• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3353 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر

آقاي خاص در آستانه المپيك مجددا به كشتي فرنگي بازگشت

گلخانه «بنا»

چه كسي تضمين مي‌كند سرمربي تيم ملي فردا سر كار باشد

وحيد جعفري/ محمد بنا به تيم ملي كشتي فرنگي ايران بازگشت و اين نيز خواسته خيلي‌ها بود؛ اما كدام يك از افرادي كه خواستار بازگشت او بودند و از نبودش انتقاد مي‌كردند و از بودنش حمايت –كه ما خود نيز يكي از آنها هستيم، چرا كه او را مقبول‌ترين چهره كشتي فرنگي ايران مي‌دانيم- مي‌توانيم تضمين كنيم حالا كه بنا باز سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي شده، فردا سركار خود حاضر شود؟! هيچ تضميني در كار نيست، چرا كه او بارها قهر كرده و رفته است. خودش گفته من قهر قهرو هستم. آخرين قهر او درست چند روز قبل از آغاز جام جهاني كشتي فرنگي در تهران بود.

 

رسول خادم برخلاف محمد بنا به كار گلخانه‌اي اعتقاد ندارد. او به قانون و كار سيستماتيك –كه اصولي است و از ريشه به تقويت يك مجموعه مي‌پردازد و به نتيجه مقطعي دل خوش نمي‌كند- معتقد است؛ اما بنا همان‌طور كه پيش از اين نيز بارها اشاره كرده‌ايم، قانون خاص خود را دارد و البته با قوانينش هم به موفقيت رسيده؛ قوانيني كه گلخانه‌اي است و تنها فرصت را در اختيار افراد محدودي قرار مي‌دهد تا در يك دوره محدود به موفقيت برسند.

خادم در آخرين گفته‌هاي خود به درستي به اين موضوع اشاره داشته كه با ساختار فني كه در فدراسيون كشتي ايجاد شده، همه كشتي‌گيران، حتي آنهايي كه در دورترين مناطق كشور هستند، اميد و اين فرصت را دارند كه پيراهن تيم ملي را بر تن كنند؛ جواناني چون يوسف قادريان، عليرضا كريمي، حسن يزداني و... همگي با اين ساختار و قانون به تيم ملي رسيدند و در جهاني لاس وگاس خوش درخشيدند. اما بنا همواره نشان داده روحيه‌اش طوري نيست كه در چارچوب قوانين بگنجد كه اگر اين‌طور نبود هرگز پيش از قهر آخرش خطاب به خادم نمي‌گفته «پيش از اين ملاك و قوانين كشتي فرنگي من بودم؛ اما حالا تا با فرنگي‌كاران حرف مي‌زنم، مي‌گويند فرآيند چه مي‌گويد، شماها قوانين فدراسيون كه يك مشت كاغذ است را به من ترجيح مي‌دهيد!»

 

بازي برد-برد براي خادم

سال، سال المپيك است و همه كشتي دوستان، دوست دارند نتايج تاريخي المپيك لندن در ريو نيز تكرار شود و براي اين كار چه كسي بهتر از محمد بنا كه حالا همه يكصدا، صدايش مي‌زنند و خب اين بازگشت براي فدراسيون كشتي و شخص رسول خادم هم كه اعلام كرده «ما المپيك 2016 را پيش‌رو داريم و به صلاحديد شوراي فني مجبوريم سهم گلخانه‌اي خود را افزايش دهيم؛ چرا كه المپيك محل نتيجه است. » حكم بازي برد- برد را دارد، چرا كه همين سهم گلخانه آني است كه بنا مي‌خواست؛ اما قوانين اين اجازه را به او نمي‌داد؛ اما در سال المپيك -كه ديگر زماني براي آزمودن نيست- اين امكان به او داده مي‌شود كه گل‌هاي مورد علاقه‌اش را در گلخانه‌اش پرورش داده و مهياي حضور در بازي‌هاي ريو كند. با آمدن محمد بنا شانس كشتي فرنگي براي موفقيت در المپيك بيشتر شد كه خب اين براي فدراسيون و خادم كه رييس‌اش است، موفقيت بزرگي است، اگر هم -كه البته اميدواريم اين‌طور نشود- تيم بنا در برزيل به موفقيت نرسد، آن وقت است كه حقانيت رسول –كه بنا را با تمام بي‌اعتمادي‌اش به تيم ملي بازگرداند- بيشتر از گذشته بر همگان ثابت خواهد شد.

 

فصل توافق

حالا محمد بنا بازگشته است و اين نشان مي‌دهد كه با رسول خادم به توافق رسيده است؛ يعني هر دو طرف تا حدودي كوتاه آمده‌اند و شرايط طرف مقابل را قبول كرده‌اند. حالا بايد اعتماد‌سازي صورت گيرد، بنا بايد نشان دهد كه قهر نمي‌كند، نمي‌رود. بايد تمام تلاشش را كند تا از اين آزمون سربلند خارج شود. مردم از محمد بنا توقع دارند، موفقيت مي‌خواهند، فقط طلا مي‌خواهند، كار او از هر زمان ديگري سخت‌تر است.

 

سوريان و شايد بابك شروط بنا براي بازگشت

جالب اينكه بنا در جلسه با خادم با برگزاري رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي كه به نظر مي‌رسيد مهم‌ترين بحث در راه عقد قرارداد او با فدراسيون كشتي بود، موافقت كرده است، البته سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي تنها خواسته‌اش از رييس فدراسيون اين بود كه فقط در وزن 59 كيلوگرم كه حميد سوريان در آن حضور دارد و كشتي‌گير شاخص ديگري نيز كه بتوان روي او حساب ويژه باز كرد، حضور ندارد، مسابقه‌هاي انتخابي در اين وزن برگزار نشود كه اين موضوع مورد موافقت رييس فدراسيون كشتي قرار گرفت؛ اما اين چيزي است كه در ظاهر گفته مي‌شود و به نظر نمي‌رسد كه مشكل بنا تنها رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي بوده باشد. شايد بتوان يكي ديگر از شروط محمد بنا را در مديريت تيم‌هاي ملي كشتي فرنگي جست‌وجو كرد؛ جايي كه حسن بابك در آن فعاليت مي‌كند و همه به خوبي مي‌دانند كه آب او با بابك در يك جوي نمي‌رود. البته اعضاي شوراي فني در جلسه چند روز قبل خود كه منجر به دعوت بنا براي همكاري با فدراسيون شد، اين شرط بنا را خواسته يا ناخواسته عملي كردند. يكي از مصوبات شوراي فني تيم‌هاي ملي كشتي فرنگي اين بود كه «با توجه به شرايط ناپايدار فني، در عملكرد تيم‌هاي ملي كشتي فرنگي در رده‌هاي سني نوجوانان و جوانان و ضرورت تقويت جدي شرايط فني پشتوانه‌هاي كشتي فرنگي كه قهرمانان تيم ملي ايران، پس از المپيك خواهند بود، مقرر شد براي تقويت برنامه‌هاي تيم‌هاي ملي مذكور در رده‌هاي سني ياد شده، جناب آقاي حسن بابك مدير تيم‌هاي ملي كشتي فرنگي كشور، به‌طور جدي تمركز مديريتي و فني خود را تا پس از المپيك برزيل، صرفا معطوف به برنامه‌هاي فني تيم‌هاي ملي كشتي فرنگي نوجوانان و جوانان كند، كليه امور مديريتي و اجرايي تيم ملي بزرگسالان كشتي فرنگي تا المپيك، راسا از سوي فدراسيون كشتي و با هماهنگي كادر فني ذي‌ربط دنبال خواهد شد. »

 

بنا همكارانش را معرفي كرد

بعد از قطعي شدن محمد بنا به عنوان سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي وي همكارانش را براي كار در تيم ملي انتخاب و معرفي كرد. ايرج اسفندياري‌فر، رسول جزيني، فرهاد اسماعيل‌نژاد، بهروز حضرتي‌پور و محمدعلي چمياني نفراتي هستند كه به عنوان همكار در تيم ملي كشتي فرنگي با محمد بنا فعاليت خواهند كرد. حسام‌الدين جعفري هم مانند سابق سرپرستي تيم را بر عهده خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون