها مشكلي ندارند و آن را تشويق هم مي‌كنند. همين الان دلالان، واردكنندگان و حاميان كمپين نخريدن خودروي داخلي، اگر بنز و بي‌ام‌و را به ايران بياورند، نه تنها كسي خرده نمي‌گيرد بلكه تشويق هم خواهند شد. اما اين دلالان به هيچ عنوان به دنبال اين كارها نيستند بلكه مي‌خواهند كشور را تبديل به بازار مصرف خودروهاي بي‌كيفيت چيني كنند. طرح اخير طرح درستي است و شخصا از آن حمايت خواهم كرد و برعكس بسياري از افراد اعتقاد دارم كه شانس تصويب چنين مصوبه‌اي كم نيست به شرطي دفاعياتي كه انجام مي‌شود درست و اصولي باشد.

٭نماينده مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون