• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3364 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۹ مهر

مرگ در رقص صلح

دو بمبگذاري و خونين شدن تظاهرات مسالمت‌آميز، تركيه را به لرزه درآورد

روز گذشته دو انفجار قلب پايتخت تركيه را لرزاند، انفجاري كه باعث به وجود آمدن صحنه‌هاي دلخراشي از پيكرهاي بي‌جان هواداران حزب دموكراتيك خلق شد. به گزارش وزارت كشور تركيه در اين دو انفجار 86نفر جان خود را از دست داده و 126 نفر نيز مجروح شده‌اند كه حال 20نفر آنها وخيم گزارش شده است. به دنبال اين انفجارهاي تروريستي در آنكارا، بلافاصله دفتر نخست‌وزيري تركيه از نشست فوق‌العاده احمد داود اوغلو، نخست‌وزير تركيه با مقامات بلندپايه امنيتي اين كشور خبر داد و رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه نيز در بيانيه‌اي بلافاصله با محكوم ساختن انفجارها با عنوان عمليات‌هاي تروريستي، اعلام كرد هدف اين انفجارها ايجاد درگيري بين اقشار مختلف تركيه است.

هدف انفجارها

همه شواهد نشان مي‌دهند اين دو انفجار براي از بين بردن هواداران حزب دموكراتيك خلق طراحي شده بودند. انفجارها درست زماني رخ دادند كه هواداران حزب دموكراتيك خلق در مركز آنكارا تجمع كردند تا خواستار توقف فوري منازعات ميان ارتش تركيه و شبه‌نظاميان پ.ك.ك شوند. اما ده‌ها نفر از آنها قرباني انفجارهايي شدند كه در دو طرف ايستگاه متروي مركزي آنكارا رخ داد. تاكنون علت اين انفجار به درستي مشخص نشده است. اما آن‌گونه كه خبرگزاري آناتولي تركيه به نقل از شاهدان عيني گزارش داده است اين انفجارها حاصل بمب گذارهاي انتحاري بوده است. بر اساس گزارش‌ها تا پيش از اين انفجارها تظاهرات برنامه‌ريزي شده توسط اتحاديه‌هاي كارگري و حزب دموكراتيك خلق بدون درگيري ادامه داشت. اما به گزارش خبرگزاري فرانسه، بعد از حادثه معترضاني كه از انفجارها جان سالم به در برده بودند و افراد ديگري كه به آنها پيوسته بودند، در فريادهايي با شعار «پليس قاتل»، نيروهاي امنيتي تركيه را عامل اين قتل عام معرفي كردند. وزارت كشور تركيه شمار كشته‌شدگان را تاكنون دست‌كم 86 نفر اعلام كرده است. وزارت كشور تركيه مي‌گويد كه ۱۲۶ نفر هم زخمي شده‌اند. اين دو انفجار با فاصله زماني كمي از يكديگر به وقوع پيوسته‌اند. انفجار نخست در ساعت ۱۰ صبح (به‌وقت محلي) رخ داده است.

واكنش دولت تركيه

اگر چه هنوز هيچ گروه يا فردي مسووليت اين دو انفجار را بر عهده نگرفته، دولت تركيه در نخستين واكنش نسبت به اين حادثه گفت كه اين دو انفجار حمله‌اي تروريستي بوده است. بر اساس گزارش منابع محلي، احمد داود اوغلو، نخست‌وزير تركيه بلافاصله خواستار برگزاري نشست فوق‌العاده با مقامات امنيتي تركيه شد و بعد از آن خبر رسيد نشست دو ساعته احمد داوداوغلو نخست‌وزير تركيه با حضور وزيران كشور و بهداري و روساي سازمان اطلاعات و امنيت و شهرباني تركيه و استاندار آنكارا برگزار شده است.

واكنش دميرتاش

به گزارش حريت، صلاح‌الدين دميرتاش كه همزمان با تجمع آنكارا در استانبول به سر مي‌برد، بلافاصله بعد از وقوع انفجارها در سخناني اعلام كرد: اين انفجارها دقيقا شبيه دو حمله اخير در دياربكر و سوروچ بودند و تلفات بسيار بالايي داشتند. اشاره دميرتاش به انفجار جولاي در سوروچ در حالي انجام مي‌شود كه در آن انفجار جوانان كرد داوطلب پيوستن به كردهاي كوباني هدف حمله‌اي قرار گرفتند و 33 تن از آنها كشته شدند. بسياري عامل انفجار سوروچ را داعش مي‌دانستند، اما در نهايت اين واقعه به صلح ميان دولت تركيه و پ.ك.ك پايان داده و تبادل آتش بين دو طرف آغاز شد.

گفتني است، پيش از آن نيز در 5 ژوئن، دو روز قبل از انتخابات پارلماني تركيه، حمله‌اي به تجمع انتخاباتي حزب دموكراتيك خلق در دياربكر انجام شد.

صلح يك‌جانبه پ.ك.ك

حزب كارگران كردستان تركيه موسوم به پ.ك.ك در بيانيه‌اي نسبت به انفجارهاي آنكارا واكنش داده و اعلام كرد كه به نيروهاي خود دستور داده است كه فعاليت خود را در تركيه متوقف كنند، مگر اينكه به آنها حمله‌اي صورت بگيرد. پيش از اين يكي از رهبران پ.ك.ك تاكيد كرد: حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك) آماده آتش بس جديدي با مقام‌هاي تركيه است، هر چند خشونت‌هاي مرگبار طي سه ماه اخير بين دو طرف ادامه داشته است. جميل بايك، يكي از رهبران پ.ك.ك در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه اعلام كرده بود: ما از همين الان آماده برقراري آتش بس هستيم. اما اگر تركيه به عمليات نظامي ادامه دهد، پاسخ پ.ك.ك، سخت و
طاقت فرسا خواهد بود. مقام‌هاي تركيه اعلام كرده‌اند كه از آغاز موج جديد خشونت‌ها، بيش از 140 نفر از نيروهاي امنيتي اين كشور توسط شبه نظاميان پ.ك.ك كشته شده‌اند.

 

هدف ايجاد درگيري درتركيه است

رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در واكنش به انفجارهاي آنكارا با ابراز تاسف عميق از حادثه تروريستي آنكارا، اين مساله را حمله‌اي عليه وحدت و آرامش تركيه خواند و گفت: هدف رخدادهاي تروريستي ايجاد درگيري ميان قشرهاي مختلف جامعه تركيه با يكديگر است. وي با تاكيد بر اينكه در مقابل تمامي رخدادهاي تروريستي بايد ايستاد، از تمامي افراد جامعه تركيه خواست با حركت مسوولانه در مقابله با رخدادهاي تروريستي بايستند و افزود: نبايد در كنار تروريست‌ها جاي گرفت بلكه بايد در مقابل آن ايستاد.

 

بازداشت سردبير «تودي‌ زمان»

بر اساس گزارش‌ها، پليس تركيه با يورش به دفتر روزنامه «تودي زمان»، «بولنت كنس» سردبير اين روزنامه انگليسي زبان را به اتهام اهانت به رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور اين كشور، بازداشت كرد. گفته مي‌شود يك قاضي دادگاه استانبول پيش از اين با درخواست بازپرسان براي بازداشت «كنس» موافقت كرده بود. سردبير روزنامه زمان متهم است كه با ارسال توييت‌هايي در ماه اگوست به اردوغان اهانت كرده است.

«كنس» در ماه ژوئن نيز به اتهام اهانت به اردوغان با 21 ماه حبس تعليقي روبه‌رو شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون